مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه شهری: تشکل‌های غیردولتی محیط‌زیست قطع درختان باغ قلهک را به‌شدت محکوم کرده و معتقدند که موضوع باغ قلهک صرفا یک موضوع زیست‌محیطی نیست که تنها مربوط به نهادهای دوستدار محیط‌زیست شود، بلکه همه نهادهای مردمی باید در دفاع از باغ قلهک وارد عمل شوند.

سفارت انگلیس

عوامل سفارت انگلیس چندی پیش 300‌اصله درخت قدیمی را در این باغ قطع کردند و سوزاندند که پرونده این اقدام با شکایت شهردار تهران به قوه قضاییه رفت و هم‌اکنون از سوی این قوه و کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است. به گزارش شهرنوشت، محسن گلی، دبیر کارگروه محیط‌زیست ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد و رئیس کمپین دوستداران باغ قلهک با اشاره به قطع درختان باغ قلهک اظهار داشت: کمیته‌ای با عنوان کمیته دوستداران باغ قلهک و دوستداران طبیعت تشکیل شده که در این کمیته دوستداران طبیعت اعتراض خود را نسبت به قطع درختان و آسیب‌هایی که به درختان در باغ قلهک تهران توسط سفارت انگلیس وارد شده است اعلام کردند. وی با بیان اینکه سایتی در همین رابطه طراحی شده تا دوستداران محیط‌زیست اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام کنند افزود:

همه دوستداران طبیعت می‌توانند با مراجعه به سایت www.tehranerex.ir نظر خود را به ثبت برسانند. گلی اضافه کرد: بنده به‌عنوان دبیر کارگروه محیط‌زیست معتقدم که موضوع باغ قلهک صرفا یک موضوع زیست‌محیطی نیست که تنها مربوط به نهادهای دوستدار محیط‌زیست شود بلکه همه نهادهای مردمی باید در دفاع از باغ قلهک وارد عمل شوند. وی ادامه داد: در جلسه‌ای که روز چهارشنبه برگزار شد از دبیران کارگروه‌های حقوق، زنان، آسیب‌های اجتماعی و...خواسته شد که از طریق سمن‌های شهر تهران موضوع را پیگیری کنند؛ در همین رابطه از کارگروه حقوق شهروندی درخواست شد که موضوع را از طریق وکلای بین‌المللی دنبال کند.

گلی تصریح کرد: همچنین با بسیاری از هیات‌های علمی دانشگاه‌ها، اندیشمندان و دانشجویان مکاتبه و تبادل نظر شده تا موضوع باغ‌قلهک را با سازمان‌های مردم نهاد و NGOهای سراسر جهان درمیان گذاشته و پیگیری کنند.وی با بیان اینکه عده‌ای سعی دارند تا موضوع باغ قلهک را از مسیر اصلی منحرف کنند گفت: به اعتقاد ما این موضوع باید در مسیر زیست‌محیطی و نه سیاسی دنبال شود، چرا که قطع درخت دل هر دوستدار طبیعتی را به درد می‌آورد.

نتیجه جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با مدیران شهرداری

از سوی دیگر، رئیس کمیته مطالبات ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: جلسه دیروز کمیته با حضور نمایندگان شهرداری درخصوص باغ قلهک و ارائه گزارشی مبسوط، نشان از تخلفات متعدد و محرز سفارت انگلیس داشت. سید حسین نقوی حسینی ضمن بیان این مطلب اذعان داشت: در جلسه کمیته که با دعوت از ارگان‌های ذی‌ربط به‌خصوص شهرداری تهران برگزار شد، تخلفات متعدد و مکرری از سفارت انگلیس گردآوری شد که می‌بایست براساس آن اقدامات قانونی صورت بگیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سند مالکیت جعلی انگلستان، ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ قلهک و قطع نزدیک به 300 اصله درخت کهنسال قدیمی بزرگ‌ترین تخلفات سفارت انگلستان در این ملک بوده که شهرداری تهران در این رابطه اقدام قانونی لازم را انجام داده و از سفارت انگلستان به‌عنوان مجرم شکایت کرده است.وی ادامه داد: مطابق اسناد و مدارک موجود، تخلفات سفارت انگلستان قطعی و محرز است و می‌بایست اقدامات قانونی لازم از طریق محاکم داخلی و بین‌المللی درخصوص این کشور انجام شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم تاکید کرد: براساس تبصره یک ماده 6 قانون فضای سبز شهرها، درصورتی که بیش از 30‌درخت توسط صاحب ملکی قطع شود، شهرداری مجاز به سلب مالکیت آن می‌شود و می‌تواند راسا درخصوص تصرف ملک اقدام کند.

در این باغ نزدیک به 300 اصله درخت قطع شده و کاملا مشخص است که شهرداری باید آن را تصرف کرده و در قالب فضای سبز عمومی در اختیار مردم قرار دهد. نقوی حسینی ادامه داد: به‌رغم اینکه هر یک از تخلفات سفارت انگلستان در این باغ، جرایم سنگینی در پی دارد اما فقط با همین تخلف، شهرداری می‌تواند این ملک را از سفارت انگلستان پس‌گرفته و حق مردم را به مردم برگرداند.

وزارت امور خارجه برای بازپس‌گیری باغ قلهک اقدام کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ارائه طرح شکایتی مبنی بر خارج کردن باغ قلهک از سفارت انگلیس، گفت: برای بازپس‌گیری باغ قلهک قاعدتاً باید وزارت امور خارجه اقدام کند. مهدی چمران در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: اگر وزارت خارجه از شهرداری سند و مدرکی خواست، در اختیارشان می‌گذاریم. وی ادامه داد: شهرداری در رابطه با قطع درختان رسماً به دادگاه شکایت کرده است و باید در این زمینه مصوبه شورای‌عالی استان‌ها، شورای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای شهر طبق قانون اجرا شود؛ البته انگلیس قانون قطع، سوزاندن و خشک کردن درختان را خیلی سخت‌تر اجرا می‌کند و امیدواریم قوه‌ قضاییه این موضوع را به‌خوبی رسیدگی کند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: برای بازپس‌گیری باغ قلهک قاعدتاً باید وزارت امور خارجه اقدام کرده و کار قضایی آن را طی کند.

کد خبر 151799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز