جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: این روزها صحنه سیاسی آمریکا شاهد نبرد سخت جمهوریخواهان و دمکرات‌ها درباره بودجه این کشور است.

us economy

درحالی‌که سیاستمداران آمریکا تنها ۳روز دیگر فرصت دارند که راه‌حلی برای مقابله با کسری بودجه این کشور پیدا کنند 2حزب اصلی قدرت در آمریکا که یکی کنگره را در اختیار دارد و دیگری کاخ سفید را هنوز نتوانسته‌اند در این رابطه به توافق لازم برسند. همین مسئله باعث نگرانی‌های شدید در این کشور شده است. در آخرین واکنش‌ها به این بحران جدی، روسای بانک‌های آمریکا با نوشتن نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند که ادامه این جنگ می‌تواند ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کند و اعتماد سرمایه‌گذاران و تجار را از بین ببرد. درحالی‌که روز پنجشنبه مجلس نمایندگان آمریکا رای‌گیری درباره طرح جان بینر، رئیس ‌جمهوریخواه این مجلس برای مقابله با بحران کسری بودجه این کشور را به تعویق انداخت، بانکداران و فعالان وال‌استریت در نامه خود خواستار اقدام‌های مؤثر برای خارج شدن مردم آمریکا از این بحران جدی شده‌اند.

روز دوم آگوست یعنی سه‌شنبه، درصورتی که جمهوریخواهان و دمکرات‌ها به توافقی در این رابطه نرسیده باشند دولت فدرال از بازپرداخت اقساط بدهی‌های خود و حقوق کارکنانش(از جمله نیروهای نظامی) باز خواهد ماند. هر چند در سال‌های گذشته افزایش سقف استقراض دولت آمریکا بارها با تصویب کنگره صورت گرفته اما این بار این موضوع به جنگ قدرت جمهوریخواهان با باراک اوباما در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ تبدیل شده است. به خاطر ارتباط مستقیم این مسئله با زندگی مردم، اوباما در سخنرانی اخیر خود آن را یک بازی خطرناک و غیرمسئولانه خواند و همه تقصیرها را متوجه جمهوریخواهان دانست. کسری بودجه آمریکا امسال 1.5تریلیون دلار اعلام شده است. با توجه به بدهی ۱۴تریلیون و ۳۰۰میلیارد دلاری این کشور (که حد مجاز استقراض دولت به حساب می‌آید) آمریکا از این هفته فاقد منابع مالی لازم خواهد بود.

طرح پیشنهادی جان بینر، رئیس‌جمهوریخواه مجلس نمایندگان برای مقابله با کسری بودجه آمریکا شامل کاستن از هزینه‌های دولت به میزان ۹۱۷میلیارد دلار در طول 10سال و افزایش سقف استقراض دولت به میزان ۹۰۰میلیارد دلار است. جمهوریخواهان با در اختیار داشتن ۲۴۰ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، از اکثریت در این بخش از کنگره برخوردار هستند. تصویب این طرح اما به ۲۱۶ رای نیاز دارد. در روزهای اخیر میان خود جمهوریخواهان هم در این زمینه اختلاف ایجاد شده‌است؛ به همین خاطر رای‌گیری روز پنجشنبه درباره طرح پیشنهادی بینر به تعویق افتاد.

جمهوریخواهان و کاخ سفید درباره نحوه کاستن از هزینه‌ها و تامین منابع مالی لازم مانند افزایش مالیات ثروتمندان اختلاف دارند. درحالی‌که جمهوریخواهان بر کاهش هزینه‌های دولت تأکید دارند دمکرات‌ها قصد دارند که کسری بودجه این کشور را با افزایش مالیات ثروتمندان(که در زمان جورج بوش کاهش یافته بود) جبران کنند. هری رید، رهبر اکثریت دمکرات سنا در مقابل طرح جمهوریخواهان هشدار داده بود که درصورت تصویب طرح پیشنهادی بینر، سنا با آن مخالفت خواهد کرد.

براساس قانون آمریکا، دولت این کشور نمی‌تواند بدون مجوز کنگره در میان کسری بودجه این کشور بیشتر از حد مجاز تعیین شده پول قرض کند. به گفته تحلیلگران، دولت آمریکا ممکن است بعد از ۲ آگوست با ترفندهایی چند روز محدود بتواند پرداخت‌های خود را انجام دهد اما به توافق نرسیدن دوطرف تا این تاریخ بدون شک علاوه بر یک بحران و فاجعه اقتصادی، سیستم سیاسی این کشور را درنظر مردم نالایق نشان خواهد داد. احزابی که قرار بوده با توافق و همکاری مشکلات مردم را حل کنند، اکنون برای بازی قدرت همه چیز را فراموش کرده‌اند و در این میان مردم بیشترین ضربه را خواهند دید.

کد خبر 141583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز