چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

اشتغال

بر اساس این ابلاغیه هر سال فعالیت در مشاغل سخت و زیان‌آور 1.5سال محاسبه می‌شود و کسانی که 20سال سابقه در شغل‌های سخت و زیان‌آور داشته باشند می‌توانند بازنشسته شوند.
این قانون در واقع تفسیر جزء یک بند ب تبصره2 ماده76 قانون تأمین اجتماعی است که ضرورت توالی 20سال سابقه را از این ماده قانونی حذف کرده است.قانون جدید بر این نکته تأکید کرده است که از این پس سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی، به‌ازای هر سال سابقه 1.5 سال محاسبه خواهد شد.

9ماه پیش استفساریه‌ای از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد که بر اساس آن نمایندگان می‌بایست به این پرسش پاسخ می‌دادند که آیا مطابق قانون تأمین اجتماعی سابقه پرداخت در کارهای سخت و زیان‌‌آور به هر میزان، ‌قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه 1.5 سال محاسبه خواهد شد؟با تصویب این استفساریه در صحن علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور، دیگر لازم نیست افرادی که در کارهای سخت و زیان‌آور مشغول به کارند حتما 20سال متوالی به کارشان ادامه دهند.

گاهی تحمل شرایط روحی و جسمی ناشی از این کارها سبب می‌شود تا فرد از ادامه باز بماند و توانش را از دست بدهد. با این مصوبه مجلس شورای اسلامی دیگر لازم نیست کارگران، نگران سال‌هایی باشند که در مشاغل سخت فعال بوده‌اند. به این ترتیب این قانون از هنگام ابلاغ لازم‌الاجراست و کسانی که شرایط استفاده از آن را دارند می‌توانند برای برخورداری از این شرایط به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

کد خبر 148936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز