شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

محمد منتظری: معمر قذافی، دیکتاتور لیبی که برای بیش از 40سال این کشور را با مشت آهنین اداره کرد، سرانجام به دست انقلابیون مسلح لیبی در زادگاهش، شهر سرت، کشته شد.

معمر قذافی

بسیاری از رسانه‌های جهان از مرگ قذافی هیجان زده شدند. غربی‌ها تلاش کردند تا کشته شدن قذافی را در کارنامه موفقیت‌های خود ثبت کنند و این خبر به سرعت تیتر نخست روزنامه‌‌های جهان شد. مانند همیشه بار دیگر واقعیت‌ها در پس هیجانات رسانه‌ای پنهان شده است؛ اما واقعیت چیست؟

مرگ قذافی تنها یک رخداد سمبلیک و نمادین از مرگ یک دیکتاتور است. در واقع مرگ قذافی هیچ تحولی را در آینده‌ای که لیبی در پیش رو دارد ایجاد نمی‌کند؛ چراکه تا پیش از این نیروهای قذافی از طرابلس بیرون رانده شده بودند و خود قذافی نیز از طرابلس گریخته و این شهر در کنترل کامل نیروهای انقلابی بود. بنابراین واقعیت‌های عرصه تحولات لیبی با مرگ قذافی تغییر چندانی نکرده است؛ چراکه شورای انتقالی لیبی و دیگر متحدانش هنوز باید ثابت کنند که حقیقتا توان اداره کشور را دارند.

تنها عاملی که انقلابیون مسلح را در لیبی متحد می‌کرد و مانع از دودسته شدن آنها می‌شد، زنده بودن سرهنگ قذافی و تلاش همه آنها برای یافتن او بود. انقلابیون همه قوای خود را متحد کرده ‌بودند تا او و پسرانش را پیدا کنند و خطری که از ناحیه آنها دولت موقت لیبی را تهدید می‌کرد از بین ببرند. حالا که قذافی کشته شده آن عامل اتحاد نیز از میان رفته است. امروز سؤال این است که آیا انقلابیون مسلح همچنان اتحاد خود را حفظ خواهند کرد یا اینکه کشور در پی اختلافات این گروه‌های مسلح وارد فازی از آشوب یا جنگ داخلی خواهد شد؟

2نیروی اصلی در 2شهر اصلی لیبی قدرت‌نمایی می‌کنند؛ نخستین نیرو شورای انتقالی لیبی است که ابتدا در بنغازی تأسیس شد و بعد به طرابلس نقل مکان کرد و نیروی دیگر که در طرابلس مستقر است شورای نظامی طرابلس است که به‌دلیل فتح این شهر در یک عملیات برق‌آسا، شهرت بسیاری یافت و مورد توجه رسانه‌های جهان و مردم لیبی قرار گرفت. این شورا و رئیس آن عبدالحکیم بلهاج در چشم مردم لیبی فعلا قهرمان هستند. از سوی دیگر اختلافات نژادی میان اعراب و بربرها در لیبی وجود دارد و از سوی دیگر اسلامگراها و غیراسلامگراها نیز در لیبی دارای اختلافاتی هستند.

امروز شرایط پیچیده‌ای در لیبی حکمفرماست. بزرگ‌ترین نگرانی درخصوص لیبی این است که چطور می‌توان انقلابیون تا بن‌دندان مسلح لیبی را خلع سلاح کرد تا کشور شرایط گذار به دمکراسی و برقراری دولت را به دست آورد؟ مرگ قذافی اگرچه موجب هیجان بسیاری در میان مردم سراسر دنیا شد اما این هیجان نباید ما را از توجه به واقعیات غافل کند. مرگ قذافی، لیبی را وارد فاز جدیدی خواهد کرد که اتفاقا بسیار دشوارتر از فاز پیشین است.

کد خبر 149679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز