دکتر سیدحسن دهدشتی * توجه به مشاغل سخت از سال‌ها قبل در دنیا و ایران مطرح بوده و خصوصا پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تأکید حضرت امام و مقام معظم‌رهبری مبنی بر توجه بیشتر به اقشار محروم و زحمتکش جامعه و همچنین نگاه جامع‌تر و منصفانه‌تر دولتمردان و نمایندگان مردم شریف کشور در مجلس و تلاش تشکل‌های کارگری و خانه کارگر، به‌منظور حل مشکل این عزیزان، مشاغل سخت و زیان‌آور شناسایی و مشمول امتیازات و قوانین حمایتی ویژه شدند.

dehdashi abadan mp

افرادی که به مشاغل سخت روی می‌آورند نوعا افرادی زحمتکش، شجاع و با صبر و تحمل زیادی هستند که هر کسی از عهده کار ایشان برنمی‌آید و چون اغلب در معرض دید مردم و جامعه نیز نیستند، اجتماع با شغل و زندگی آنها بیگانه بوده تجسم شرایط کار ایشان برای عموم قابل درک نیست.

لازم به توضیح است بخشی از تولید کشور و استخراج از معادن مرهون تلاش خستگی‌ناپذیر معدن‌کاران سختکوش است که با تحمل حوادث و سوانح و مشکلات و حتی بیماری‌های تنفسی، انجام وظیفه می‌کنند. همچنین با توجه به اینکه عمده صادرات و واردات و مایحتاج کشور از طریق حمل‌ونقل دریایی تامین می‌شود، شغل دریانوردی جدای از سختی و مشقت فراوان و ماه‌ها دوری از خانواده برای دریانوردان، نقشی حیاتی و استراتژیک برای کشور و مردم بازی می‌کند.

بر این اساس مطابق جزء (1) بند ب ماده واحده قانون اصلاح تبصره‌2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده‌76 قانون تأمین اجتماعی مصوب سال1354 و الحاق 2تبصره به ماده 76 مصوب‌1371 (‌مصوب30/10/1379)، ‌افرادی که حداقل 20‌سال متوالی و 25‌سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور (مانند دریانوردی و معدن‌کاری) اشتغال داشته باشند و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند. هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور یک‌سال‌ونیم محاسبه خواهد شد. اما متأسفانه طی سال‌های گذشته این اقشار به‌رغم وجودچنین قوانین حمایتی، به حقوق خود نرسیده‌اند.

علت این موضوع را می‌توان ابهام و تفسیر سازمان تأمین اجتماعی از قانون مذکور دانست.از حدود یک‌سال قبل به‌دنبال مراجعه و طرح مشکل بخشی از دریانوردان به اینجانب درخصوص محاسبه سنوات خدمتی، موضوع پیگیری شد که نهایتا منجر به طرح سؤال از وزیر محترم رفاه در سال89 گردید. در بررسی‌های بعدی متوجه شدیم مشکل مربوط به کلیه کارکنان حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور است.

این مسئله باعث پیگیری جدی‌تر موضوع و پس از جلسات کارشناسی با اداره کل قوانین مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان حقوقی، نهایتا منجر به ارائه طرح استفساریه در ارتباط با قوانین فوق‌الذکر شد.به موجب طرح این استفساریه، سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل و یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی، به ازای هر‌سال سابقه یک‌سال‌‌و‌نیم محاسبه خواهد شد. به عبارت دیگر هر سال اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور صرف‌نظر از داشتن سابقه توالی 20‌ساله یا تناوب 25‌ساله در اشتغال در مشاغل مذکور معادل یک‌سال‌ونیم اشتغال محاسبه خواهد شد.

ان‌شاءالله درصورت تصویب طرح موصوف کارگران بدون نگرانی از وارد آمدن خدشه در توالی و تناوب سابقه اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور (‌به هر دلیل و تحت هر عنوان) تا هر زمان که از نظر جسمی و روحی و روانی امکان ادامه اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور را داشته باشند در آن مشاغل فعالیت می‌کنند، با این اطمینان که سنوات اشتغال آنها در مشاغل سخت و زیان‌آور با ضریب 5/1‌محاسبه خواهد شد. بدین‌ترتیب امکان اعمال سلیقه شخصی و فراقانونی در محاسبه سنوات اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور از سوی مراجع ذی‌ربط کاهش یافته و این امر موجب افزایش رضایتمندی و انگیزه کار در بین کارگران (‌به‌عنوان سرمایه‌انسانی) شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور خواهد شد.

*نماینده مردم آبادان

کد خبر 145844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز