همشهری آنلاین: نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به اهمیت دشمن‌شناسی در گفتمان بسیج اظهار کرد: 1500 آیه در قرآن به دشمن‌شناسی پرداخته است که 300 آیه‌ آن به موضوع نفاق‌شناسی می‌پردازد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(‌ایکنا‌)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز، 25 آبان، در همایش «بسیج و اصحاب رسانه» در مرکز همایش‌های صدا و سیما، با اشاره به نقش رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌هایی که رسالت و مأموریت دارند و هدفمند حرکت می‌کنند نقش بسیار مهمی در تحقق آرمان‌های نظام و انقلاب داشته و دارند.

وی به مبانی و مؤلفه‌های گفتمان بسیجی پرداخت و گفت: گفتمان بسیجی یک فرهنگ است و مبانی مؤلفه‌ و پیشینه‌ دارد. در واقع فرهنگ بسیجی را از نگرش و رفتار انبیاء و اولیاء باید استخراج کرد. این شجره‌ طیبه که نقش بسیار مهمی در تحقق آرمان‌های نظام و انقلاب و پاسداری از آنها داشته نیازمند باز‌تعریف و تعمیق است.

وی خدامحوری را اولین مبنای اندیشه و فرهنگ بسیجی عنوان کرد و افزود: الهی دانستن منشأ و مدیریت و قانون از گفتمان‌های بسیج است. غرب، مدیریت و قانون را قراردادی اجتماعی می‌داند اما انبیاء ره‌آوردشان این بود که مدیریت جامعه باید منشاء الهی داشته باشد.

سعیدی ولایت‌محوری را دیگر مبانی گفتمان بسیج عنوان کرد و افزود: اعتقاد پیوستگی ولایت فقیه با ولایت ائمه، همسان دانستن اختیارات ولایت فقیه با انبیاء و همترازی وجوب و تبعیت و فصل الخطاب دانستن ولایت فقیه مبانی ولایت‌محوری بسیج است و تبعیت کامل در برابر تبعیت گزینشی از مبانی‌ ولایت‌محوری بسیج است.

وی همچنین اظهار کرد: حق‌گرایی سومین مؤلفه گفتمان بسیج است. در گفتمان بسیجی باید معیار حق و باطل شناخته شده و در چارچوب آن حرکت شود و همچنین خواص را براساس این معیارها بسنجد در این صورت از شخص‌گرایی، حزب‌گرایی و قوم‌گرایی پرهیز می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه در خصوص تکلیف‌گرایی در گفتمان بسیج گفت: تکلیف‌گرایی در برابر نتیجه‌گرایی مطرح می‌شود. خواست خدا انجام تکلیف است. در تکلیف‌گرایی کمال اولی تبعیت از امر و نهی است.

نگرش اصیل به قدرت، ایثار در راه هدف، جبهه‌شناسی، پایبندی به اصول و صحت رفتار در ملاک سنجش و وارستگی از وابستگی به عوامل برتری‌جویی از دیگر مؤلفه‌های گفتمان بسیج بود که حجت‌الاسلام سعیدی به آن اشاره کرد.

وی همچنین شناخت همه جانبه دشمن را از دیگر مؤلفه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: 1500 آیه در قرآن به دشمن‌شناسی پرداخته است که 300 آیه آن به موضوع نفاق‌شناسی می‌پردازد؛ آنچه که بیشتر از هر چیزی به اسلام ضربه زده، نفاق بوده است.

وی با اشاره به ایجاد ادیان دروغین برای منحرف کردن اسلام خاطرنشان کرد: ما با دشمنان پنهانی روبرو هستیم که نقشه‌هایشان بسیار پیچیده است؛ لذا شناخت دشمن بسیار اهمیت دارد. 

کد خبر 151278
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز