یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

دولت اخیرا اعلام کرده است که از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون یک میلیون شغل ایجاد کرده و این در حالی است که طی این مدت تنها یک آیین‌نامه تشویقی در این ارتباط به تصویب رسیده و جالب اینکه همین یک مصوبه نیز تا‌کنون به‌دلیل عدم‌تخصیص اعتبار اجرایی نشده است.

 ولی‌الله صالحی

در این ارتباط با ولی‌الله صالحی عضو شورای‌عالی کار گفت‌وگو کردیم.

  • به‌نظر شما آیا بسترهای لازم برای اجرایی شدن طرح تخفیف مالیاتی برای کارفرمایان، در بازار کار وجود دارد؟

نکته اول در این ارتباط این است که در صورتی که شرایط مناسب برای کارآفرینان به‌منظور ایجاد اشتغال بیشتر فراهم شود، اصلا معطل اجرای این مصوبه از سوی دولت نمی‌مانند تا تخفیفی را از این محل دریافت کنند. به این معنی که اگر موانع متعدد در مسیر کارآفرینی که هم‌اکنون به وضوح قابل مشاهده است، حذف می‌شد تا‌کنون اشتغال زیادی در کشور ایجاد شده بود. اما نکته دوم اینکه این کار اصلا شدنی نیست. دلیلش هم این است که سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان خصوصی است و باید براساس درآمد و هزینه فعالیت کند. حال، اینکه دولت به این سازمان تکلیف کند که بخشی از حق بیمه را از کارفرمایان دریافت نکند، حتما باید اعتباراتی برای این موضوع درنظر بگیرد و محلی برای تأمین آن پیش‌بینی کند. از نظر قانون به هرحال باید 23‌درصد از حق بیمه توسط کارفرما و 7‌درصد توسط کارگر پرداخت شود و سازمان تأمین اجتماعی هم نمی‌تواند با نگرفتن این وجوه، آن را از حساب درآمدهایش کسر کند.

  • تا‌کنون چه مشوق‌های دیگری باید از سوی دولت به اجرا گذاشته می‌شد تا امکان دستیابی به اشتغال‌زایی2.5میلیونی در سال‌جاری فراهم شود؟

برای ایجاد اشتغال یا حداقل بالا بردن رقم شاغلان اقدامات متعدد دیگری باید انجام شود که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است. نمونه‌ای از مشوق‌ها که باید تا‌کنون بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی به کشور بود در حالی که تا‌کنون این اقدام که از راه‌های قانونی و قاچاق صورت می‌گرفت، ضربه بزرگی به پیکره واحدهای تولیدی کشور وارد کرده است. موضوع بعدی بعضی از قوانین دست و پا گیر است که باید مرتفع شود و نهایتا باید با نظارت‌ها و حمایت‌های دولت روابط سالمی بین کارگر و کارفرما برقرار شود. از طرفی برای ایجاد اشتغال جدید باید ابتدا نسبت به حفظ اشتغال موجود تلاش کرده و از ظرفیت‌های فعلی حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم. همچنین واحدهای جدید هم باید با مطالعه دقیق ایجاد شوند که چه واحدها یا چه افرادی وارد عرصه می‌شوند. بنابراین مشاهده می‌شود که ندادن بخشی از حق بیمه، دردی را دوا نمی‌کند و اولویت ندارد.

  • آیا شما ایجاد یک میلیون شغل در نیمه نخست سال را تأیید می‌کنید؟ اصولا چه میزان شغل در این مقطع ایجاد شده است؟

برای پاسخ به این سؤال باید آمار دقیقی در اختیار داشته باشیم که چه واحدهایی در چه زمینه‌هایی وارد بازار کار شده‌اند. اما تا‌کنون چنین آماری از سوی دولت منتشر نشده است. البته خیلی مشاغل هستند که نه تنها شرط مولدبودن را ندارند بلکه موقتی هم هستند و احتمالا در اعلام آمار، این مشاغل هم شمارش شده‌اند. به‌نظر من مشاهده بازار کار و نیز مشاغلی که هم‌اکنون وجود دارد، وضعیت مناسبی از اشتغال و واحدهای تولیدی را به تصویر نمی‌کشد. البته همانطور که گفتم برای بررسی روند اشتغال نیاز به آمار دقیق داریم اما اگر بخواهیم آنچه را که می‌بینیم بگوییم، واقعیت این است که الان روند اشتغال‌زایی بسیار کند است و اگر هم شغلی ایجاد شود مولد و پایدار نیست.

کد خبر 148638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز