فاطمه نصیری‌ها-خبرنگار:«پیاده‌راه فرهنگی» عنوان ویژه‌برنامه فصل بهار بود که با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان در ایام نوروز اجرا و با استقبال پایتخت‌نشینان مواجه شد.

شهر رمضان

در بهار قرآن این برنامه با عنوان «شهر رمضان» و با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت روزه‌داران و ترویج فرهنگ روزه‌داری و همچنین احیای حیات از سوی شهردار تهران شبانه اجرا می‌شود. این برنامه ۶۵ عنوان دارد که شهروندان می‌توانند تا ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۲۰ تا ۲۳ از آنها استفاده کنند. برای اجرای برنامه‌های شهر رمضان در پهنه مرکزی تهران، ۵ نقطه تعیین شده است که معاونان اجتماعی و فرهنگی مناطق ۶، ۷، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ بیشتر توضیح می‌دهند.

  • روزه‌داران در بوستان لاله
  • منطقه ۶

این شب‌ها بوستان «لاله» میزبان روزه‌دارانی است که همراه با خانواده می‌آیند تا در کنار سفره افطاری ساده از بودن در کنار هم لذت ببرند. شهروندان باور دارند انتخاب این بوستان به‌عنوان «پیاده‌راه رمضانی» بهترین گزینه بوده است. «موسی علیپور زنوزی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۶ با اشاره به استقبال خوب مردم از ویژه‌برنامه‌های شهر رمضان می‌گوید: «پیاده‌راه با هدف افزایش نشاط معنوی و اجتماعی و معرفی ظرفیت‌های محله‌ها و همچنین‌ ترویج فرهنگ روزه‌داری و آشنایی اهالی با فرهنگ و سنت‌های رمضانی در بین اقوام مختلف ایجاد شده است. » شهر رمضان ۲۵ غرفه دارد که شهروندان می‌توانند براساس نیاز و سلیقه از آنها بهره‌مند شوند. سکوهای هنر، رونق تولید، سلامت، کودک و نوجوان، ورزش، بازی و سرگرمی و سکوی تغذیه، غرفه‌های پیش‌بینی شده در شهر رمضان هستند. زنوزی می‌گوید: «تلاش کردیم تا در این پیاده‌راه، پاسخ‌گوی نیاز گروه‌های مختلف سنی شهروندان باشیم. »

  • خوش‌گذرانی در باغ‌موزه قصر
  • منطقه ۷

علاوه بر اجرای برنامه «بر آستان جانان» در باغ‌موزه «قصر» ویژه‌برنامه فرهنگی شهر رمضان نیز در ضلع جنوبی این باغ اجرا می‌شود. به گفته «فائزه دولتی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۷، شهر رمضان دارای غرفه‌ها و گذرهای فرهنگی متنوعی است که خانواده‌ها می‌توانند از ساعتی‌ پیش از افطار تا پاسی از شب در پیاده‌راه این شهر قدم بزنند و از برنامه‌های متنوع و پیش‌بینی شده آن استفاده کنند. او می‌گوید: «گذر «صنایع‌دستی» مهم‌ترین بخش شهر رمضان است که تلاش کردیم از این فرصت استفاده کنیم تا آثار هنرمندانی را که کمتر دیده شده‌اند به نمایش بگذاریم. » غرفه ویژه کودکان و نوجوانان، ورزش، بازی و سرگرمی و آشنایی با تغذیه سالم در شهر رمضان دایر است. دولتی می‌گوید: «علاوه بر شادی و نشاط، زمینه‌ای فراهم شده تا شهروندان هم خرید مناسبی داشته باشند و هم رشته‌های مختلف هنری را بیاموزند. » «چاووشی» و «منقبت‌خوانی» توسط گروه‌های موسیقی اقوام به سبک و سیاق سنتی و مذهبی از برنامه‌های ویژه شهر رمضان است.  

  • زمان خوش افطاری در هفت‌چنار
  • منطقه ۱۰

بوستان «هفت‌چنار» این روزها حال و هوای دیگری دارد. با غروب خورشید، چراغ غرفه‌ها روشن می‌شود و غرفه‌داران برای میزبانی از روزه‌داران مهیا می‌شوند. به گفته «سعید شرف‌دوست» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۰ ویژه‌برنامه شهر رمضان در بوستان هفت‌چنار با توسعه و ترویج سبک زندگی و معارف دینی اجرا می‌شود. این شهر دارای غرفه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی، آموزشی، سلامت و کارآفرینی است که مردم در کنار غنی‌سازی اوقات فراغت روزه‌داران می‌توانند هنرهای مورد علاقه‌شان را فرابگیرند. اجرای نمایش‌های آیینی، سیاه‌بازی و کافه‌کتاب، میز شن ساخت بازی و نرم‌افزار، نگارخانه انتظار و «اوریگامی»، ویژه‌برنامه‌های پیش‌بینی شده شهر رمضان هستند. شرف‌دوست با اشاره به استقبال بانوان سرپرست خانوار از غرفه کارآفرینی می‌گوید: «قالیبافی، قلمزنی، مجسمه‌سازی و چرم‌دوزی حرفه‌هایی هستند که در غرفه کارآفرینی آموزش داده می‌شوند و از زمان برپایی این شهر با استقبال بانوان مواجه شده است. »

  • لحظات شاد در کنار رازی
  • منطقه ۱۱

پارک «رازی» بزرگ‌ترین بوستان منطقه ۱۱ است که در شب‌های ماه رمضان شلوغ‌تر از سایر ایام است. دسترسی آسان و فضای سبز و زیبا و چشمنواز آن موجب شده مدیران شهری منطقه، این بوستان را برای اجرای برنامه‌های شهر رمضان انتخاب کنند. «سید محمدجواد رشیدی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه می‌گوید: «قصد داریم با اجرای ویژه‌برنامه‌های شاد و مفرح، لحظات خوشی را برای روزه‌داران خلق کنیم. » میزبانی از روزه‌داران با افطاری ساده، مهم‌ترین برنامه شهر رمضان است که به گفته رشیدی، شهروندان از این طریق با فرهنگ افطاری‌های ساده و برپایی مهمانی‌های به دور از تجملات آشنا می‌شوند. برای اجرای برنامه‌های زنده مانند موسیقی و نمایش، سن بزرگی در این بوستان دایر شده است. غرفه‌های سلامت، کودکان، کتاب، کارآفرینی و ورزشی هم برنامه‌های دیگر شهر رمضان هستند که شهروندان می‌توانند علاوه بر دیدن، محصولات تولید شده را با قیمت مناسب خریداری کنند. در پارک «دانشجو» نیز هر شب، بسته‌های افطاری ساده توزیع می‌شود.  

  • افطاری در قلب تاریخی تهران
  • منطقه ۱۲

منطقه ۱۲ به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد مورد توجه مدیران شهری است و به همین دلیل برنامه‌های ویژه‌ای برای شهر رمضان این منطقه پیش‌بینی شده است. «سعید شاه‌میر» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه می‌گوید: «بر خلاف سایر مناطق، شهر رمضان در ۷ نقطه ایجاد شده است. » «پارک شهر»، میدان «ارک»، خیابان‌های «۳۰ تیر»، «باب‌همایون»، «صوراسرافیل» و بوستان‌های «زندگی» و «کوثر» مکان‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی شهر رمضان هستند. به گفته شاه‌میر، برنامه‌های شهر رمضان پیش از افطار با مراسم مناجات‌خوانی و قرآنی شروع می‌شود: «سپس در بین روزه‌داران افطاری توزیع می‌شود و غرفه‌داران شروع به ارائه خدمات می‌کنند. » غرفه‌های ورزش، بازی و سرگرمی، مسابقه و کارآفرینی در این شهر دایر هستند و شهروندان می‌توانند از آنها استفاده کنند. همچنین از آغاز بهار قرآن تاکنون بیش از ۷ هزار بسته افطاری تهیه و در میدان امام حسین(ع) توزیع شده است.

کد خبر 440513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha