جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اندکی پیش از اعلام پایان ماموریت پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در لیبی، قطر از به دست گرفتن فرماندهی یک پیمان نظامی جدید در لیبی خبر داد.

قطر - ناتو

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح قطر با اشاره به پیشنهاد شماری از کشورهای غربی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی جدید به فرماندهی قطر برای حضور در لیبی، تصریح کرد که این ائتلاف، جایگزین ناتو در لیبی خواهد شد. حمد‌بن‌علی‌العطیه بدون اشاره به نام کشورهای پیشنهاددهنده، اعلام کرد که صدها نظامی قطری در زمان درگیری با هواداران قذافی در خاک لیبی حضور داشتند و با انقلابیون لیبیایی همکاری می‌کردند.

این درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه گذشته با توافق تمامی اعضای خود، ضمن اعلام نیمه‌شب 31 اکتبر به عنوان زمان پایان ماموریت ناتو در لیبی و نیز لغو اعمال منطقه پرواز ممنوع در آسمان این کشور، با لغو بخشی از تحریم‌های نظامی علیه لیبی موافقت کرد. در همین حال، نمایندگان ناتو، دیروز در نشستی در بروکسل اعلام کردند که در حال بررسی راه‌های جدیدی برای کمک به شورای انتقالی لیبی هستند. از سوی دیگر، رهبران جدید لیبی اعلام کردند که قاتلان معمر قذافی رهبر سابق لیبی را محاکمه خواهند کرد.

سیف‌الاسلام در مسیر تسلیم

لوئیس اوکامبو، دادستان کل دادگاه جنایات بین‌المللی لاهه دیروز (جمعه) از وجود گفت‌وگوهای غیررسمی درباره تسلیم شدن سیف‌الاسلام پسرقذافی به این دادگاه خبر داد اما از ذکر نام طرف مورد گفت‌وگو خودداری و در عین حال، از مکان سیف‌الاسلام اظهار بی‌اطلاعی کرد. یک مقام مسئول در شورای انتقالی لیبی پنجشنبه گذشته گفت که سیف‌الاسلام پسر فراری معمر‌قذافی به دنبال هواپیمایی برای رفتن به لاهه است.از سوی دیگر اسناد جدید در لیبی نشان می‌دهد قذافی با عوامل حزب بعث برای سرنگونی دولت مالکی در عراق همکاری داشته است.

کد خبر 149651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز