همشهری‌آنلاین: تجمع بزرگ دانشجویان کشور عصر امروز سه شنبه مقابل سفارت انگلیس و باغ قلهک برگزار شد که در این تجمع دانشجویان انزجار خود را از سیاست‌های دولت انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

تجمع مقابل سفارت انگلیس

تجمع بزرگ دانشجویان عصر امروز سه شنبه مقابل سفارت انگلیس برگزار شد. در این تجمع که با حضور دبیران کل تشکل‌های دانشجویی و جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی آغاز شد دانشجویان تصاویری از مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) به همراه داشتند و با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر سه محور تروریسم، آمریکا، اسرائیل و انگلیس، انزجار خود را از سیاست‌های دولت انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

پرچم سفارت انگلیس پائین کشیده شد

دانشجویان معترض به سیاست‌های دولت انگلیس در این تجمع بزرگ از در سفارت انگلیس بالا رفتند و پرچم این کشور را پائین کشیدند و آن را آتش زدند. دانشجویان سپس پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سردر سفارت انگلیس قرار دادند.

قاب عکس ملکه انگلیس سرنگون شد

نیروی انتظامی کشورمان که تلاش زیادی برای ممانعت از ورود دانشجویان به ساختمان سفارت به عمل آورد نتوانست مانع ورود دانشجویان به داخل سفارت انگلستان شود و دانشجویان پس از ورود به داخل سفارت شیشه‌های سفارت انگلستان را شکستند و برخی از مدارکی که در طبقه اول سفارت بود را بیرون آوردند و در جمع دانشجویان به آتش کشیدند که این اقدام با شعار مرگ بر انگلیس دانشجویان مواجه شد. برخی دانشجویان نیز بالای در این سفارتخانه رفتند و پرچم یا حسین را برافراشتند. 

کارمندان سفارت انگلیس نیز که با تجمع بزرگ دانشجویان مواحه شده بودند از در پشتی این سفارتخانه محل کار خود را ترک کردند. 

دانشجویان معترض در مقابل باغ قلهک به اقامه نماز پرداختند

همزمان با تجمع دانشجویان در سفارت انگلیس، تعداد دیگری از دانشجویان نیز در مقابل باغ قلهک تجمع کردند که همانند تجمع کنندگان مقابل و داخل سفارت انگلیس شعارهایی علیه آمریکا، اسرائیل و انگلیس سردادند. این دانشجویان تجمع کننده در مقابل باغ قلهک که هم اکنون در اختیار دولت انگلیس است هنگام اذان مغرب و عشاء به اقامه نماز پرداختند.

دانشجویانی که در داخل باغ قلهک بودند نیز شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسرائیل سردادند.

ایسنا نیز در این زمینه نوشت: نماینده دانشجویان تجمع کننده در مقابل باغ قلهک در سخنانی تاکید کرد که جاسوسان انگلیسی باید از کشورمان خارج شوند تا همه مردم از شر آنها راحت شوند.

ایسنا در بخش دیگری از گزارش خود نیز آورده است: سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ با حضور در محل تجمع از تجمع‌کنندگان می‌خواست به تجمع خود پایان دهند اما این تجمع ادامه یافت.

دانشجویان بار دیگر وارد سفارت انگلستان شدند

دانشجویان تجمع کننده در مقابل سفارت انگلیس نیز پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مقابل سفارت انگلستان علی‌رغم تلاش پلیس برای پراکنده کردن آنها بر ادامه تجمع خود تا آزادی کامل دوستانشان تاکید کردند و بار دیگر وارد سفارت شدند.

دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور پس از اقامه نماز جماعت بار دیگر با بالا رفتن از دیوار سفارت انگلستان وارد سفارت این کشور شدند.

علی‌رغم تلاش نیروی انتظامی برای متفرق کردن تجمع کنندگان، دانشجویان پراکنده شدن از اطراف سفارت را مشروط به آزادی تمامی دانشجویانی که در داخل سفارت هستند کردند.

با وجود اعلام قبلی مبنی بر پایان مراسم بعد از اقامه نماز جماعت مغرب، همچنان به شمار افرادی که در این تجمع اعتراض آمیز حضور دارند افزوده می شود.

به گزارش مهر، تخمین زده می شود که بیش از 200 دانشجو در حال حاضر در سفارت به سر می برند. چند دانشجو نیز روی سر در سفارت انگلستان نشسته و از بقیه دانشجویان می‌خواهند وارد سفارت شوند.

نیروی انتظامی تلاش زیادی برای ممانعت دانشجویان از ورود به سفارت صورت می‌دهد که عمده این تلاش‌ها با توجه به تعداد بالای دانشجویان و انگیزه فراوان آنها برای اعتراض به سیاست‌های دولت انگلستان بی‌نتیجه مانده است.

دانشجویان با شعارهای هیهات من الذله، حیدر حیدر، برادر بسیجی آزاد باید گردد و ... بر ادامه تجمع تا پایان آزادی کامل دوستانشان تاکید دارند.

واکنش انگلیس به ورود دانشجویان به سفارت این کشور در تهران و  تلاش نیروی انتظامی

دولت انگلیس در نخستین واکنش به اعتراضات مردمی در برابر سفارت این کشور در تهران، خواستار اقدامات امنیتی ایران برای حفظ جان پرسنل این سفارتخانه شد.

مهر به نقل از بی بی سی نوشت: یک سخنگو در وزارت امور خارجه انگلیس در واکنش به اقدام دانشجویان ایرانی برای ورود به سفارت این کشور گفت: عده قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان ایرانی با ورود به سفارت بریتانیا در تهران به آن خسارت‌هایی زده‌اند و ما از دولت ایران می‌خواهیم تا حفاظت از جان پرسنل این سفارتخانه را بر عهده بگیرد.

وی ضمن محکوم کردن این اقدام گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو دولت ایران موظف به حفاظت از جان کارکنان سفارت است و ما از آنها انتظار داریم تا به سرعت اقدام کرده و اوضاع را تحت کنترل خود درآورند.

نیروی انتظامی نیز با تشکیل چندین حلقه نیروی یگان ویژه در برابر ساختمان سفارت انگلیس در تلاش است تا دانشجویان را از ساختمان سفارت خارج کند.

کاظم جلالی: انگلیس باید انتظار واکنش ملت ایران به خباثت‌های خود را داشته باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انگلیس در موضوعاتی مانند پشتیبانی از رژیم پهلوی و گروه‌های ضد انقلاب سابقه ننگینی دارد گفت: انگلیسی‌ها نباید انتظار داشته باشند که در همه امور رفتار خصومت آمیز با ایران داشته باشند اما ملت ایران هیچ واکنشی به اقدامات خباثت آمیز آنها نشان ندهند.

کاظم جلالی در گفتگو با مهر با اشاره به بیانیه اخیر وزارت امورخارجه انگلیس در مورد کاهش رابطه با این کشور گفت: انگلیس به جای عصبانیت از کاهش رابطه باید اشتباهات فراوان خود در قبال مردم ایران را جبران کند.

وی افزود: دولتمردان انگلیسی باید رفتار خود را اصلاح کنند و ببینند چه رفتاری انجام دادند که افکار عمومی ملت ایران و برآیند آن که مجلس شورای اسلامی است نسبت به آنها چنین برداشتی دارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انگلیس در موضوعاتی مانند قراردادهای ننگین با ایران، کوتای 28 مرداد، پشتیبانی از رژیم پهلوی و اقدام به شکنجه انقلابیون و پشتیبانی از گروههای ضد انقلاب سابقه ننگینی دارد گفت: انگلیسی‌ها نباید انتظار داشته باشند که در همه امور رفتار خصومت آمیز با ایران داشته باشند اما ملت ایران هیچ واکنشی به اقدامات آنها نشان ندهند.  

جلالی همچنین تاکید کرد که ایران در مقابل واکنش‌های رادیکالی و تند انگلیسی‌ها واکنش مناسب نشان خواهد داد.   

 رسایی در میان تجمع کنندگان: شاید قطع کامل تصویب شود

حجت‌الاسلام حمید رسایی نیز عصر روز سه‌شنبه با حضور در مقابل سفارت انگلیس در جمع دانشجویان معترض گفت: انگلیس در طول بیش از صد سال اخیر هیچگاه بر اساس منافع ملی مردم و کشور ما اقدام نکرده است. در دوره رضاخان میرپنج همواره بر خلاف منافع ملی ایران عمل کرده است، پس از آن نیز همواره مهمترین نقش را در انحراف انقلاب مشروطه داشت و در دوره محمدرضای ملعون هم از او حمایت کرد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا گفت: کسانی که امروز در باغ قلهک ـ که خاک رسمی ایران است ـ دفن شده‌اند، قاتلین رییس علی دلواری قهرمان یک ملت بزرگ هستند. آنها در طول جنگ به صدام سلاح شیمیایی دادند و پس از آن نیز از گروهک‌های تروریستی حمایت کردند.

وی ادامه داد: در کودتای دو سال پیش در ایران که برخی عناصر داخلی نیز فریب خوردند همین سفارتخانه نقش جدی داشت. اسناد آشکار حکایت از این می‌کند که این یک لانه جاسوسی است. نهایت رحمی که ایران می‌توانست بر اساس قواعد دیپلماتیک به این کشور انجام شود را انجام داده است و مصوبه اخیر مجلس مصوبه حداقلی بود و نمایندگان اعلام کردند ممکن است مصوبه حداکثری مبنی بر قطع کامل روابط را تصویب کنند. اگر مصوبه اخیر نبود قطعا امروز ساختمان سفارت با خاک یکسان می‌شد.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: مصوبه مجلس خشم مردم و دانشجویان را کنترل کرد. اگر دولت انگلیس عاقل باشد نه تنها نباید نسبت به مصوبه برخورد بدی داشته باشد بلکه باید تشکر کند که تا حدودی خشم ملت را خنثی کرد.

وی با بیان این‌که «در این مکان حضور یافتم تا ببینم چه خبر است» گفت: اگر انگلیس بخواهد بیش از این زبان‌درازی کند مسئولان نمی‌توانند آتش خشم ملت را کنترل کنند.

وی همچنین گفت: اینک مسئولان باید توجه داشته باشند که فرزندان‌شان که در انگلیس تحصیل می‌کنند را به ایران برگردانند. حضور فرزندان مسئولان در انگلیس دهن‌کجی به ملت ایران است.

گفته می‌شود سفارت انگلیس پیش از تجمع دانشجویان تخلیه شده است. در این زمینه یکی از دانشجویان حاضر در حیاط سفارت انگلیس به مهر گفت: سفارت انگلستان در تهران از ساعت‌ها پیش از تجمع دانشجویان خالی شده بود و تنها نگهبان سفارت و سگش در آنجا حضور داشتند که آنها هم بعد از ورود دانشجویان به داخل حیاط سفارت فرار کردند.

 آخرین خبرها

 به گزارش مهر، تعدادی از دانشجویان حاضر در مقابل سفارت انگلستان اعلام کردند که مقابل سفارت این کشور تحصن می‌کنند و این تحصن کماکان ادامه خواهد داشت.

همچنین دقایقی پیش درب سفارت انگلستان توسط دانشجویان باز شد و تعداد دیگری از دانشجویان توانستند وارد محوطه سفارت انگلستان شوند.

تعداد نفرات نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود دانشجویان به داخل سفارت و برخورد با دانشجویان داخل سفارت به شدت افزایش پیدا کرده و برخورد این نیرو با دانشجویان شدیدتر شده است.

اکثر رسانه‌های داخلی و خارجی اخبار تجمع بزرگ دانشجویان مقابل سفارت انگلیس را پوشش دادند.

کد خبر 152584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز