گروه شهری: نتیجه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان نوسازی شهر تهران دیروز در جلسه غیرعلنی شورای شهر قرائت شد.

به گزارش همشهری، دیروز گرچه تمام وقت اعضای شورای شهر به شنیدن گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد اقتصادی و مدیریتی سازمان نوسازی اختصاص یافت اما تصمیم‌گیری در مورد ادامه فعالیت این سازمان به سه‌شنبه هفته آینده موکول شد.
به گفته خسرو دانشجو، سخنگوی این شورا پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سازمان نوسازی شهر تهران منحل نخواهد شد بلکه کوچک‌سازی‌ و تغییرساختار سازمان نوسازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی دیروز پس از پایان جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر با حضور در جمع خبرنگاران به شرح ماوقع این جلسه پرداخت و گفت: گزارش تحقیق و تفحص در حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران توسط رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر صورت گرفت.به گفته دانشجو، فعالیت‌های اقتصادی سازمان نوسازی از 2 جنبه یکی فروش متری مسکن و دیگری فروش اوراق مشارکت مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس، در بحث فروش متری نتیجه گزارش تحقیق و تفحص این بود که گرچه این فعالیت سودزا نبوده اما زیان نیز نداده؛ ضمن اینکه به نوسازی شهر تهران نیز کمک کرده است.دانشجو اظهارداشت: در فروش متری مسکن سازمان نوسازی چیزی حدود 210 میلیارد تومان فروش داشته که 87 میلیارد تومان مجددا باز پس داده شده و 123 میلیارد تومان تعهد برای سازمان وجود دارد و مابازای متراژ تعهد‌شده، سازمان نوسازی باید 136 هزارو 72 متر مربع مسکن تحویل خریداران متری مسکن بدهد.

وی ادامه داد: درعین حال 24هزار متر مربع بنای مازاد باقی می‌ماند که از محل فروش بنای مازاد سود مورد انتظار خریداران متری مسکن محقق خواهد شد. و اما در ادامه گزارش تحقیق و تفحص یک بخش نیز مربوط به فروش اوراق مشارکت بود که در این حوزه شهرداری تهران زیان خواهد دید اما سخنگوی شورای شهر تاکید کرد، در این باره برای مردمی که اقدام به خرید اوراق کرده‌اند جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد و شهرداری تهران سود مورد تعهد خود را کاملا محقق خواهد کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه گزارش خود از جلسه دیروز شورای شهر به خبرنگاران گفت: دیروز عملکرد مدیریتی سازمان نوسازی به همراه 18 شرکت زیرمجموعه‌اش نیز مورد بحث قرار گرفت.یکی از ایرادهای سازمان نوسازی به گفته دانشجو به عملکرد مدیریتی این سازمان مربوط است، زیرا ابهاماتی در مورد سهامداران این 18شرکت، رابطه آنها با سازمان و تجهیزات و فضایی که در اختیار دارند، وجود دارد که باید با دقت بررسی و تعیین تکلیف شود.

به همین دلیل نیز آقای قالیباف شهردار تهران طی بخشنامه‌ای به تمامی مناطق 22 گانه شهرداری تهران ابلاغ کرده که براساس آن هم کارکنان شهرداری از عضویت در این شرکت‌ها منع شدند، هم نسبت به استرداد اموال شهرداری از سوی این شرکت‌ها تاکید شده و هم اینکه مانند شرکت‌های معمولی بیرونی مطابق با آیین‌نامه مالی و مالیاتی با سایر مجموعه‌ها رقابت سالم داشته باشند؛ نه اینکه بدون مناقصه در این حوزه فعالیت داشته باشند.

دیروز به گفته دانشجو، مقرر شد روسای کمیسیون‌های شورای شهر ظرف یک هفته آینده گزارش تحقیق و تفحص سازمان نوسازی را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا سه‌شنبه آینده که گزارش نهایی درصحن علنی شورا قرائت می‌شود نسبت به آینده سازمان نوسازی و نحوه فعالیت آن تصمیم‌گیری شود.

دانشجو در نهایت جمع‌بندی خود از جلسه دیروز شورا را حاکی از آن دانست که سازمان نوسازی به سازمانی سیاستگذار در ابعاد کلان و ناظر با حداکثر 30 پرسنل تبدیل خواهد شد که هیچ دخالتی در کار اجرا و ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهری و تاسیس شرکت‌های متعدد نخواهد داشت.

علیرضا دبیر: مدیریت شهری در نوسازی به‌دنبال سود‌آوری نیست

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت شهری تهران برای نخستین‌بار در کشور به این شکل وارد موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده شده است و تلاش می‌کند الگویی برای دیگر شهرهای کشور ایجاد کند و بر این اساس در بحث نوسازی به‌دنبال سودآوری نیست. علیرضا دبیر با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه غیرعلنی روز گذشته شورای شهر درخصوص سازمان نوسازی گفت:

تشکیل سازمانی به نام سازمان نوسازی در شهرداری تهران یک اقدام جدید است که نمونه آن تا به حال در کشور اجرا نشده، بنابراین ممکن است در روند اجرایی کار ایراداتی به‌وجود بیاید که شورا برای رفع این ایرادات باید وارد عرصه شود. عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که نتیجه این گزارش چه دستاوردی را به همراه داشت؟ تأکید کرد:

شورا به این نتیجه رسید که در روند اجرای کار هرقدر سرعت بیشتر شود هزینه‌های مدیریت شهری کمتر شده و بهتر می‌تواند به مردم خدمات رسانی کند، اما در مورد فروش اوراق مشارکت به‌دلیل کارمزد بالایی که بانک برای پشتوانه این اوراق دریافت می‌کند شورا به این نتیجه رسید که فروش بیشتر اوراق مشارکت به سود مدیریت شهری نیست.

کد خبر 147976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز