شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

تونس در سال 1956 از استعمار فرانسه به استقلال رسید. در سال 1987 زین‌العابدین بن‌علی در یک کودتای بدون خونریزی در تونس به قدرت رسید.

نقشه کشور تونس


مساحت: 163‌هزار و 610 کیلومتر مربع
جمعیت: 10‌میلیون و 629‌هزار نفر . (مسلمان و عرب)
اقتصاد: دارای بخش‌های عمده کشاورزی، معدن، گردشگری و تولید
سرانه تولید ناخالص داخلی: 9400دلار ( رده 113 در دنیا)
تورم: 3/5درصد
نرخ رشد اقتصادی: 3/7درصد
نیروی کار: 3/829 ‌میلیون نفر
بیکاری: 13‌درصد
بودجه
درآمد: 9/714 میلیارد دلار
هزینه: 11/63 میلیارد دلار
تولید نفت: 83720 بشکه در روز
ذخایر نفت: 425‌میلیون بشکه
ذخایر گاز: 65/13 میلیارد متر مکعب

احزاب سیاسی تونس

النهضت (بیداری)
النهضت که در سال 1981 تأسیس شد در انتخابات اخیر باکسب اکثریت آرا در صدر احزاب تونس قرار گرفت. در انتخابات سال 1989 این حزب اسلامگرا پس از حزب دمکراتیک قانون اساسی وابسته به بن‌علی در جایگاه دوم قرار داشت. کوتاه مدتی بعد، فعالیت النهضت ممنوع اعلام شد و راشد غنوشی، رهبر آن به انگلیس تبعید شد. در پی سقوط بن‌علی، غنوشی بعد از 20سال به کشور بازگشت. تونس به لحاظ اجتماعی از دمکراتیک‌ترین کشورهای جهان عرب محسوب می‌شود، به همین دلیل رقبای حزب النهضت در هفته‌های قبل از انتخابات، محور تبلیغات خود را علیه این حزب، سیاهنمایی برنامه‌های این گروه اسلامگرا قرار دادند. غنوشی در مصاحبه با الجزیره در این‌باره می‌گوید: ما با اجبار در اسلام مخالفیم، همان طور که با منع حجاب به اسم سکولاریسم یا مدرنیته نیز مخالفت می‌کنیم.

یو.پی.ال
اتحادیه میهن پرستانه آزاد

از میان احزابی که پس از ناآرامی‌های تونس تأسیس شدند، اتحادیه میهن پرستانه آزاد شاید جالب توجه‌ترین و در عین حال جنجال برانگیزترین گروه سیاسی باشد. این حزب در سال‌جاری توسط یک تاجر ثروتمند 39ساله به‌نام اسلیم ریاحی تأسیس شد که در لیبی بزرگ شده و زندگی کرده است.

الفک
حزب الفک، مهم‌ترین حزب راستگرای تونس و جدی‌ترین رقیب حزب کمونیست کارگران محسوب می‌شود. این حزب توسط اقتصاددانان نولیبرال راه‌اندازی شد و رهبری آن را امنا منیف، یک استاد دانشگاه پزشکی برعهده دارد.

حزب کنگره برای جمهوری
حزب کنگره برای جمهوری، یک حزب سکولار چپ‌گرای میانه‌رو است. این حزب در سال 2001 تأسیس و یک سال بعد فعالیت آن ممنوع اعلام شد. منصف مرزوقی، یک پزشک فعال حقوق بشر است که از آن زمان اداره امور حزب را از فرانسه بر عهده داشت و پس از سقوط بن‌علی به تونس برگشت.این حزب جایگاه دوم را در انتخابات به دست آورده‌است.

حزب دمکراتیک پیشرو
حزب دمکراتیک پیشرو مانند النهضت دارای سابقه‌ای طولانی است. این حزب در سال 1983 توسط احمد نجیب شبی تأسیس شد و از معدود احزاب قانونی در دوره حکومت بن علی محسوب می‌شد. این حزب سکولار، النهضت را رقیب عمده خود می‌داند. در سال 2006، مایا جریبی، نخستین زنی بود که در تونس به‌عنوان دبیرکل یک حزب، از سوی حزب دمکراتیک پیشرو به این سمت برگزیده شد. شبی خود از ژانویه گذشته وزیر توسعه منطقه‌ای در دولت موقت این کشور بوده است.

حزب تکتل
این حزب چپ گرای میانه‌رو در سال 1994 تأسیس شد؛ هرچند در سال 2002 فعالیت‌های آن غیرقانونی اعلام شد. این حزب خواهان شفافیت اقدامات دولت و سیاسیون بوده و یکی از اهداف عمده آن کاهش فساد است. حزب اخیرا شرح دارایی و اطلاعات اعضای خود را اعلام کرده است. این حزب در انتخابات اخیر جایگاه سوم را به‌دست آورده است.

حزب کمونیست کارگران تونس
حزب کمونیست کارگران تونس، یک حزب سیاسی مارکسیست-لنینیست است که در سال 1986 تأسیس شد. با این حال فعالیت‌های این حزب در دوره بن علی ممنوع شد.

ائتلاف دمکراتیک مدرن
برخی احزاب در آستانه انتخابات مبادرت به تشکیل ائتلاف‌هایی با یکدیگر کردند. ائتلاف دمکراتیک مدرن که سکولار است در ماه مه به‌عنوان اتحادیه‌ای از چندین حزب، شامل التجدد، حزب سوسیالیست چپ، حزب جمهوریخواه و حزب راه میانه، ایجاد شد.

الوطن (میهن)
چندین حزب سیاسی از درون حزب دمکراتیک قانون اساسی وابسته به بن‌علی بیرون آمده‌اند که شامل حزب الوطن (میهن)، به رهبری وزرای جهانگردی و کشور دوره بن علی، الموبدره (ابتکار)، حزب عدالت و آزادی و نیز حزب استقلال برای آزادی هستند.

کد خبر 149689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز