گروه شهرستان‌ها ـ محمد‌ خادمی: تعداد زیاد کامیون‌ها در شهرها و روستا‌های شهرستان مبارکه استان اصفهان نشان از اشتغال تعداد زیادی از مردم این شهرستان در صنعت حمل‌ونقل دارد.

کامیون

 به گفته مسئولان مبارکه تعداد زیادی از مردم این شهرستان از کامیون‌داری، امرار معاش می‌کنند، اما کامیون‌داران شهرستان مبارکه این‌روزها با مشکلات گوناگونی مواجهند.

رضا رفیعی، مسئول یکی از شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل شهرستان مبارکه است. او می‌گوید: بیش از 50 درصد مردم این شهرستان از طریق کامیون‌داری امرار معاش می‌کنند که متأسفانه رعایت‌نشدن ‌عدالت هنگام تقسیم بار از سوی پایانه حمل‌ونقل بار این شهرستان و فعالیت نکردن سالن اعلام بار این پایانه از مشکلات تهیه بار کامیون‌داران است.وی می‌افزاید: لاستیک، روغن و لوازم یدکی کامیون‌ها هم این روز‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده، در حالی که بعد از چند سال، امسال 15درصد کرایه حمل‌بار افزایش یافته است.

او می‌افزاید: در پایانه حمل‌ونقل شهرستان مبارکه، استراحتگاه، سالن غذاخوری و نمازخانه مناسبی وجود ندارد، در حالی که 1500 تومان هزینه خدمات از هر کامیون برای حضور در این پایانه دریافت می‌شود و روزانه بیش‌از 300دستگاه کامیون به این پایانه مراجعه می‌کنند.

اصغر روشنیان که نزدیک به 30سال سابقه رانندگی کامیون دارد، می‌گوید: کامیون‌داران چیز زیادی از فرماندار، استاندار و مسئولان دیگر نمی‌خواهند. آنها فقط فعال‌شدن سالن اعلام بار این پایانه را خواستارند تا حق به حق‌دار برسد.این راننده پرسابقه می‌گوید: در بیشتر پایانه‌های حمل بار در شهر‌های گوناگون کشور سالن اعلام بار وجود دارد و فعال است، اما به دلایل نامعلومی سالن اعلام بار شهرستان مبارکه آن هم با این حجم بالای حمل بار فعال نیست.

احمد کبیری یکی دیگر از رانندگان کامیون شهرستان مبارکه می‌گوید: در این شهرستان برای حمل بار، رابطه کار می‌کند نه قانون، همچنین مسئولان مربوطه نظارت کاملی بر پایانه حمل بار این شهرستان ندارند.

به گفته رمضان صالحی مسئول شرکت حمل ونقل بار فولاد‌بران، پایانه حمل ونقل کالای شهرستان مبارکه از سوی سازمان ایثارگران درست شده است و نزدیک به 80 شرکت در حمل‌ونقل این پایانه فعالیت می‌کنند.

او می‌گوید: در این پایانه که یکی از پایانه‌های مهم کشور محسوب می‌شود، ایستگاه آتش‌نشانی، اورژانس و نیروی انتظامی مستقر وجود ندارد.

صالحی می‌افزاید: بیمه تکمیلی کامیون‌داران به شکلی است که راننده‌ها باید برای هر سرویس 900 تومان پرداخت کنند و این نوع بیمه فقط برای راننده به حساب می‌آید و اعضای خانواده راننده نمی‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

سیدتقی میرمحمدی یکی دیگر از کامیون داران شهر مجلسی شهرستان مبارکه نیز در این باره می‌گوید: راننده‌های کامیون این شهرستان نمی‌توانند به‌راحتی از شرکت‌ها بار برای جابه‌جایی بگیرند و بیشتر به شکل رابطه بین تعداد محدودی راننده با شرکت‌های حمل‌بار انجام می‌شود، اما اگر این پایانه مثل پایانه شاپور، امیرکبیر اصفهان، بندرانزلی، بندر عباس، بندر امام و... از سالن اعلام بار برخوردارباشد، مشکل مهم و اصلی کامیون‌داران شهرستان مبارکه برطرف می‌شود.

تعیین کارگروه برای حل مشکلات

شهرستان مبارکه در جنوب غرب استان اصفهان واقع شده و کارخانه‌های بزرگ و کوچکی را در دل خود جای داده است، به همین دلیل 10 هزار نفر از جمعیت این شهرستان به شکل مستقیم از طریق کامیون‌داری و حمل بار کارخانجات این منطقه امرار معاش می‌کنند. حبیب‌الله معتمدی فرماندار شهرستان مبارکه نیز درباره اشتغال تعداد زیادی از شهروندان این شهرستان به رانندگی با خودروی سنگین، می‌گوید: در شهرستان مبارکه 80 شرکت حمل بار فعالیت می‌کنند و هر شرکت نیز حداقل 50 کامیون دارد و مواد اولیه و تولیدی کارخانجات را از این شهرستان به دیگر نقاط کشور انتقال می‌دهند. در این شهرستان 10هزار نفر از مردم به‌طور مستقیم با حمل‌ونقل درگیر هستند.

همچنین پایانه بار شهرستان مبارکه دومین پایانه بزرگ حمل بار در کشور محسوب می‌شود.او با بیان اینکه با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مشکلات کامیون‌داران افزایش پیدا کرد، می‌افزاید: دولت با کاهش قیمت سوخت از 350 تومان به 150 تومان، حمایت بیمه‌ای رانندگان، ارائه تسهیلات برای تعویض خودرو‌های فرسوده بسته حمایتی خود را ارائه کرد، اما به‌دلیل خاص بودن بار این شهرستان به دیگر نقاط کشور باربند کامیون‌ها نیز خاص است که برای مسیر برگشت، کامیون‌ها دیگر نمی‌توانند از نقطه مقصد بار دیگری را جابه‌جا کنند. طبق اعلام آیین‌نامه بار برای صاحب کالا باید هزینه یک مسیر را پرداخت کند که کامیون‌داران با این موضوع مخالفند.او می‌گوید: جلسات گوناگونی را برای برطرف شدن مشکلات کامیون‌داران شهرستان با حضور مقامات استانی ونماینده کامیون‌داران برگزار کرده‌ایم و همچنین کارگروهی در فرمانداری تشکیل شده و حداقل در هر ماه یک‌جلسه این کارگروه در فرمانداری تشکیل می‌شود تا مشکلات آنها برطرف شود.

فــرمــاندار شهـرستان مبـارکــه خاطر‌نشان می‌کند: 400 کارخانه و واحد‌های تولیدی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند که کارحمل‌ونقل را در این شهرستان رونق داده است. همچنین محصولات تولیدی این شهرستان به‌قدری مهم هستند که برای جابه جایی به دیگر نقاط کشور اگر 2ساعت بار دیر به مقصد برسد، مشکلات کاری در دیگر شهر‌ها به‌وجود می‌آید؛ فرماندار مبارکه در عین حال به وجود سالن اعلام بار اشاره کرد و گفت: این سالن از هزینه بیت‌المال ساخته نشده و بخش خصوصی آن را احداث کرده، اما سیستم نوبت‌دهی این پایانه به شکل رایانه‌ای است و به محض اعلام بار در سیستم؛ شرکت‌ها برای تهیه بار کامیون‌داران خود اقدام می‌کنند و این نوع مدل نوبت‌دهی قرار شده در دیگر سالن‌های اعلام بار کشور نیز به انجام برسد.

ابلاغیه عجیب وزارت راه

وزارت راه وترابری ابلاغیه‌ای با موضوع اصلاحیه مقررات حمل‌ونقل بار در راه‌های کشور به شماره 11/150807 در تاریخ 89/12/1 با امضای علی نیکزاد سرپرست وقت وزارت راه وترابری و وزیر فعلی راه و شهرسازی صادر کرد.

در این ابلاغیه وزن جابه جایی کالاها افزایش پیدا کرده و رانندگان باید بیشتر از حد مجاز بار در جاده‌ها جابه جا کنند. این در حالی است که به‌عنوان مثال، تریلی پنج محور قبل از این ابلاغیه و براساس اعلام بار که در پشت کارت خودرو از سوی کارخانه تولید خودرو سنگین اعلام شده، باید 40 تن کالا جابه جا کند، اما با ابلاغیه جدید این خودروی سنگین باید 42 تن بار حمل کند که در این میان نه جاده‌ها و نه وسایل باری سنگین ایمن‌تر شده‌اند. اینکه چطور چنین تصمیمی از سوی مسئولان وزارتخانه راه و ترابری گرفته شده مشخص نیست.

این در حالی است که چندین بار کامیون‌داران به این ابلاغیه اعتراض کرده‌اند که توجهی به این موضوع از سوی مسئولان مربوطه نشده است اما آن سوی دیگراین ماجرا مأموران راهنمایی و رانندگی هستند که رانندگان را به خاطر اضافه بار و در واقع به‌دلیل اجرای این ابلاغیه جریمه می‌کنند.

معتمدی در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: ابلاغیه جدید وزارتخانه راه و ترابری را به پلیس راهور شهرستان ارسال می‌کنیم که طبق بخشنامه جدید تناژ کامیون‌ها را کنترل کنند.

کد خبر 148886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز