گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: کارفرمایانی که نیروهای جدیدی را به کار گیرند تشویق می‌شوند.

اشتغال

این تشویق درصورتی اجرا خواهد شد که دولت، بودجه لازم را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.براساس یک بند از ماده80 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت، مکلف‌شده که بخشی از حق بیمه سهم کارفرما در برخی کارگاه‌ها را به صندوق تامین اجتماعی بپردازد؛ در صورتی که این کارگاه‌ها از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده باشند و در سال قبل از آن، کاهش نیروی کار نداشته باشند و یا کارگاه‌های تازه تاسیس شده باشند.

اگر مبنای کارهای مملکت برنامه پنجم توسعه باشد، این قانون می‌بایست از ابتدای امسال اجرا می‌شد و طعم خوش این تخفیف و تشویق به دهان بازار کار خوش می‌آمد بلکه تاثیری در رونق بازار کار ایجاد شود. با گذشت بیشتر از نیمی از سال، کارفرمایان هنوز اثری از اجرای این قانون به چشم ندیده‌اند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، اجرای ماده80 قانون برنامه پنجم توسعه را مستلزم اختصاص اعتبار از سوی دولت دانست و گفت: در آیین‌نامه اجرایی مربوط به این ماده نیز تصریح شده است که اجرای این قانون مستلزم تعیین سقف اعتبار است.رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، اعتبار لازم برای اجرای این ماده قانونی را ماهانه 50 میلیارد تومان اعلام کرده و گفته اجرای این قانون از ابتدای سال تا‌کنون نیازمند اعتبار 600 میلیارد تومانی است.

او در حالی از مذاکره با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهور برای اجرای این ماده خبر داده که تاکید کرده از آنجا که در برنامه بودجه سال90 اعتباری برای این موضوع درنظر گرفته نشده است، اعتبار لازم برای اجرای این ماده از محل فروش املاک دولتی قابل تأمین است. علاوه بر آن درصورت موافقت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری می‌توان اعتبار مربوطه را در ردیف تعهدات دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی، اضافه کرد.

کارفرمایان

حسین فروتن عضو کانون عالی کارفرمایان ایران درباره ماده80 برنامه پنجم توسعه گفت: البته در این قانون، کارفرمایان تشویق شده‌اند اما هنوز اجرایی نشده و ما منتظر تصمیم‌گیری مسئولان هستیم. او در پاسخ به این پرسش که این نوع تشویق چقدر می‌تواند برای کارفرمایان مفید واقع شود توضیح داد: به‌نظر من هر نوع کمکی به بخش تولید کشور مؤثر است، کمک‌های ریز و درشتی که بتواند شرایطی را ایجاد کند که کارفرمایان بتوانند کارگران بیشتری را تحت پوشش قرار دهند مسلما از سوی بخش کارفرمایی با استقبال روبه‌رو شده و اثر بخش خواهد بود.

عضو کانون عالی کارفرمایان با تاکید بر اینکه نقش حمایت‌های سازماندهی شده دولت به رونق اقتصادی کمک می‌کند، گفت:دولت اگر از کارفرمایی و کار حمایت نکند و معضل این بخش را حل نکند، جامعه نمی‌تواند راه ترقی و متعالی‌اش را طی کند، تنها چیزی که به درد اقتصاد این کشور می‌خورد تقویت بخش تولید در کشور است و در واقع هنوز هیچ حمایتی از این بخش نشده تا شرایطی ایجاد شود که کارفرمایان بدانند اگر افراد بیشتری را استخدام کنند با تشویق‌هایی از سوی دولت روبه‌رو خواهند شد.

کد خبر 149346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز