چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

المیرا صدیقی: بشر آفتاب را دوست دارد و از وجود آن بهره‌های بسیاری می‌برد. همه ما به خوبی می دانیم که زندگی بدون وجود خورشید برایمان بی معنی و حتما غیرممکن خواهد بود.

اما همین خورشید و در واقع اشعه‌هایش اگر بیش از اندازه به شما نزدیک باشد می‌تواند برایتان به شدت عذاب آور شود. سرطان پوست از شایعترین مواردی است که بر اثر تابش آفتاب افراد را مبتلا می‌کند و در فصل تابستان نیز دردی که بدن شما بابت سوختگی با آفتاب تحمل می کند بسیار توانفرسا است و خاطره بدی برایتان به جا خواهد گذاشت.

زمانی که شما بدون آنکه از پوستتان محافظت کنید در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرید احتمال آفتاب سوختگی شما بالا می‌رود. به محض آنکه پوستتان قرمز و ملتهب شد بدانید که اثر آفتاب روی پوستتان بسیار زیاد بوده است زیرا معمولا آفتاب سوختگی در درجات اولش علائم زیادی برای آگاه کردن شما ندارد پس خیلی مراقب خود باشید.

ماندن طولانی مدت زیر تابش مستقیم آفتاب به شکل بسیار بدی پوستتان را از بین می برد به طوری که اگر خودتان زیر یک میکروسکوپ لایه‌های پوستتان را مشاهده کنید، مطمئنا به شدت متاثر می‌شوید. سطح پوست خشک شده و سلولهای مرده روی آن به چشم می‌خورند. لکه های کوچک قرمز رنگ روی پوست پدیدار شده‌اند و محل سوختگی داغ شده است و همه اینها برایتان درد آور است.

حتی اگر شما بر اثر آفتاب سوختگی بتوانید با مالیدن انواع و اقسام کرمها از درد شدید بکاهید اما به خاطر داشته باشید که وجود همیشگی شما در معرض آفتاب اگر انواع و اقسام سرطانهای پوست را برایتان به ارمغان نیاورد حتما سالهای بعد لکه های قهوه ای بسیاری را به شما هدیه می‌کند و هر چه پی تر شوید آثار چین و چروک  بیشتر روی پوستتان ظاهر می‌شود.

با وجود این خطرات به شما به شدت توصیه می‌کنیم که بدون زدن انواع کرمهای ضد آفتاب در معرض تابش مستقیم نور آفتاب تابستان قرار نگیرید که حتما دچار سوختگی های شدید می‌شوید و جبران آن سخت خواهد بود.

راههای زیر می‌تواند شما را اگر مجبور به وارد شدن به محیطی با آفتاب مستقیم هستید کمک کند:

-لباسها و کلاههای به رنگ تیره بهتر می‌توانند از ورود اشعه ماورا بنفش به بدنتان جلوگیری کنند و در ضمن اگر لباستان خشک باشد اثر خورشید بر بدنتان بسیار کمتر می‌شود پس به خاطر گرمای شدید لباستان را با آب خیس نکنید تا خنک شوید.

-ضد آفتاب با حداقل spf 15   برای هر فردی ضروری است. لایه ای نازک از ضد آفتاب روی پوست شما می تواند تا 50 درصد از ضررهای تابش خورشید بر شما کم کند.

- حداقل 20 دقیقه قبل از آنکه به محیط آفتاب مستقیم وارد شوید ضد آفتاب را استفاده کنید تا پوست شما وقت آن را داشته باشد که این ماده را به خود جذب کند . اگر پوست لطیفی دارید حتی شبها هم از ضد آفتابها تائید شده به پوست خود بمالید که تا صبح جذب شود و صبح روز بعد نیز نیم ساعت قبل از خروج از منزل حتما باز هم کرم بمالید.

- گردن، پشت سر، دستان ،روی بینی و حتی روی گوش خود را فراموش نکنید و حتما کرم ضد آفتاب بزنید. برطبق تحقیقات انجمن سرطان پوست 80 درصد سرطانهای پوست از این نقاط آغاز می‌شود .

-آفتاب از روی برف، آب و حتی شن ساحل منعکس می‌شود پس حواس خود را جمع کنید که با وجود چتری که به دست دارید و یا کلاهی که به سر گذاشته‌اید در معرض آفتاب قرار دارید.

- از ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر مراقب آفتاب باشید در این ساعت شدت آفتاب بسیار بیشتر است و بیشترین تاثیر اشعه‌ها در این زمان روی شماست.

- اگر هوا ابری هم هست اشتباه نکنید. آفتاب پشت آن اثرش را خواهد گذاشت. ضد آفتاب خود را حتی اگر آفتاب را نمی‌بینید، بزنید.


-لبهایتان را هم مراقب باشید. اثری که تابش آفتاب روی لبان شما می گذارد دقیقا همانقدری است که بدنتان را تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پس آنها را هم با مواد چرب ضد آفتاب از خطر سرطان مراقبت کنید.

-حمام آفتاب نگیرید. هر چقدر هم که تا به حال شنیده‌اید باز هم تکرار می کنیم. به هیچ عنوان حمام  آفتاب نگیرید. کسانی که پوست نازک و لطیفی دارند بر اثر این حمام آفتاب به شدت آسیب می‌بینند و دچار سوختگی های بسیار شدید می‌شوند و افرادی هم  که پوست مقاوم‌تری دارند حتما لک شدن پوست را در چند سال آینده پیش رو خواهند داشت.

اگر همه اطلاعات ما را نادیده گرفتید و در نهایت بر اثر آفتاب شدید دچار سوختگی شدید راههای خانگی زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

-چند قاشق جوش شیرین را در وان آب سرد بریزید و برای مدت 15 تا 20 دقیقه در آن دراز بکشید. متوجه باشید که بیش از حد در آن نمانید که می تواند حساسیت و سوزش پوست شما را بیشتر کند.  مقدار کم سرکه هم همین کار را برایتان می کند.

-دو سیب زمینی شسته را بردارید و به تکه های کوچک تقسیم کنید. سپس آنها را در خردکن گذاشته و آنقدر به هم بزنید تا کاملا خرد شده و آب آن در بیاید. اگر آبی نداشت پس از خرد شدن کمی آب به آن اضافه کنید تا مایعی حاصل شود. نقاط سوخته را با مقداری از این ماده خیس کنید و خوب روی نقطه سوخته بمالید. این کار را هر چند ساعت انجام دهید مطمئن باشید درد ناشی از سوختگی شما کمتر خواهد شد.

-مقداری بابونه خشک را در چای حل کرده و روی سوختگی‌هایتان بمالید. البته مراقب باشید که بدنتان به بابونه حساسیت نداشته باشد.


-حمام آب سرد بگیرید. وارد شدن به وان آب خنک یا دوش آب سرد به سوختگی و بهتر شدن شما کمک می کند. اما به هیچ عنوان صابون به نقطه سوخته نزنید که حساسیت آن نقطه را بیشتر می‌کند. کمپرس آب سرد هم به درد شما کمک زیادی می کند.

-آب زیاد بنوشید. زیرا آفتابی که بدنتان را سوزانده است مطمئنا آب بدنتان را هم بخار کرده است.

-مرطوب کننده مناسب پوستتان هم آب کافی به پوست می‌رساند و وضعیت پوستتان را بهتر می‌کند به یاد داشته باشید حتی اگر از مرطوب کننده هم استفاده کرده‌اید تا مدت زیادی و تا بهبود کاملتان نباید نقطه آسیب دیده را باز در معرض آفتاب قرار دهید.

کد خبر 24681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز