گروه سیاسی: اگر مجلس، یکشنبه کمی سختگیرانه‌تر برخورد می‌کرد، آنچنان که برخی نمایندگان می‌خواستند، روابط ایران و انگلیس ممکن بود به وضعیت بهمن سال 67 برگردد، به زمانی که امام خمینی فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده مرتد بریتانیایی را به اتهام توهین به پیامبر اکرم (ص) صادر کرد و روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا قطع شد؛ با وجود این رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است مصوبه مجلس مبنی بر کاهش رابطه با انگلیس آغاز کار است.

حالا اگر قانون اجرا شود، دومنیک جان چیلکات، سفیر انگلستان که مدت حضورش در ایران تازه از مرز یک ماه گذشته است باید دوباره به کشورش برگردد.

179 نماینده مجلس، یکشنبه به کاهش روابط با انگلیس در سطح کاردار رای مثبت دادند؛ آن چهار نفری هم که رای مخالف دادند معتقد به برخورد شدیدتر با دولت بریتانیا بودند و قطع روابط را می‌خواستند.

این مصوبه مجلس واکنشی است به پیشقدم شدن دولت انگلیس در اعمال تحریم‌های مالی علیه ایران براساس مصوبه یکشنبه وزارت امور خارجه موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد‌.

یکشنبه وزارت امور خارجه انگلیس‌ تصمیم مجلس ایران برای اخراج سفیر انگلیس را تأسف‌آور خواند و به تهدید ایران پرداخت.

بازتاب در خبرگزاری‌های دنیا

خبرگزاری‌های دنیا در سطحی گسترده خبر کاهش سطح روابط کشورمان با لندن را پوشش دادند. خبرگزاری الجزیره در تحلیل مصوبه مجلس ایران نوشت: ایرانی‌ها خاطرات بسیار بدی از دخالت‌ها و توطئه‌های بریتانیا در کشورشان دارند.

خبرگزاری چینی شینهوا هم این خبر را با تیتر «این تازه آغاز راه است» منتشر کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز این مصوبه مجلس ایران را واکنش ایران به تحریم‌های جدید غرب دانست.

بی‌بی‌سی، خبرگزاری فرانسه، ان‌بی‌سی، آسوشیتدپرس و روزنامه الاهرام نیز با مضامینی شبیه به این مصوبه مجلس را تحلیل کردند.

کد خبر 152380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز