روزهای ماه رمضان برای همه افراد، حس‌وحال خاصی دارد. برای ما ایرانی‌ها که از کودکی به شکل غریبی با این ماه عجین شده‌ایم، ماه رمضان برایمان رنگ‌و‌بویی دیگر دارد؛ رنگ و بویی از جنس آسمان.

برنامه سحرخیزان کوچک

همیشه لحظات افطار که می‌رسد بچه‌ها حس‌و‌حال عجیب و غریبی دارند. افطاری برای کودکان مانند نوعی جایزه است؛ جایزه‌ای خوشمزه و رنگارنگ به پاس تحمل کودکانه‌شان؛ تحملی که با روزه کله‌گنجشکی شروع می‌شود و آرام‌آرام شبیه بزرگ‌ترها می‌شود.

آموزش بندگی خدا

از ابتدای ماه رمضان امسال طرحی به نام بر آستان جانان، توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در 23بوستان و فرهنگسرای پایتخت اجرا شد که تا روز 15ماه مبارک رمضان ادامه داشت و به صورت گردشی در قالب این برنامه از کودکان روزه اولی هم تجلیل به‌عمل آمد؛ برنامه‌ای که با نام سحرخیزان کوچک برگزار ‌شد و در آن تمرین بندگی خدا به کودکان آموزش داده می‌شد.

کودکانی که بسیار بهتر از ما بزرگ‌تر‌ها با خدا صحبت و ارتباط برقرار می‌کنند و نور خدا را می‌توان در دست‌های کوچک دعایشان به خوبی دید.

برای اینکه از نزدیک در حال و هوای کودکان روزه اولی یا همان سحرخیزان کوچک قرار بگیریم و احساسشان را از اینکه امسال می‌توانند روزه بگیرند درک کنیم، تصمیم گرفتیم به یکی از مکان‌هایی که این طرح اجرا می‌شود، سری بزنیم.

وقتی وارد بوستان قائم می‌شویم شاهد 34غرفه هستیم که پربارتر از غرفه‌های برپا شده در سطح فرهنگسراها و بوستان‌های شهر تهران است. قرار است برنامه‌های زنده بر آستان جانان بعد از افطار شروع شود بنابراین در این فرصت به سراغ غرفه‌ها می‌رویم تا از نزدیک با خدمات آنها آشنا شویم.

غرفه قصص قرآنی برای کودکان که با استقبال خانواده‌ها و کودکانی که همراهشان به بوستان قائم آمده‌اند، روبه‌رو شده بود.
غرفه ریزنویسی قرآن روی برنج که توسط خانم زیرکی انجام می‌شود برای همه کسانی که از غرفه‌ها بازدید می‌کردند جالب و شگفت‌انگیز بود. این هنر نیز توسط خانم زیرکی در نمایشگاه‌های سال‌های قبل که برگزار شده، مورد توجه قرار گرفته بود.

غرفه احکام ویژه بانوان، غرفه پاسخگویی به شبهات دینی، غرفه آموزش نماز و قرآن همراه با تصویرسازی و نقاشی به بچه‌ها و غرفه استعدادیابی قرآنی کودکان نیز با استقبال خانواده‌ها روبه‌رو شده بود؛ به حدی که در برخی غرفه‌ها برای آشنایی و پرسیدن سؤال صف تشکیل می‌دادند.

غرفه اطلاعات شهدای بهزیستی، عکس به همراه زندگینامه این شهدا در این غرفه به نمایش گذاشته شده بود.
غرفه محصولات فرهنگی، غرفه کودک، غرفه هنر و غرفه خط و نقاشی از غرفه‌های پرطرفدار کودکان و نوجوانان و جوانان بود که خواهان آموزش این هنرها بودند.

برنامه زنده این شب‌ها عملا از 5دقیقه قبل از افطار با مناجات‌خوانی و پخش نیایش آغاز و با اقامه اذان ادامه پیدا می‌کرد. پس از افطار روزه‌داران، کم‌کم جمعیتی که 5شب نظاره‌گر برنامه‌های زنده برآستان جانان‌ بودند روی صندلی‌ها ‌می‌نشستند تا شاهد برنامه‌های ویژه و مهمان ویژه باشند.

شروع برنامه بعد از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، آتش‌بازی ویژه‌ای بود که در اول برنامه شور و شوق خاصی به تماشاگران داد و باعث انرژی گرفتن آنها برای ادامه برنامه شد.

علی جباری‌کیا به‌عنوان مجری بالای صحنه رفت و بعد از اجرای متنی در مورد ماه مبارک رمضان برنامه‌ها را اعلام کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام درانی در مورد موضوع برکت در اسلام با اشاره به احادیث و آیات قرآنی سخنرانی کوتاهی کرد.

آموزش کله‌گنجشکی با نمایش و ترانه

پس از سخنرانی، گروه کودک خاله مینا روی صحنه آمدند که با تشویق و ابراز احساسات کودکان مواجه شد. برنامه‌های گروه خاله مینا با محوریت روزه کله‌گنجشکی و آموزش آن به بچه‌ها همراه با نمایش و ترانه بود و پس از آن در میان شوق و شور وصف ناشدنی کودکان پنگول و گروه رنگین‌کمان به روی صحنه رفتند و یک جایزه خوب به روزه اولی‌ها دادند.

در ادامه برنامه، مجری وارد صحنه شد و مسابقه‌ای برای تماشاگران اجرا کرد و سؤالاتی را از بین سخنرانی حجت‌الاسلام درانی انتخاب کرد و از حضار خواست تا جواب آن را بدهند.

اجرای تواشیح توسط گروه ولایت از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته شده برای مراسم بود که فضای معنوی خاصی به برنامه داد.
مجری برنامه، مهمان ویژه را روی صحنه فراخواند، فرناز رهنما یا همان نازنین سریال طنز ساختمان پزشکان روی صحنه آمد و از خاطرات این سریال گفت.

در ادامه علی جباری‌کیا در مورد برکت و رحمت و مغفرت متنی را قرائت کرد و بعد از آن موسیقی سنتی توسط استاد قدمی، شور و حال خاصی به مردم بخشید.

اجرای تردستی و شعبده‌بازی توسط فارانوس از برنامه‌های جذاب و دیدنی بود که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.

پایان بخش برنامه‌های متنوع آن شب که تا ساعاتی از شب ادامه داشت قرعه‌کشی و اهدای جوایز به برندگان مسابقه بود.
مجری برنامه از حضار به‌خصوص کودکان و نوجوانان در بوستان دعوت کرد تا شب‌های آینده هم به بوستان قائم بیایند چون خاله سارا و گروه رنگین‌کمان برنامه‌ای ویژه در مورد روزه اولی‌ها به‌عنوان سحرخیزان کوچک دارند؛ برنامه‌های متنوع و شادی که با عنوان برآستان جانان در بوستان قائم برگزار شد، تا مردم در این شب‌های پرحرارت و داغ رمضانی با لبخند به خانه‌های خود بروند و از اینکه در روز اول هفته به فرهنگسرای قائم مراجعه کرده‌اند پشیمان نشوند و با یک روحیه خوب هفته را ادامه دهند.

کد خبر 143416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز