سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناتو روز دوشنبه اعلام کرد، به طور رسمی به ماموریت خود در لیبی پایان داد؛ ماموریتی که از آن به عنوان "موفق‌ترین عملیات ناتو" یاد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، عملیات ناتو و حملات هوایی این نیروها نقشی بسزا در سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی ایفا کرد.

ناتو از تاریخ 31 مارس با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع و موانع دریایی را در لیبی آغاز کرد. این ماموریت روز دوشنبه ساعت 11:59 به پایان ‌رسید.

شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه‌ای که هفته گذشته تصویب شد پایان ماموریت نظامی ناتو در لیبی را اعلام کرده بود.

ناتو روز جمعه اعلام کرد، ماموریتش برای محافظت از جان غیرنظامیان در مقابل سرکوب وحشیانه توسط رژیم قذافی به پایان رسیده است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به طور کامل از دستور تاریخی سازمان ملل برای محافظت از مردم لیبی پیروی کردیم.

در این بیانیه آمده است: عملیات "محافظان متحد" یکی از موفق‌ترین عملیات‌های ناتو در طول تاریخ فعالیت این نیروها بوده است. ما این عملیات را کاملا تحت کنترل داشتیم و هم اکنون این عملیات به پایان رسیده است.

اگرچه مصطفی عبدالجلیل، رهبر دولت موقت لیبی از ناتو خواسته تا پایان سال جاری میلادی در لیبی باقی بمانند اما ناتو اعلام کرد عملیاتش به پایان رسیده است.

مصطفی عبدالجلیل نسبت به تهدیدی که از سوی وفاداران به قذافی وجود دارد هشدار داده بود. اما ناتو اعلام کرد در حال حاضر شهروندان لیبی دیگر در معرض حملات رژیم قذافی نیستند و این کشور با مرگ قذافی آزاد شده است.

راسموسن اعلام کرده که ناتو به رهبران لیبی در راستای اصلاح زیرساخت‌های دفاعی و امنیتی کمک می‌کند.

کد خبر 149993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز