از کوچه پس کوچه‌های منطقه8 تهران که وارد خیابان گلستان می‌شوید، نرسیده به بوستان فدک هم، می‌شود ترنم ملکوتی روزه‌داران دل و جان را احساس کرد.

بوستان فدک

 بوی میهمانی خدا از کنار بوستان فدک پیش از هر چیز به استقبالت می‌آید تا قدمی بر سفره دل روزه‌داران و حاضران در محوطه اصلی پارک بگذارید.

ماه، ماه میهمانی خدا در بهار قرآن است و بهار همیشه نویدبخش تحول و تغییر. ماه، ماه زدودن غبار است از دل و جان. کافی است نگاهی هر چند گذرا به میهمانان راه یافته بر آستان جانان بیندازید تا با همنوایی‌شان در سر دادن رمز «بک یاالله» شما هم میهمان ضیافت الهی باشید.

در این ماه که ماه تزکیه دل‌هاست و در این روزهای مبارک و آسمانی رمضان، اهالی منطقه8 تهران دل‌هاشان خانه خداست و نفس‌هاشان عطر دعا دارد و لحظات نورانی پیش از اذان مغرب و مجوز گشودن روزه را به امید مقبولیت عبادات و طاعاتشان به درگاه ایزدمنان، با ویژه برنامه‌های «برآستان جانان» سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران تقسیم می‌کنند. بوستان فدک،یکی از این 23 بوستان ویژه برنامه قرارگاه فرشتگان عرشی و ذاکران فرشی است تا با مناجاتشان زمین و آسمان را آذین بندند.رادیو پارک، قرائت قرآن توسط قاری ممتاز نوروزی، تفسیر و تدبر در قرآن با حضور دکتر اسماعیل عاکفی، تواشیح گروه ذوالقدر، نمایش رمضان به رهبری کاتوزیان، تقدیر از حافظان کوچک منطقه8شهرداری و مسابقه ویژه خانواده‌ها و کودکان از بخش‌های صحنه‌ای این جشن معنوی است که از ساعت6 بعدازظهر شروع و با ضیافت افطاری آسمانی ختم می‌شود.

برای حضور در مراسم جشن برآستان جانان باید از میان غرفه‌های رمضانی عبور کرد؛ غرفه‌هایی که به همت مسئولان اجرایی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و همیاری شهروندان منطقه8 تهران در حاشیه میدان اصلی جشن برپا شده است.
با ورود به غرفه سفره‌های آسمانی، با منظره‌ای زیبا از هنرنمایی بانوان سرپرست خانواده این منطقه روبه‌رو می‌شوید که در کنار آموزش سفره‌آرایی به حاضران در غرفه، محصولات غذایی خانگی خود را به فروش می‌رسانند.

امدادگران رمضان و مشاوران مذهبی

غرفه‌ای در این میان میزبان مراجعه‌کنندگانی است که برای بازشدن گره‌ای هر چند کوچک در زندگی بزرگشان، به مشاوران پزشکی و تغذیه و راهنمایان خانواده و در غرفه دیگر مشاوره‌های مذهبی - دینی نیاز دارند.
غرفه امدادگران رمضان با مشارکت اداره کل سلامت شهرداری منطقه8‌تهران به مددجویان یاری رسانده و تا حد امکان پاسخگوی سؤالاتشان است.

غنچه‌های ایمان

صدای همهمه فرشتگان زمینی که بلند می‌شود ناخواسته به طرف جمعیتی از کودکان می‌روی که برای شرکت در بازی‌های قرآنی و تهیه کاردستی‌های مرتبط با ماه مبارک رمضان در رقابت هستند؛ رقابتی که تنها زمانی با پیروزی آنها برای دریافت هدیه پایان می‌یابد که با بیان شیرین و زبان کودکانه‌شان آیه‌های ملکوتی را تلاوت کنند.

کودک و خلاقیت

ذهن کودکان ترکیبی جذاب از سادگی و پیچیدگی دارد و خلاقیت و نوآوری، دستاورد این جدال است. بر همین اساس مراکز فرهنگی-هنری منطقه8 با برپایی این غرفه سعی بر آن دارند تا برای عموم بازدیدکنندگان، کاردستی‌های خلاقانه کودکان را به نمایش بگذارند.

پیام آسمانی و تفسیرخوانی

پس از گذر از دنیای کودکان به غرفه پیام آسمانی وارد می‌شویم. این غرفه محل نمایش هنرهای مردمی و باور داشتن استعداد و فن پرداختن به هنرهای خطاطی و تصویرگری در آنهاست.در غرفه دیگر نیز نوجوانان با تصویرگری برای آیه‌های قرآنی «تفسیر بر معنا» می‌کنند و مراجعه‌کنندگان می‌توانند با حضور در این غرفه، قلم در دست بگیرند و هنرنمایی کنند.

پیک رمضان و گلستانه

در غرفه پیک رمضان ادعیه ماه مبارک رمضان و اعمال شب‌های پرفیض و برکت این ماه به درخواست‌کنندگان عرضه می‌شود. مراجعه‌کنندگان می‌توانند پس از آشنایی با بایدها و نبایدهای ماه میهمانی خدا در غرفه گلستانه حاضر شده و در مسابقه‌های قرآنی شرکت کنند تا پس از قرعه‌کشی جایزه بگیرند.

بلوتوث و عکس خانه رمضان

پس از دریافت بلوتوث ویژه رمضان با مضامینی از ادعیه، آیات قرآنی، کتاب‌های رمضانی و... می‌توانید در ایستگاه آخر بر سر سفره رمضان بنشینید و خاطره یک شب‌بودن با اهالی محله‌تان را برای همیشه در قاب عکس ثبت کنید. تا درگذر ایام و دغدغه‌های روزمره زندگی از یادمان نرود که رمضان 90 جایی در همین نزدیکی‌ها، با هم‌بودن را تجربه کردیم.

حافظان کوچک با دل‌های بزرگ

پس از عبور از غرفه‌های رمضانی به میدان اصلی پارک می‌رسید؛ جایی که میهمانان ویژه فرهنگسرای گلستان در جشن پیش از اذان مغرب بر آستان جانان به تفسیر تنها کتاب هستی، راهنما و هدایت انسان؛ قرآن کریم می‌پردازند و هر شب یکی از حافظان کوچک و نخبگان محله همصدای مفسر کتاب الهی است.

دکتر اسماعیل عاکفی، استاد تفسیر و تدبر در قرآن کریم هر شب میهمان این برنامه است و تلاش او علاوه بر عنوان ابعاد مهم این کتاب آسمانی پاسخگویی به سؤالات شهروندان است. همچنین علی اسفندیاری،14 ساله، حافظ 5 جزء از قرآن، میهمان آن شب برنامه برآستان جانان بود که پس از گفت‌وگویی کوتاه و برگزاری مسابقه ویژه کودکان، از او تقدیر شد.

نمایش خیابانی

به لحظه‌های پایانی میهمانی نزدیک می‌شویم. همه برای شنیدن طنین دل‌انگیز دعای قبل از اذان مغرب و اقامه نماز جماعت ثانیه شماری می‌کنند همه منتظرند تا در پایان یک روز بندگی، با شنیدن نوای ملکوتی اذان خدا را برای عطای چنین توفیقی شکر بگویند و باردیگر سربندگی برخاک گذارند. نمایش خیابانی با موضوع ماه مبارک رمضان به سرپرستی کاتوزیان شروع می‌شود تا حاضران در بوستان فدک در این کوتاه زمان باقی مانده نیز خاطره شیرینی از متولیان برگزاری برنامه برآستان جانان در ذهنشان ثبت شود. صدای الله‌اکبر مؤذن که خبر از غروب آفتاب می‌دهد، فضای بوستان فدک را پر می‌کند.

افطار آسمانی

افطاری ساده، ضیافتی کوچک است که سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برای بندگان صالح و شایسته خداوند در نظر گرفته است. لقمه نان و پنیر و خرما افطاری ساده روزه‌داران بوستان فدک است و البته اینجا، محلی است که شادی‌هایتان را می‌توانید قسمت کنید. مسئولان این غرفه وظیفه دریافت نذورات مردمی را برای یاری نیازمندان برعهده دارند.

کد خبر 142495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز