شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه هفته گذشته گفت که تمامی 41 هزار سرباز آمریکا که هم‌اکنون در عراق مشغول انجام ماموریت هستند، 31 دسامبر سال 2011 میلادی به کشورشان باز می‌گردند.

سربازان آمریکایی- عراق

 اوباما تصریح کرد: به این صورت ماموریت نظامی آمریکا در عراق به پایان می‌رسد. اما آیا می‌توان حرف‌های اوباما را باور کرد؟ درست است که سربازان آمریکایی سرانجام دارند به کشورشان باز می‌گردند اما مذاکرات مقامات واشنگتن با دولت بغداد در مورد باقی‌ماندن تعدادی از سربازان آمریکایی در عراق با شکست روبه‌رو شد؛ به‌دلیل اینکه عراق تمایلی برای تأمین امنیت نیروهای ایالات‌متحده نداشت. واقعیت این است که ماموریت‌های نظامی آمریکا در عراق هنوز به پایان نرسیده و این ماموریت‌ها وارد مرحله جدیدی می‌شود. در تاریخ اول ژانویه 2012 میلادی، وزارت امور خارجه آمریکا فرماندهی ارتشی متشکل از 5هزار و 500 نفر از پیمانکاران امنیتی را بر عهده خواهد گرفت که وظیفه آنها حفاظت از جان دیپلمات‌های آمریکا در عراق است. اداره امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا در مورد نحوه مدیریت مزدورانش سابقه خوبی از خودش بر جای نگذاشته است.

حادثه تیراندازی پیمانکاران امنیتی وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2007 میلادی در میدان «نیسور» که بر اثر آن 17 شهروند عراقی کشته شدند، نشان‌دهنده یکی از نقاط ضعف نیروهای آمریکا در جنگ عراق بود. اکنون وزارت امور خارجه آمریکا حضور نظامی بیشتر و گسترده‌تری در عراق خواهد داشت. در ماه جولای سایت خبری «دنجرروم» در گزارشی اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا جلوی فعالیت اعضای ناظری را گرفت که از طرف کنگره آمریکا تعیین شده بودند تا اطلاعات اولیه از عملیات پیمانکاران امنیتی را به‌دست آورند. این بدان معناست که هیچ کسی در خارج از وزارت امور خارجه آمریکا نمی‌داند که پیمانکاران این کشور چگونه در عراق ماموریت‌هایشان را انجام می‌دهند. بنابراین این وزارتخانه بر نحوه عملیات بیش از 10 هزار نفر از کارمندانش در سراسر عراق که هنوز هم یک منطقه جنگی به حساب می‌آید نظارت می‌کند. به‌دلیل اینکه آمریکایی‌ها تاکنون بسیاری از مردم بی‌گناه عراق را کشته‌اند، دولت بغداد هم حاضر نیست امنیت سربازان آمریکایی را فراهم کند، پس امنیت پیمانکاران آمریکا را هم تأمین نخواهد کرد.

این وضعیت یک فاجعه دیپلماتیک برای آمریکا به‌حساب می‌آید چون آمریکایی‌ها قرار است از سوی سازمانی مدیریت ‌شوند که هیچ تجربه‌ای از فرماندهی نیروهای آمریکایی ندارد و نمی‌تواند آنها را به‌صورت منسجم و هماهنگ هدایت کند.

در ماه‌های آینده شاهد حضور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و احتمالا فرماندهی مشترک عملیات ویژه در عراق خواهیم بود. آنها می‌خواهند افرادی را که با القاعده در ارتباط هستند دستگیر و مجازات کنند. «لئون پانتا» وزیر دفاع آمریکا به‌صورت علنی گفته است که گروه تروریستی القاعده حداقل هزار هوادار عراقی دارد که می‌توانند بزرگ‌ترین وابستگان این گروه در جهان به حساب آیند. 3 شرکت بزرگ امنیتی آمریکا در عراق وجود دارند که قراردادهای هنگفتی برای حفاظت از جان دیپلمات‌های این کشور منعقد کرده‌اند. «تریپل کنوپی» مدت زیادی بود که یک شرکت امنیتی دولتی به حساب می‌آمد و قراردادی به ارزش یک‌میلیارد و 530میلیون دلار امضا کرده است تا از جان دیپلمات‌هایی که در سراسر عراق مسافرت می‌کنند محافظت کند.

«دنیس مک دونوف» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا پس از آنکه اوباما سخنانش را در این زمینه ایراد کرد گفت:ما می‌توانیم از جان دیپلمات‌های آمریکایی آن‌طور که شایسته است حفاظت کنیم؛ اینکه آیا مردم عراق می‌توانند از پیمانکارانی که وزارت امور خارجه آمریکا از آنها برای تأمین امنیت دیپلمات‌هایش استفاده می‌کند بهره‌مند شوند مسئله دیگری است. شما نام این عملیات را هر آنچه می‌گذارید دولت اوباما امیدوار است که آن را یک «جنگ» درنظر نگیرید.

www. wired. com

کد خبر 149713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز