همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس، وزارت امور خارجه را موظف کردند تا ظرف دو هفته روابط سیاسی ایران را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

نمایندگان مردم در نشست علنی امروز (یکشنبه ۶ آذر) مجلس شورای اسلامی ماده واحده طرح کاهش روابط با انگلیس را با ۱۷۱ رأی موافق و سه رأی مخالف به تصویب رساندند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، براساس ماده واحده این طرح وزارت امورخارجه موظف است در چهارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دوهفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

براساس تبصره ۱ این ماده واحده در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مزبور وزارت امورخارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقاء دهد.

همچنین در تبصره ۲ این ماده واحده آمده است: وزارت امورخارجه موظف است در مورد سایر کشورهایی که رفتار مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی جهت أخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

مصطفی کواکبیان در اخطار قانون اساسی خود با اشاره به اصل ۱۷۲ قانون اساسی گفت: تمامی مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تایید مقام معظم رهبری قابل اجرا است و در این شورا هم وزیر امور خارجه عضویت دارد و اینکه در تبصره یک ماده واحده این طرح وزارت امور خارجه مسئول ارتقای روابط شناخته شده نادرست است و نباید تا این حد دست وزارت امور خارجه باز گذاشته شود.

لاریجانی اخطار کواکبیان را مردود اعلام کرد.

 

کد خبر 152321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز