دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: بسته شدن مجاری غدد چربی در پوست صورت،‌ گردن، شانه‌، و سینه باعث می‌شود ضایعاتی در سطح پوست پدید آید که جوش یا آکنه نامیده می‌شود. جوش‌ها انواع مختلفی دارند که از آن دسته می‌توان به جوش‌های سرسیاه، سرسفید، جوش‌های چرکی و کیست اشاره کرد

جوش نوجوانی

جوش‌ها اکثرا در دوره نوجوانی به وجود می‌آیند و ممکن است حتی تا سی سالگی هم باقی بمانند. درمان جوش‌ها بسیار اهمیت دارد زیرا علاوه بر دردناک بودن، ظاهر نازیبای آنها نیز آزار دهنده است. علاوه بر اینها، جوش‌ها پس از رفع شدن، با به جا گذاشتن جوشگاه‌ها بر روی پوست، تهدیدی جدی برای زیبایی پوست محسوب می‌شوند.

جوش‌ها چگونه به وجود میآیند؟

در دوران بلوغ، به علت افزایش ترشح هورمون‌های جنسی، غدد چربی بزرگ می‌شوند و شروع به تولید و ترشح چربی می‌کنند. این غدد ترشحات خود را از طریق مجاری چربی به سطح پوست می‌ریزند. ناهماهنگی هورمونی و میکروبی و التهابی موجب بسته شدن مجرا و تخریب جداره غده‌های چربی می‌شود. از به هم پیوستگی سلول‌های صدمه دیده، پلاک یا لخته تولید می‌شود که علت بسته شدن مجاری و منافذ پوستی هستند.

باکتری‌های موجود در آن ناحیه نیز از چربی‌های مسدود شده تغذیه می‌کنند و با ایجاد التهاب بیشتر، منافذ پوست را تنگ‌تر می‌کنند. انسداد این مجاری باعث تجمع چربی شده و در نتیجه آن رشد باکتری‌های موجود در مجاری، که رشد باکتر‌ی‌ها هم چربی ذخیره شده را تخمیر کرده و همین امر فرآیند التهاب را فعال کرده و ابتدا در سطح پوست دانه‌های قرمز و در پی آن جوش چرکی ایجاد می‌شود.

چه چیزهایی جوش‌ها را تشدید می‌کنند؟

به طور کلی هر عاملی که منافذ پوست را مسدود کند می‌تواند به عنوان عامل ایجاد یا تشدید جوش‌ها شناخته شود. به عنوان مثال کلاه‌های ایمنی یا لباس‌های تنگ ورزشی که عموما از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند و باعث تعریق و انسداد منافذ پوست می‌شوند، می‌توانند در زمره عوامل ایجاد جوش شمرده شوند. لوازم آرایشی چرب هم اگر مکرر و برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند چون از عوامل انسداد منافذ پوست هستند می‌توانند در پوست ایجاد جوش کنند یا جوشهای موجود در پوست را تشدید کنند.

در بسیاری افراد، خوردن برخی غذاهای چرب و شیرین موجب تشدید جوش‌ها می‌شوند. اما از آنجا که این موضوع عمومیت ندارد بهتر است حتما آزمایش شود و اگر افرادی بدنشان چنین واکنشی داشت حتما از خوردن اینگونه خوراک‌های چرب و شیرین بپرهیزند.

عدم رعایت بهداشت فردی و آلودگی پوست به خودی خود عامل ایجاد آکنه نیست، اما میتواند تشدید کننده جوش‌هاباشد. پس حتما در رعایت بهداشت فردی دقت شود اما از زیاده‌روی در شستشوی پوست هم باید اجتناب کرد.

گرمای خورشید هم پوست را خشک می‌کند هم فرآیند تولید چربی را تشدید می‌کند. بنا بر این می‌تواند از عوامل ایجاد و تشدید آکنه‌های پوستی از آن نام برد.

هورمون‌های مترشحه در زمان نزدیکی عادت ماهیانه در دختران نیز می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش‌ها شوند.

جوش‌ها به هر علتی که به وجود آمده باشند، یک نکته مهم در مورد آنها باید رعایت شود و آن پرهیز از دستکاری آنهاست، زیرا موجب ایجاد جوشگاه روی پوست می‌شوند که ضایعاتی درمان ناپذیر هستند.

پروسه تولید جوش در پوست

درمان جوش‌ها

به طور کلی درمان عوارض و بیماری‌های پوستی زمان‌بر است و نیازمند صبر و حوصله. بنا بر این در درمان جوش‌ها نیز این نکته را مد نظر داشته باشید که اولا از طول مدت درمان نهراسید و مرتب داروهایی را که پزشک تجویز می‌کند استفاده کنید و با مشاهده بهبودی آکنه‌ها، دارو را به طور کامل قطع نکنید بلکه با مشاوره پزشک از داروهای ضعیف‌تر استفاده کنید چون امکان ایجاد مجدد جوش‌ها حتما وجود دارد.

گاهی به علت عفونی بودن جوش‌ها، لازم است برای درمان از آنتی بیوتیک‌های مناسب ( با توجه به نوع جوش‌ها) استفاده شود، در مورد استفاده از آنتی بیوتیک‌ها هم وسواس لازم را به خرج دهید که به موقع و برای مدت لازم استفاده شوند.

اگر جوش‌ها از نوعی بودند که نیاز به تخلیه کردن داشتند، باید این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید زیرا اگر خود فرد با فشار دادن اقدام به تخلیه جوش کند علاوه بر تشدید التهاب، باعث ایجاد جوشگاه در پوست شده که زیبایی پوست را مورد تهدید قرار میدهد.

کد خبر 144791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز