همشهری آنلاین: مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اسامی 20 هزار مدرسه قرآن کشور مشخص شده و برخی از این مدارس فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: راه‌اندازی رسمی این مدارس به دلیل کیفی‌سازی متوقف مانده است و تلاش داریم تا توسعه کیفی را بر توسعه کمی مقدم داریم.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نشست «مدارس قرآن، ظرفیت‌ها و افق‌های پیش‌رو» پیش از ظهر امروز 8 آذر، با حضور محمد بنیادی، مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر گسترش قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

براساس این گزارش، محمد بنیادی، مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه فعالیت مدارس قرآن از سال گذشته با راه‌اندازی 10 هزار مدرسه قرآن در سراسر کشور آغاز شده است، عنوان کرد: تکلیف مدارس قرآن از سوی کمیسیون آموزش عمومی قرآنی مشخص شده و فعالیت‌های قرآنی مدارس قرآن در راستای منتشور توسعه فرهنگ قرآنی آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به جلساتی که در کمیسیون آموزش عمومی قرآن برگزار شده است، افزود: طی جلساتی که در این کمیسیون برگزار شد، وزیر آموزش و پرورش به دلیل مأموریت سنگین این وزارت‌خانه در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اعلام کرده است که تا پنج سال آینده تعداد مدارس قرآن که در حال حاضر 10هزار مدرسه قرآن است به 50 هزار مدرسه افزایش خواهد داشت.

محمد بنیادی با یادآوری فعالیت 10 هزار مدرسه قرآن در سراسر کشور، یادآور شد: با فعالیت مدارس قرآن در 32 استان کشور، 32 مدیر ادارات آموزش و پرورش به عنوان مدیران فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در استان‌ها انتخاب شده و 10 هزار مدیر برتر برای مدیریت مدارس قرآن انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از ظرفیت سخت‌افزاری مدارس عادی برای فعالیت مدارس قرآن اقدام بسیار موثری بوده است، گفت: اگر بنا بود که برای راه‌اندازی مدارس قرآن، 10 هزار ساختمان جدید ساخته شود، بی‌شک علاوه بر هزینه بالا و امکانات سخت‌افزاری، ساخت آن‌ها چندین سال طول می‌کشید که با این اقدام از امکانات سخت‌افزاری مدارس در زمینه‌های آموزشی و امکانات هوشمند مدارس و...برای فعالیت مدارس قرآن استفاده شده است.

بنیادی با یادآوری اینکه در بخش نیروی انسانی صد و 85 هزار معلم در یک سال به روش‌های آموزش قرآن مسلط شده‌اند، گفت: علاوه بر تربیت نیروی انسانی مشغول در مدارس قرآن، در زمینه تغییر کتاب‌های مدارس قرآن نیز اقدامات اثرگذاری انجام شده است.

وی با عنوان این مطلب که قبول دارم در سال‌های گذشته نقدهایی به کتاب‌های درسی قرآن وارد شده است، عنوان کرد: در سال جاری که دومین سال فعالیت مدارس قرآن است، 7کتاب درسی قرآن با همکاری سازمان دانش‌آموزی در حال انتشار است که این کتاب‌ها برای ترم اول تحصیلی در سال 90 ـ 91 توزیع شده است.

وی در ادامه به انجام فعالیت‌های نرم‌افزاری برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی مدارس قرآن اشاره کرد و گفت: تولید نرم‌افزار «تنزیل» از دیگر فعالیت‌های انجام شده در راستای فعالیت‌های مدارس قرآن است که این نرم‌افزار آموزشی در کنار منابع و محتوای تهیه‌ شده برای مدارس قرآن در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

دییر ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیش از این در برخی از استان‌ها سردرگمی‌هایی درباره فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان وجود داشته است، عنوان کرد: شیوه‌نامه مدرس قرآن که به تمامی استان‌ها ابلاغ شده موجب شده است تا فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان در مدارس از این سردرگمی رها شود و به این نتیجه و تمرکز برسد.

وی در این بخش از سخنان خود با یادآوری اینکه سال گذشته اعلام شده که مدارس قرآن در سال تحصیلی 90 ـ 91 به 20 هزار مدرسه افزایش خواهد داشت، عنوان کرد: تمامی ظرفیت‌ها برای فعالیت 20 هزار مدرسه قرآن در کشور فراهم است و حتی اسامی مدارس در هر یک از 32 استان کشور نیز مشخص شده اما در حال حاضر به دلیل تأکیدات برخی از مسئولان قرآنی کشور که خواستار ارتقای فعالیت‌های قرآنی مدارس به جای توجه به کمیت بوده‌اند از راه‌اندازی 20 هزار مدارس قرآن دست نگه داشته و کیفی‌سازی فعالیت مدارس قرآن را دنبال می‌کنیم.

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به انتقادات موجود نسبت به ضعیف بودن خروجی مدارس قرآن در تربیت دانش‌آموزان حافظ و قاری قرآن گفت: هرچند که آموزش و پرورش تاکنون به تربیت تخصصی حافظان و قاریان دانش‌آموزان در سطح بین‌المللی نپرداخته اما در صورتی که نگاهی به دانش‌آموزان قاری و حافظ بین‌المللی داشته باشیم در می‌یابیم که تمامی این دانش‌آموزان فعالیت آغازین خود را از مدرسه و در کنار معلمان شروع کرده‌اند.

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه خانواده، مساجد و... نقش بسزایی در قرآنی شدن دانش‌آموزان دارند، تأکید کرد: در کنار تاثیر خانواده، مساجد و دارالقرآن‌ها در تربیت دانش‌آموزان قاری و حافظ بین‌المللی قرآن، اثرگذارترین نقش را معلمان و مدارس بر عهده دارند و می‌توان ادعا کرد که خروجی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن از وزارت آموزش و پرورش است.

وی در ادامه گفت: هرچند که دانش‌آموزان قاری و حافظ قرآن از امکانات آموزشی مساجد و دارالقرآن‌ها و سایر موسسات بهره می‌گیرند، اما ادارات آموزش و پرورش در استان‌ها نیز نقش بسزایی در موفقیت آنان داشته و در صورتی که شاهد استعداد و توانایی بالقوه‌ای در میان دانش‌آموزان باشند، بی‌شک اقداماتی در جهت توانمندی آن دانش‌آموز انجام داده و حداقل به برگزاری 20 ساعت جلسه آموزش قرآن برای دانش‌آموزان می‌پردازند که این دوره‌های آموزشی در موفقیت دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد.

مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: وظیفه آموزش و پرورش بسترسازی برای حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های قرآنی بوده و تلاش دارد تا دانش‌آموزان را به انجام چنین فعالیت‌هایی جذب کند و این که برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که آموزش و پرورش در تربیت حافظان و قاریان دانش‌آموز بی‌اثر بوده و هیچ اقدامی انجام نداده است، بی‌انصافی و کم‌لطفی آنان است.

کد خبر 152622
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز