سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش سازمان ملل می‌گوید ده‌ها هزار خانوار مبتلا به HIV در آسیا به علت هزینه زندگی با این بیماری با "فقر غیرقابل‌بازگشت" مواجه هستند و در این میان زنان و کودکان بیشترین آسیب‌ها را متحمل می‌شوند.

HIV

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گزارش می‌گوید هزینه‌های کمرشکن مراقبت‌های بهداشتی و از دست دادن فرصت‌های شغلی به خاطر تبعیض گسترده به معنای آن است که بسیاری از خانوارهای HIV مثبت در این منطقه در معرض "زوال اقتصادی‌- اجتماعی سریع" قرار میگیرند.

نیکولاس روسلینی، معاون رئیس منطقه‌ای برنامه توسعه سازمان ملل در بیانیه‌ای در این باره گفت: " بسیاری از خانواده‌‌های مبتلا به HIV در صورت عدم یاری‌رسانی به کام فقری غیرقابل‌جبران فرومی‌روند."

او از دولت‌های منطقه‌ای خواست تا برای کاهش تاثیر اجتماعی-اقتصادی این بیماری که بسیاری از خانواده‌ها را زیر بار بدهی می‌برد و کودکان آنها به یک عمر زندگی فقیرانه محکوم می‌‌کند، تلاش بیشتری کنند.

گزارش سازمان ملل می‌گوید هزینه‌های اضافی که خانوارهای مبتلا به HIV با آن مواجهند، پرداخت هزینه‌های تحصیل را برای والدین مشکل می‌کند، و میزان ترک تحصیل در میان چنین خانواده‌هایی بسیار بالاست.

بر اساس این گزارش که به بررسی 17000 خانوار در آسیا پرداخته است، در کشورهایی مانند هند، اندونزی، ویتنام خانواده‌های مبتلا به HIV بیش از سه برابر میانگین باید برای هزینه‌های بهداشتی خرج کنند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که افرادی که در سراسر جهان با HIV زندگی می‌کنند، 34 میلیون نفر باشند و بهبود درمان‌ها باعث شده است که شمار مرگ و میر مربوط ایدز از نقطه اوجش در سال 2005 با 2.2 میلیون مورد مرگ به 1.8 میلیون مورد مرگ در سال گذشته کاهش یاید.

ساملی پیانبانگ‌چانگ، رئیس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در آسیا در مقاله‌ای در روزنامه بانکوک پست نوشت: "با این حال اثر بیماری بر زنان و کودکان مصیبت‌بار است. تخمین زده می‌شود که حدود 1.3 میلیون زن 15 ساله و بالاتر در حال حاضر در آسیا با HIV زندگی می‌کنند." و افزود شمار کودکانی که با HIV زندگی می‌کنند از 2001 تا 2009 46 درصد افزایش یافته است.

به گفته او عوامل اصلی انتشار HIV در این منطقه روابط جنسی بدون حفاظت و تزریق مواد مخدر است، و پنج کشور میانمار، هند، اندونزی، نپال و تایلند، بیشترین بار بیماری در این منطقه را دارند.

کد خبر 153033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز