شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: در حالی که شماری از کشورهای عربی به‌صورت علنی درگیر تغییر نظام‌های سیاسی خود هستند، عربستان سعودی یکی از معدود کشورهای عربی است که تلاش برای جابه‌جایی سران و رهبران نظام سیاسی حاکم در آن بیشتر در خفا و نهان صورت می‌گیرد...

امیر مقرن بن عبدالعزیز - برادر پادشاه عربستان

اما مرگ ولیعهد عربستان- امیر سلطان بن عبدالعزیز- برادر ناتنی ملک عبدالله، پادشاه کنونی عربستان و نیز تشکیل شدن هیأت بیعت از سوی پادشاه در سال 2006، تا حدودی نزاع بر سر قدرت را از پشت پرده‌ها به مقابل دوربین‌های رسانه‌ها منتقل کرده و راه را تا حدودی برای پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران سیاسی درباره مقام‌های آینده عربستان فراهم آورده است.

در میان شخصیت‌ها و گزینه‌های مطرح برای تصدی پست ولیعهدی، یکی از سرشناس‌ترین و رسانه‌ای‌ترین چهره‌ها، امیر نایف بن‌عبدالعزیز وزیر کشور و معاون دوم نخست‌وزیر است که روز پنجشنبه به‌عنوان ولیعهد معرفی شد. اما علاوه بر امیر نایف، چهره دیگری که شاید چندان بدان پرداخته نشده و دور از دوربین‌های رسانه‌های خبری، پستی کلیدی در عربستان به‌عهده دارد و یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی ولیعهدی بود، امیر مقرن بن عبدالعزیز یکی دیگر از برادران پادشاه است.او 66 ساله است و اکنون رئیس سرویس اطلاعات کل عربستان سعودی است. وی سی و پنجمین فرزند ملک عبدالعزیز آل سعود از همسرش برکت است. وی حدود 40 سال پیش به نیروی هوایی سلطنتی عربستان پیوست و 2سال پس از آغاز فعالیت خود در این حوزه، در 1968 راهی انگلستان شد و از آنجا در رشته هوانوردی فارغ‌التحصیل شد و تا سال 1980 در نیروی هوایی عربستان به فعالیت خود ادامه داد.

امیر مقرن در همان سال امیر منطقه حایل شد و تا سال 1999 در این پست ماند تا اینکه به امارت‌منطقه مدینه انتخاب شد. در سال 2005 ملک فهد بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان درگذشت و در پی آن، تغییرات و جابه‌جایی‌هایی در پست‌های کلیدی این کشور صورت گرفت که در صدر آنها، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه و امیر نایف بن عبدالعزیز، معاون دوم نخست‌وزیر شد و امیر مقرن نیز به تبع آن، از امارت مدینه به جانشینی امیر نواف در سمت ریاست سرویس اطلاعات کل عربستان با مرتبه وزیر منصوب شد.گروهی از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند با توجه به سن بالای امیر نایف و نیز ساختار خانواده سلطنتی و ماهیت روابط وی با اعضای خاندان حاکم و نیز مواضعش درباره تحولات دنیا، ملک عبدالله بن عبدالعزیز چندان تمایلی به انتخاب این چهره به‌عنوان ولیعهد خود نداشت.

خاصه اینکه ملک عبدالله طی سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از سرنگونی برخی از نظام‌های عربی و شدت گرفتن اعتراضات مردمی، کوشیده است تا برخی از اصلاحات سیاسی و ساختاری را در کشور پیاده کند که امیر نایف یکی از مخالفان سرسخت آنها تلقی می‌شود و امیر مقرن موضع چندان آشکاری در این باره بیان نکرده است. مقرن اما روابط خوبی با آمریکا و اسرائیل دارد و برخی از منابع خبری از دیدار محرمانه وی به همراه سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان با یک مقام اسرائیلی آن‌هم در اراضی اشغالی درباره موضوع تبادل اسرا میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی خبر داده بودند. وی در جریان بحران تشکیل دولت در لبنان، یکی از شخصیت‌های سرشناسی بود که میان عربستان، لبنان و سوریه رفت‌وآمد می‌کرد. اگرچه معرفی نایف به‌عنوان ولیعهد عربستان فعلاً این نزاع را پایان داد اما نزاع بر‌سر قدرت در عربستان خواه ناخواه به‌زودی به رسانه‌ها کشیده خواهد شد و این کشور هم به جرگه کشورهایی خواهد پیوست که جنگ قدرت در آن در برابر دوربین‌ها درمی‌گیرد.

کد خبر 149708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز