همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون بررسی طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه تحریم های علیه ایران همواره تحریم‌های نمادین و صوری بوده است، گفت: به علت این که پیش‌بینی اعمال تحریم علیه بانک مرکزی از سوی اروپاییان و انگلیس‌ها می‌شد، دارایی‌های ایران از بانک‌های این کشورها خارج و تبدیل به ذخایر طلا برای کشور شده است.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه تحریم‌های غرب و به ویژه انگلیس تا به امروز بیشتر جنبه سمبلیک داشته است، تصریح کرد: تحریم‌هایی مثل بلوکه کردن حساب مالی مسئولان ایران در خارج از کشور و ممنوعیت سفر مسئولان ایران به اروپا، ضربه‌ای به اقتصاد کشور ما به شمار نمی‌آید و صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی مناسبات مالی ایران با اروپا و به ویژه با انگلیس در کف مناسبات مالی قرار دارد و قطع ارتباطات بانکی آن تأثیری بر اقتصاد نخواهد داشت.

وی ادامه داد: به دلیل این که احتمال اعمال تحریم بانک مرکزی ایران از سوی کشورهای اروپایی و به ویژه انگلیس وجود داشت، ایران سال‌ها قبل دارایی‌های خود را از بانک های این کشورها خارج کرد و این دارایی‌ها را تبدیل به ذخایر انبوهی از طلا کرد.

مصباح مقدم با تأکید بر این که در شرایط کنونی ذخایر طلای ایران یکی از ارزشمندترین ذخایر جهانی است، یادآور شد: این ذخایر ارزشمند پشتوانه اقتصاد کشور به شمار می آید.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس هشتم درباره تحریم های نفتی اخیر نیز، افزود: کشور ما تحریم‌های بسیار سنگین تر و جدی تر از تحریم های فعلی را در زمان هشت سال دفاع مقدس تجربه کرده است و هیچ گاه از پا در نیامده است.

وی ادامه داد: در زمان جنگ که دو هزار و ۱۰۰ بار به پایانه های نفتی کشور حمله شد، صادرات نفتی ایران قطع نشد و کشور محکم و استوار به صادرات خود ادامه داد.

مصباح مقدم شرایط کنونی اقتصاد کشور را بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از سال های دفاع مقدس برشمرد و گفت: وابستگی کشور به درآمدهای نفتی روز به روز در حال کاهش است و اثر تحریم های نفتی نیز با این روند کمتر از گذشته می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، حجم درخواست های خرید نفت از ایران را گسترده و متنوع اعلام و تصریح کرد: با تحریم آمریکا و انگلیس باز هم نفت ایران در سراسر جهان عرضه خواهد شد.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، برای رایزنی درباره تشدید تحریم‌های نفتی ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سفر می‌کند.

همچنین دولت فرانسه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که برای افزایش فشار بر ایران، واردات نفت از این کشور را ممنوع کنند.

 

کد خبر 152413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز