گروه اقتصادی: پس از 6‌ماه سکوت و وعده گفته می‌شود یک میلیون شغل در همین 6‌ماه گذشته ایجاد شد، اما نه‌تنها سند رو نمی‌شود بلکه از اخراج نیروهای شاغل هم آماری وجود ندارد! ادعا می‌شود نرخ بیکاری کم شده اما هرگز مستندی منتشر نمی‌شود.

این سیاست گفتاردرمانی مسئولان پایان ندارد و فعلا می‌گویند افزون بر1.6 میلیون نفر در سال گذشته، تا پایان شهریور امسال یک میلیون فرصت شغلی دیگر هم ایجاد شده است.رئیس مرکز آمار هم با استناد به ادعای ایجاد یک میلیون شغل در نیمه نخست سال‌جاری، نرخ بیکاری را 11.1 درصد اعلام کرد. محافل کارشناسی و دست‌اندرکاران بازار کار تا‌کنون آمار مذکور را تأیید نکرده و با انتقاد از عملکرد دولت در اعلام آمار بی‌پشتوانه، فضای فعلی بازار کار را مغایر با چنین ادعایی عنوان می‌کنند.

به گزارش همشهری، در حالی که از شورای‌عالی اشتغال خبر می‌رسد تا‌کنون بانک‌ها ریالی از منابع مصوب را به‌منظور ایجاد اشتغال اختصاص نداده‌اند، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور روز یکشنبه به این شورا رفت و ضمن تقدیر از عملکرد بانک‌ها در جهت هماهنگی و حمایت از اشتغال‌زایی، از ایجاد یک میلیون شغل در 6‌ ماه نخست سال‌جاری خبر داد. همین نکته را شیخ‌الاسلامی نیز برای اعضای شورای‌عالی اشتغال تکرار کرد.

در ادامه این موج خبری که معاون اول و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راه انداخته بودند، رئیس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان سال‌جاری را معادل11.1 درصد اعلام و تأکید کرده که این عدد رو به کاهش است. این در حالی است که مستندات این محاسبات برخلاف روال پیشین برای عموم منتشر نشده ‌است. کارشناسان و فعالان بازار کار در این باره نظرات دیگری دارند.

شاخص‌ها خلاف ادعاهاست

یکی از اعضای شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه شاخص‌های فعلی بازار کار، خلاف ادعای دولت را ثابت می‌کند، به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند و این نشان‌دهنده مطلوب نبودن شرایط آنها برای افزایش به‌کارگیری نیروی کار و ارتقای سطح تولید است. ولی‌الله صالحی خاطرنشان کرد: تا‌کنون عددی از سوی دولت درخصوص میزان اشتغال‌زایی اعلام نشده است اما با وجود واردات بی‌رویه کالاهایی که در داخل هم تولید می‌شوند، می‌توان به سادگی بیکاری گسترده در سطح بنگاه‌ها را پیش‌بینی کرد.

ایراد از منتقدین به جای ارائه آمار

تا‌کنون انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به عدم‌ارائه آمار راه به جایی نبرده است. یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: قوه‌مجریه به جای رفع شبهات با آمار و ارقام واقعی، همواره از منتقدین ایراد می‌گیرد.

جعفر قادری با اشاره به نرخ بیکاری 14‌درصدی معتقد است درصورتی که تا‌کنون دولت در راستای دستیابی به این هدف حرکت کرده بود، نرخ بیکاری پایین‌تر از 10‌درصد بود. به گفته وی در حال حاضر نظام بانکی منابع خود را به نحو کارآمد تخصیص نمی‌دهد و همین امر موجب شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی نیاز مبرم به نقدینگی داشته باشند.

کد خبر 147447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز