همشهری آنلاین: سازمان عفو بین الملل در گزارشی 73 صفحه‌ای از وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی به شدت انتقاد کرد.

saudi

به گزارش مهر، در این گزارش به بازداشتهای گسترده مردم عربستان سعودی به دست نیروهای آل سعود اشاره و اعلام شده است بسیاری از این افراد بدون تفهیم اتهام یا بدون دادگاهی شدن بازداشت شده اند تا جایی که بسیاری از طرفداران اصلاح کشور در دادگاه‌هایی ناعادلانه به حبس های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

 در این گزارش آمده است: پیش‌نویس قانون پیشنهادی مبارزه با تروریسم در عربستان سعودی نشان می‌دهد که طبق این قانون وضعیت حقوق بشر در این کشور بدتر شده و وحشی‌گری در آن افزایش خواهد یافت.

 به موجب این قانون جدید هر گونه تجمع مسالمت آمیز به عنوان جنایت تروریستی قلمداد شده و تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

 در این گزارش از تعریف مبهم عربستان سعودی از اصطلاح تروریسم انتقاد و اعلام شده است که به موجب این تعریف اخلال در نظم عمومی و بدنام کردن دولت و انتقاد از آن اقدامات تروریستی محسوب می‌شود و مسئولان این کشور در چنین شرایطی می‌توانند مردم را که در بحث‌های آکادمیک شرکت می‌کنند یا خواسته‌های سیاسی مطرح می‌کنند، بازداشت کنند.

 در بخش دیگر گزارش انتقادی عفو بین‌الملل از عربستان سعودی آمده است: افراد بازداشت شده در عربستان سعودی در بسیاری از موارد بدون محاکمه به سر می‌برند و حتی تا ماه‌ها از گرفتن وکیل محروم هستند و تحت شکنجه‌های مختلفی همچون ضرب و شتم، محرومیت از خواب و آویزان کردن از سقف قرار می‌گیرند.

 تهیه این پیش‌نویس اندکی پس از دور جدید اعتراضات شیعیان در استان قطیف و دیگر مناطق شیعه نشین این کشور صورت می‌گیرد که بیش از پیش خاندان آل سعود را از گسترش اعتراضات شیعیان و سرایت قیام‌های عربی به این کشور نگران کرده بود.

کد خبر 152780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز