چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

دکتر علی قنبری*: با توجه به برنامه چهارم توسعه و همینطور سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، انتظار این است که بودجه 86 که دیروز از سوی دولت به مجلس ارائه شد، نهایتا در مسیر و چارچوب برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز تصویب شود.

البته بودجه سال 86 به دلیل رشد اعتبارات سال‌ 85 و استفاده قابل توجه از حساب ذخیره ارزی و اتخاذ سیاست‌های انبساطی یک سال اخیر، با انتظارات و توقعات فزاینده جامعه مواجه بوده است.

 اما در سال 86 کشورمان با تغییر و تحولات بین‌المللی و تهدیداتی همچون تحریم‌های سازمان ملل، فشارهای آمریکا و کاهش چشمگیر قیمت نفت مواجه خواهد بود و از این رو، تعیین قیمت پایه نفت در بودجه در حد 7/33 دلار یک چرخش قابل توجه در میزان درآمدهای نفتی و اتکا به نفت در بودجه به وجود خواهد آورد.

 بنابراین، مشاهده می‌شود که دولت در بودجه سال 86 اقدام به کاهش بودجه‌های جاری و افزایش اندک بودجه‌های عمرانی نموده است. اما علیرغم انتظار و توقعی که در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، وجود داشت، شاهد رشد قابل توجه بودجه شرکت‌های دولتی هستیم که در حقیقت به معنای بزرگ شدن دولت خواهد بود.

 انتظار این است که با توجه به قانون برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله و همچنین سیاست‌های اصل 44، بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده افزایش نیابد  بلکه با واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی و تقویت این بخش نسبت به کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی تحقق بخشیده شود و کشور در مسیر رشد و توسعه با محور بخش خصوصی قرار گیرد و دولت صرفا نسبت به چارچوب‌های کلی و سیاست‌های اصلی نظارت و کنترل حرکت کند.


از انتظارات جدی مردم و خصوصا کارشناسان و دانشگاهیان از دولت و مجلس این است که نسبت به هدفمندسازی یارانه‌ها در بودجه اقدام اساسی و قاطع صورت دهند و با ایجاد رقابت سالم و حذف انحصارات و کوچک‌سازی دولت، کشور را در روند رشد و تعالی قرار دهند.

همچنین انتظار می‌رود که با توجه به ضرورت کنترل دو شاخص ویژه بیکاری و تورم، بودجه نهایتا به‌گونه‌ای در مجلس تصویب شود که در آن نسبت به تخصیص هزینه‌های عمرانی توجه خاص مبذول داده شده و با صرفه‌جویی و پرهیز از افزایش هزینه‌های جاری نسبت به کنترل نقدینگی و اعمال سیاست‌های پولی و مناسب اقدام نماید تا تورم مهار شده و بستر لازم برای اشتغال بیشتر در کشور فراهم گردد.

 نکته آخر برای اجرای بودجه در سال 86 این است که دولت همانطور که در بودجه خبر از کاهش استفاده از حساب ذخیره ارزی داده است، در طول سال نیز تلاش نماید اعتبارات حساب ذخیره ارزی را صرفا در مسیر رشد و توسعه کشور هزینه کند و در بخش جاری به هیچ وجه از مازاد درآمدهای نفتی استفاده نکند.

*عضو هیات علمی‌دانشگاه تربیت مدرس

کد خبر 14193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز