سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: مصرف سرانه مواد شیمیایی و آفت کش در تولید محصولات کشاورزی طی 8سال گذشته کاهش یافته است.

شورای شهر

به گزارش همشهری دیروز حسین صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار در شورای شهر تهران حاضر شد تا گزارشی از عملکرد یک سال گذشته و حسن اجرای مصوبه ساماندهی ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه از طریق میادین این سازمان ارائه کند.

وی درگزارش خود گفت: در ایران مصرف سرانه مواد شیمیایی و آفت کش‌ها ظرف 8سال گذشته کاهش داشته است.
وی ادامه داد: در سال 83 حدود 25 هزار تن مواد شیمیایی برای مبارزه با آفات استفاده شده این رقم در سال 87 به حدود 17هزارتن رسیده و متعاقب آن مصرف سرانه سموم شیمیایی از 400 گرم به 238 گرم کاهش یافته است.

این درحالی است که به گفته صفایی مصرف کود شیمیایی از سال 75 تا‌کنون از 2میلیون به 4 میلیون تن رسیده که نشان‌دهنده افزایش دوبرابری است.وی گفت: گزارش‌های اولیه از نتیجه پایش توسعه تحقیقات گیاه پزشکی از نمونه‌های برداشت شده در فروردین ماه گذشته در اکثر محصولات پایش شده نشان می‌دهد که باقیمانده آفت کش‌ها درحد مجاز وبیش از مجاز بوده است.

صفایی ادامه داد: محصولات تولیدی در گلخانه‌ها و سبزی‌های برگی از میزان آلودگی بیشتری نسبت به محصولات مزرعه برخوردارند و همچنین باقیمانده سموم محصولات انبار شده کمتر از محصولاتی است که مستقیم عرضه می‌شود. به گفته صفایی پیازهای کشت شده در اراضی حریم پالایشگاه شهر ری چندین برابر حد مجاز سرب دارد. وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا با تغییر الگوی کشت، محصولاتی را در این اراضی بکارد که به اندازه پیاز جاذب سرب نباشد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار با اشاره به خلأ قانونی پایش شیمیایی محصولات وارداتی عرضه شده در میادین بیان داشت: بررسی آلاینده‌های شیمیایی در محصولات وارداتی اتفاق نمی‌افتد که این موضوع باید با ابلاغ قانون مصوب اجرایی شود اما هم‌اکنون با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تعیین و ارتقای سطح سلامت و کیفیت محصولات زراعی و پروتئینی داخلی در حال اجراست.

در پایان گزارش مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره‌بار خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهرتهران از صفایی پرسید: اگر آمار می‌دهید که به‌عنوان مثال استفاده از سموم سیر نزولی و استفاده از کود شیمیایی سیر صعودی دارد برای اصلاح این موضوع چه کرده‌اید؟ آیا باید نظاره‌گر بود و تأسف خورد یا اینکه مباحثی برای حل این معضل در دستور کار دارید؟ دانشجو همچنین گفت: با توجه به اینکه سلامت شهروندان از این ناحیه در خطر است علاوه بر دقت وانجام اقدامات لازم، به درستی اطلاع رسانی شود تا مردم هنگام خرید نسبت به سلامت محصولات خریداری‌شده دچار شک وشبهه نباشند.

معصومه ابتکار دیگر عضو شورای اسلامی شهرتهران نیز گفت: سازمان میادین یک واسطه است و متأسفانه دستگاه و نظام کشاورزی در اصلاح نحوه استفاده از کود و سموم به کندی عمل می‌کند.ابتکار بابت استفاده از سموم از رده خارج و تاریخ گذشته، استفاده از آنتی‌بیوتیک و ژنتیک و هورمونی نیز اخطار داد و گفت: در مورد همه اینها قانون ایمنی ملی وجود دارد اما سازوکار اجرایی نداریم که خوشبختانه در این باره شورای اسلامی شهر تهران قدم‌های مهمی برداشته است.

معصومه آباد رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر نیز از آلودگی‌های فرآوری خشکبار در شهرتهران سخن گفت و افزود: در بازدیدی که از یکی از انبارهای فرآوری خشکبار داشته به چشم خود گونی‌های رنگ صنعتی، نمک غیربهداشتی و جولان موش‌ها را در این انبارها دیده است.

وی خواستار‌آن شد تا استانداردهای اختیاری در این حوزه به استانداردهای اجباری تبدیل وحتی از مسئولان وزارت بهداشت برای توضیح در این باره دعوت شود. مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم خواستار آن شد تا به‌طور شفاف به مردم اعلام شود که آیا میوه‌های وارداتی توزیع شده در سطح شهر از استانداردهای لازم برخوردارند یا خیر؟ وی همچنین گفت: در خود تهران نیز باید مشکل پساب‌های وارد شده به زمین‌های کشاورزی اطراف تهران برطرف شود.

باغ‌های کن فضای سبز می‌شوند

دیروز درادامه جلسه شورای شهر یک فوریت طرحی تصویب شد که براساس آن از هرگونه تغییر کاربری احتمالی فضای سبز شهرتهران تا ابلاغ طرح جامع و تفصیلی شهر تهران جلوگیری به عمل خواهد آمد.

هیربد معصومی معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز ضمن اعلام این خبر که طرح تفصیلی شهر تهران ظرف یک ماه آینده تصویب شده و آماده ابلاغ می‌شود، گفت: در کمیسیون ماده 5 تصمیم گرفته شد براساس پیشنهاد محمدباقر قالیباف شهردار تهران تملک 90 هکتار باغ‌های پیوسته کن درمنطقه 5 به تصویب برسد. معصومی گفت: هفته آینده محدوده این باغ‌ها تعیین شده و به تصویب کمیسیون ماده 5 خواهد رسید.

به گفته معاون شهرسازی شهرداری تهران پس از بوستان ولایت و اضافه شدن 75 هکتار به فضای سبز شهر تهران به‌زودی کار ساماندهی و اضافه شدن 90 هکتار باغ‌های به هم پیوسته کن به شهر تهران محقق خواهد شد.

کد خبر 147564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز