معاون شهردار تهران برنامه‌های فرهنگی شهرداری برای نوروز رمضانی را تشریح کرد.

استقبال بهار

به گزارش همشهری آنلاین، همزمانی عید نوروز و بهار طبیعت با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، حال و هوای معنوی و خاصی را برای این روزهای پایتخت رقم زده و مدیریت شهری تهران نیز برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای را برای گرامیداشت این دو مناسبت باشکوه تدارک دیده است.
محمدامین توکلی زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران در تشریح جزئیات برنامه‌های فرهنگی نوروزی و رمضانی شهرداری، که روز گذشته با رژه کاروان شادی در بلوار کشاورز تهران آغاز شد، گفت: امسال به همت مجموعه مدیریت شهری از جمله معاونت خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و بوستان‌ها، سازمان زیباسازی و مجموعه‌های مختلف معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برنامه های نوروزی و رمضانی خوبی برای شهر تهران تدارک دیده شده که این برنامه‌ها از روز جمعه با حرکت کاروان‌های شادی و کاروان‌های نوروزی و رمضانی از میدان هفت تیر تا پارک لاله آغاز شد.

«شهر رمضان» در پارک لاله

توکلی زاده، حرکت کاروان های شادی را افتتاحیه برنامه‌های نوروزی و رمضانی شهرداری دانست و درباره سومین تجربه مدیریت شهری ششم در برگزاری برنامه‌های نوروزی خاطرنشان کرد: اقدامی که در این دوره متداول شد ایجاد جغرافیاهای مشخصی در شهر برای برگزاری برنامه ‌ها و رویدادهای فرهنگی بود؛ به این ترتیب که ما به غیر از برنامه‌هایی که در مناطق مختلف شهرداری برگزار می‌شود، «شهر»هایی را در میان بوستان‌ها و لوکیشن‌های مختلف پایتخت به مناسبت‌های مختلف ایجاد کردیم که «محرم شهر»، «دهکده‌های جام جهانی»، «دهکده‌های ورزشی» و همینطور «نوروزگاه»‌هایی که در دو سال گذشته تجربه کردیم از جمله آنها بود. در همین راستا امسال هم «شهر رمضان» در پارک لاله میزبان رخدادهای رمضانی شهر خواهد بود.

رویدادهای متنوع برای نوجوانان

او در تشریح دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سطح شهر تهران نیز گفت: امسال به همت سازمان زیباسازی، بلوار کشاورز رویداد افطارانه را تجربه خواهد کرد و رخدادهای رمضانی و نوروزی ما در مجموعه بلوار کشاورز و پارک لاله به یک تمرکزی دست پیدا خواهد کرد. در این برنامه‌ها سعی کرده‌ایم بسته مخاطبی وسیعی را در نظر بگیریم، مخاطب ما خانواده‌های هستند اما تلاش کردیم در این میان برای کودکان و نوجوانان فضای بهتری را آماده کنیم و متناسب با بهار قرآن و بهار ایران بتوانیم رویدادهای متنوعی را برنامه‌ریزی کنیم.

شاهنامه‌خوانی برای نسل جدید
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، برنامه‌های امسال شهرداری در مناطق مختلف تهران را «اتفاقاتی خیلی بزرگ» توصیف کرد و افزود: از آنجایی که این برنامه ها در مناطق، نواحی و بوستان‌های متنوعی پراکنده هستند شاید کمتر بتوان آنها را به چشم مردم آورد تا شهروندان متوجه این رخداد بزرگ شوند. به همین دلیل تلاش ما این بود که در برنامه افتتاحیه، تجمیعی از رویدادهای مختلفی که در کل شهر به صورت پراکنده در حال رخ دادن است ارائه کنیم.

توکلی زاده، توجه به ادبیات فارسی با تمرکز بر شاهنامه ‌خوانی را رویکرد مهم امسال برنامه‌های نوروزی شهرداری دانست و اضافه کرد: یکی از رویکردهایی که امسال برای اجرا توسط کاروان‌های نمایشی در مناطق و نواحی مختلف شهر در نظرگرفته‌ایم توجه به شاهنامه است. تمرکز بر ادبیات فارسی با این نگاه که نسل جدید به شاهنامه‌خوانی رو بیاورد یکی از موضوعات مورد تاکید برای امسال بوده و بر این اساس تلاش شده کاروان‌ها و پرفورمنس‌هایی را با محوریت شاهنامه در سطح شهر داشته باشیم.

افطار ساده در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس
معاون شهردار تهران همچنین در خصوص تلفیق برنامه‌های رمضانی شهرداری با اتفاقات بهاری گفت: از دیگر فعالیت‌های انجام شده، تلاش گسترده سازمان پارک‌ها و بوستان‌ها برای برپایی سفره‌های هفت سین معظم در جای‌جای شهر، گلکاری‌های جدید و ایجاد فضای باطراوت نوروزی برای شهروندان بوده است تا مردم بتوانند آیین‌های نوروزی‌شان را دور هم در پارک‌ها تجربه کنند.

او، گرد هم آمدن خانواده‌ها ، بستگان، آشنایان، همسایگان و همشهری‌ها و پیوستگی بین مردم ایران را که به مناسبت نوروز تشدید می‌شود، یکی از آورده‌ها و سرمایه‌های ملت ایران توصیف و تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم در راستای تقویت این همبستگی گام برداریم تا بتوانیم نوروز رمضانی پربار، پرشکوه، شاداب و معنوی را پای سفره‌های افطار و سفره‌های هفت‌سین تجربه کنیم. در همین راستا سعی خواهیم کرد سفره‌های افطاری ساده را در ۲۲ منطقه شهری در ۲۲ بوستان با اشتراک سازمان پارک‌ها و بوستان‌ها و معاونت خدمات شهری، مجموعه مترو، مجموعه ایستگاه‌های اتوبوس و در مساجد و هر جایی که بتوانیم با همت ناظرین و خیرین و کمک مساجد و هیات‌های مذهبی برگزار کنیم و درخدمت مردم باشیم.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی

توکلی زاده، خدمت به تمام شهروندان را وظیفه مدیریت شهری دانست و افزود: در عین حال با توجه به گستردگی شهر تهران و جمعیت ۱۰ میلیونی این شهر سعی ما بر این است که با مشارکت خود مردم کار را جلو ببریم کمااین‌که در حال حاضر مساجد و مدارس زیادی با محوریت خود مردم در حال اجرای برنامه‌های معنوی ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطاری ساده، جلسات قرآن ابراهیمی و مسابقات قرآن خانگی هستند. او ادامه داد: الان ده‌ها هزار جلسه قرآنی در خانه‌ها و منازل در حال برگزاری است و ما با ارتباطی که با اینها داریم سعی می‌کنیم با محوریت قرائت سوره ابراهیم(ع) و مسابقات قرآنی حول محور سوره حضرت ابراهیم(ع)، بین این جلسات گره و پیوستگی هم ایجاد شود.

برنامه‌های واقعیت مجازی برای نسل جدید

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، امسال شورای عالی قرآن در نمایشگاه قرآن در پارک لاله در مجموعه شهر شهدا برنامه ‌های متنوعی را برای کودک و نوجوان بر بستر فضای مجازی ایجاد کرده که تولید وی‌آر (Virtual Reality) یا واقعیت مجازی سوره حضرت ابراهیم و قصص حضرت ابراهیم برای اولین بار و همچنین استفاده از هوش مصنوعی در تصویرسازی قصص قرآنی از جمله این اقدامات است. توکلی‌زاده، فعالیت‌هایی از این دست را اقداماتی دانست که کمک خواهد کرد نسل جدیدی که می‌خواهد با ابزار جدید تجربه کار فرهنگی را داشته باشد، از این فرصت استفاده کند و بتواند آورده جدیدی را با محوریت سوره حضرت ابراهیم در کارهای قرآنی داشته باشد.

کد خبر 839363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha