گروه شهری: گزارش عملکرد سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در چهارصد و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد.

شورای شهر

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهرتهران در ابتدای جلسه با اشاره به روز جهانی نابینایان اظهار داشت: امیدواریم با پیشرفت‌هایی که در زمینه پزشکی و بهداشت صورت گرفته از تعداد نابینایان و کم بینایان کاسته شود. در ادامه جلسه عیسی شریفی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران طی ارائه گزارشی به چگونگی شکل‌گیری سازمان عمرانی امور مناطق شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: قبل از شکل‌گیری این سازمان 9 شرکت در 18 ساختمان فعالیت‌های عمرانی در مناطق را انجام می‌دادند که با اجرای مصوبه شورای شهر درخصوص ادغام سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران، این شرکت‌ها در سازمان عمرانی مناطق ادغام شده‌اند و ساختمان‌های در اختیار آنها نیز تخلیه و به یک ساختمان منتقل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته در راستای بالابردن کیفیت و رعایت استاندارد فعالیت‌های عمرانی در مناطق است که البته تا رسیدن به کمال مطلوب و وضعیت عالی فاصله داریم. همچنین قائم مقام معاونت هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در تشریح رویکرد‌های سازمان عمرانی مناطق گفت: رویکردهای این سازمان در دو بخش گسترش نظارت و اصلاح و بهبود فرایندهای انجام کار، نهفته است. وی افزود: توسعه زیر ساخت‌های اطلاعاتی و گسترش نظارت بر فعالیت‌های عمرانی در مناطق، یکسان‌سازی‌ قیمت انجام پروژه‌های عمرانی و رفع مسائل موجود درخصوص قراردادها و پیمانکاران از دیگر برنامه‌های سازمان عمرانی مناطق است.

کاظمی‌نیا کاهش زمان صدور صورت وضعیت را از مزایای رویکرد توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی در سازمان عنوان کرد و افزود: در گذشته صدور صورت وضعیت از پروژه‌ها بیش از 20 روز به طول می‌انجامید که در حال حاضر این زمان به 10 روز کاهش یافته است.وی از سازمان عمران مناطق به‌عنوان مرکز و بورس فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر یاد‌کرد و افزود: در گسترش نظارت بر فعالیت‌های عمرانی مناطق نیز تمرکز بر توسعه کیفی خدمات مرتبط با قراردادها به جای تمرکز بر تعداد انعقاد توافقنامه‌های کلی با مناطق است که با این روند شاهد کاهش قیمت تمام شده در اجرای پروژه‌ها هستیم.

قائم مقام معاونت هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران به کارگیری مصالح شکسته کوهی به‌جای مصالح رودخانه‌ای در تهیه آسفالت را از دیگر برنامه‌های سازمان برشمرد و افزود: تفکر سنتی حاکم بر آسفالت شهری از بدو اجرای آسفالت توسط شهرداری تهران براستفاده از مصالح رودخانه‌ای تمرکز داشته است که این امر علاوه بر مصرف بالای قیر در زمان تولید آسفالت باعث کاهش عمر و دوام آسفالت و بالا رفتن هزینه‌های سالانه اجرای آسفالت شده است. دانشجو در این خصوص گفت: آسفالت کردن خیابان‌ها و معابر و تعویض جداول گویا یک تکلیف رقابتی برای شهرداری‌های مناطق شده است، بنابراین در برخی مواقع نیز شاهد تخریب آسفالت و جدول‌های سالم هستیم.

پروین احمدی‌نژاد دیگر عضو شورای شهر نیز تاکید کرد: یکی از مشکلات پیش روی وضعیت عمرانی شهر، نبود نظارت بر عملکرد پیمانکاران است. وی افزود: اگر در بخش نظارت روی کار پیمانکاران جدی‌تر برخورد شود جلوی بسیاری از دوباره کاری‌ها گرفته می‌شود. چمران رئیس شورای شهر تهران نیز یادآور شد: شیب بسیاری از بزرگراه‌های شهر در هنگام باز‌سازی‌ و مرمت اصلاح نمی‌شود که این امر در زمان بارندگی موجب آب گرفتگی در بزرگراه می‌شود. وی از معاون فنی و عمران شهرداری تهران که در جلسه حضور داشت خواست تا در مرمت و بازسازی بزرگراه‌ها و آسفالت مجدد آنها این موضوعات درنظر گرفته شود. در ادامه شکیب خطاب به مدیران سازمان عمران مناطق، گفت: آیا شما به‌عنوان متولیان اجرای کار، مشکل یا انتقادی نسبت به این سازمان دارید که شورای شهر بتواند در رفع آن به شما کمک کند.
کاظم نیا در پاسخ اظهار داشت: یکی از مشکلات کلیدی سازمان عمران مناطق این است که ظرفیتی که در اساسنامه برای این سازمان دیده شده فراتر از نگاهی است که الان نسبت به سازمان داریم. وی ادامه داد: اگر خواهان این هستید که 9 وظیفه سازمان طبق اساسنامه محقق شود باید پشتوانه و امکانات لازم نیز در اساسنامه دیده شود.

کد خبر 148641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز