قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: در‌ماه مبارک رمضان طرح‌های شنا برای حفظ امنیت مسافران و گردشگران باز خواهد بود.

علیرضا افشار در این‌باره گفت: با توجه به اینکه چندسالی است که‌ماه رمضان در تابستان قرار گرفته است و بعضی از مردم نیز به‌دلیل شرایط کاری قادر به روزه گرفتن نیستند در همین ایام سفر می‌کنند و بر این اساس برای حفظ جان این دسته از افراد و کودکان و نوجوانان ساکن استان‌های ساحلی، طرح‌های ساحلی با شرایط ویژه به‌کار خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: طرح‌هایی که در سواحل فعال هستند نقش بسزایی در حفظ جان شناگران دارند و ما شاهد کمترین حوادث در طرح‌ها هستیم و آماری که از غرق‌شدگان سالانه منتشر می‌شود به‌دلیل قرار نداشتن این افراد در طرح‌های ساحلی است.
وی از اختصاص 10میلیون تومان اعتبار برای هر یک از طرح‌های سالم‌سازی سواحل خبر داد و افزود:

این اعتبارات برای انجام کارهای فرهنگی نرم‌افزاری در سواحل اختصاص می‌یابد و باید در تمامی طرح‌ها یک روحانی حضور داشته باشد و نمازهای جماعت در این طرح‌ها برگزار شود و دستگاه‌های اجرایی بخشی از کارهای فرهنگی خود را در سواحل انجام دهند زیرا سواحل بهترین مکان برای تبلیغ آموزه‌های مختلف دینی هستند.

استفتاء از مقام معظم رهبری

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در نامه‌ای به استانداران شمالی کشور، پاسخ به سؤالات شرعی فدراسیون نجات غریق از دفتر مقام معظم رهبری، درباره وضعیت استفاده از سواحل در ایام‌ماه مبارک رمضان را ارسال کرد. متن نامه‌ها به شرح ذیل است.در نامه دفتر مقام معظم رهبری آمده است: جناب آقای سیدمصطفی میرسلیم رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی جمهوری اسلامی ایران پاسخ سؤالات شرعی جنابعالی پیرامون استفاده از دریا در ‌ماه مبارک رمضان به شرح ذیل برای اطلاع و اقدام لازم ایفاد می‌شود.

سؤال1: با توجه به اینکه برخی از نقاط ساحلی در جوار برخی شهرها و روستاهای شمالی یا در کنار جاده اصلی است و نوعی اشراف از سوی مردم نسبت به کسانی که از دریا استفاده می‌کنند وجود دارد، آیا این حضور در دریا به نوعی تجاهر به روزه‌خواری به‌حساب می‌آید و آیا باید جلوی آن گرفته شود؟پاسخ 1: «بسمه تعالی - صرف حضور در دریا تجاهر به روزه‌خواری محسوب نمی‌شود.»

سؤال 2: آیا استفاده از دریا برای کسانی که روزه دارند، درصورتی که سر آنها کاملا زیر آب قرار نگیرد، باعث ابطال روزه می‌شود؟
پاسخ 2: «بسمه تعالی - در فرض سؤال موجب بطلان روزه نمی‌شود.»

سؤال 3: اگر منجی روزه‌دار برای نجات غریق وارد دریا شود و ناچار غوطه‌ور شود، روزه او چه حکمی پیدا می‌کند؟ آیا باطل می‌شود؟ درصورت ابطال آیا باید فقط یک روز قضای روزه را بگیرد یا باید کفاره روزه‌خواری عمدی را هم برعهده گیرد؟
پاسخ 3: «بسمه تعالی - درصورتی که ناچار باشد سر زیر آب کند، بنابر احتیاط واجب موجب بطلان روزه می‌شود ولی کفاره ندارد.»

کد خبر 177259
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز