گروه اقتصادی: هفته پایانی ماه مبارک رمضان در حالی فرا می‌رسد که هنوز خبری از ارائه سبد کالایی کارمندان و کارگران یا اعلام کالا‌برگ ویژه این ماه نیست، تا آنجاکه روز گذشته دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است امسال موضوع سبد کالایی کارمندان در ستاد مطرح نشد و ما چنین تصمیمی نگرفته‌ایم.

محمد علی ضیغمی

با محمد علی ضیغمی، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ارائه سبد کالایی کارمندان و کارگران در چه مرحله‌ای است؟

بخش بازرگانی در ارائه سبد کالایی این وظیفه را بر عهده دارد که درصورت تمایل دستگاه‌های اجرایی به ارائه این سبد نسبت به تامین و توزیع کالای مورد نیاز این سبد اقدام می‌کند. در واقع نقش بازرگانی در ارائه سبد به تامین و توزیع اقلام منحصر می‌شود. این در حالی است که طی سال‌های گذشته این کار به شکل متمرکز انجام و تامین اعتبار صورت می‌گرفت اما امسال با هدفمندشدن یارانه‌ها به‌طور مشخص اعتباری در این زمینه پیش‌بینی نشده و ارائه سبد کالایی به اختیار دستگاه‌ها گذاشته شد تا هر دستگاهی که تمایل دارد نسبت به تامین اعتبار این سبد اقدام و بخش بازرگانی نیز کالای مورد نیاز را تامین کند.

  • آیا تا‌کنون هیچ دستگاهی سبد کالایی کارمندان را پرداخت کرده‌است؟

ممکن است برخی دستگاه‌ها این سبد را ارائه و از مبادی دیگری به جز بازرگانی نسبت به تامین کالای مورد نیاز اقدام کرده و برای تهیه کالا نیز الزاما به سراغ بازرگانی نیامده باشند.

  • اما دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز اعلام کرده این ستاد هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده، آیا باز هم امکان پرداخت سبد کالایی وجود داشته است؟

تامین اعتبار سبد کالایی ارتباطی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

  • اعتبار این سبد از چه محلی باید تامین می‌شد؟

چندی پیش مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که تامین اعتبار این سبد را دنبال می‌کند اما به‌عنوان بخش بازرگانی هنوز نظر رسمی در این زمینه به ما منعکس نشده و همانطور که قبلا نیز اعلام کرده بودیم آمادگی لازم برای تامین کالای این سبد را داریم. با این شرایط تامین اعتبار سبد کالایی ارتباطی با ستاد هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

  • یعنی ارائه سبد کالایی ماه مبارک رمضان منتفی است؟

برخی دستگاه‌ها این سبد را ارائه کرده‌اند و در زمینه سبد کالایی کارمندان نیز باید موضوع را از اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) پیگیری کرد یا ممکن است فرهنگیان این کار را انجام داده باشند چرا که برای تامین این کالا مخیر هستند. با وجود این از آنجا که مقرر بوده تا این سبد برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان ارائه شود به‌نظر می‌رسد ارائه سبد کالایی ماه مبارک رمضان به کارمندانی که تا‌کنون این سبد را دریافت نکرده‌اند منتفی است.

  • اعلام کالا‌برگ ویژه ماه مبارک رمضان چه سرانجامی داشته است؟


اعلام کالابرگ خاصی برای ماه مبارک رمضان در دستور کار نبوده است و هنوز برخی کالا‌برگ‌های قبلی در اختیار مردم است. این موضوعات از جمله برنامه‌های در دست اجرا برای سال 90 است که درصورت تخصیص اعتبار امکان انجام آن وجود دارد و هنوز اعتباری در این زمینه تخصیص نیافته است.

  • چه ضرورتی برای رسانه‌ای شدن این موضوع وجود داشته است؟

باید موضوع را از کسانی پرسید که آن را رسانه‌ای کرده‌اند چرا که ما زمانی موضوعی را رسانه‌ای می‌کنیم که اجرایی شده باشد و در واقع گزارش کارکرد ارائه می‌کنیم.

کد خبر 144188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز