همشهری‌آنلاین: محسن شریفیان،موسیقی‌دان بوشهری که کتاب اهل ماتم او به موسیقی‌های سوگ در منطقه بوشهر و جنوب ایران می‌پردازد،شنبه،و یکشبنه(12 و 13 آذر)در نخستین سوگواره عاشورایی به بررسی نغمه‌های عاشورایی منطقه بوشهر خواهد پرداخت.

شریفیان ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: در این برنامه  از پیشینه موسیقی سوگواری شیعیان در بوشهر که به روزگار دیلمیان برمی گردد  خواهم گفت و سپس درباره مقدمات سوگواری مذهبی (ذکر، پامنبری و روضه خوانی) و چگونگی اعلام عزاداری در بوشهر یعنی همان مراسم« سنج و دمام» سخنرانی خواهم کرد.

به گفته محسن شریفیان، موسیقی سوگواری در بوشهر ، بخش اعظم موسیقی دراین منطقه را به جهت تنوع و کثرت ملودی دربرمی‌گیرد و با توجه به این که این گونه از موسیقی با آیین های شیعی و باورهای مذهبی مردم پیوند خورده، کمتر دستخوش دگرگونی قرار گرفته و تا به امروز به شکل و شیوه آغازین خود باقی مانده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین قدیمی‌ترین پژوهش درباره موسیقی سوگواری در بوشهر را فوزیه مجد،پژوهشگر نامدار موسیقی نواحی ایران انجام داد و همزمان با پژوهش‌های او ،احمد پژمان نیز در ساخت موسیقی متن فیلم دلیران تنگستان از موسیقی سوگ منطقه بوشهر به عنوان نغمه و تم اصلی کار خود استفاده کرد.

بهره‌گیری از نغمه‌های سوگ بوشهری به این مجموعه منحصر نماند و اخیرا نیز آهنگساز سریال مختارنامه،امیر توسلی، هم از یکی ازنغمه‌های تاثیرگذار که در سوگ علی‌اصغر و از سوی یکی ازبانوان در سی‌دی اهل ماتم آقای شریفیان گرد آوری شده بود، استفاده کرد و نغمه‌ای شنیدنی را با ‌آهنگسازی خوب و قابل اعتنا روی این سریال قرار داد.

کد خبر 152871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز