همشهری آنلاین: سقوط سهام در بازار بورس نیویورک در حالی که تنها چند روز از توافق جنجالی میان کاخ سفید و کنگره بر سر افزایش سقف بدهیهای آمریکا می گذرد،به پایین سطح از سال 2009 تاکنون رسید.

به گزارش ایرنا، کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که در چند روز گذشته سقوط ارزش شاخص‌های عمده در بازار بورس نیویورک به پایین ترین سطح خود رسید به گونه ای که در دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

شاخص داوجونز 4.7 و استاندارد ‌اند پورز بیش از 4.78 درصد و شاخص نزدک پنج درصد تنها در یک روز ارزش خود را از دست دادند.

کارشناسان مسایل اقتصادی و سیاسی به ویژه در حزب دمکرات قبلا به اوباما هشدار داده بودند در صورتی که تحت فشار کنگره و جمهوریخواهان بخواهد بدین روش سقف بدهیهای کشور را افزایش دهد، آمریکا با رکود و بحران بیشتری مواجه خواهد شد.

منتقدان دولت اوباما می گویند، وضعیت اقتصادی آمریکا نگران کننده و بیکاری در کشور هر روز در حال افزایش است، آنها بر این باورند که آمریکا در آینده با چالش ها و مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو خواهد بود به گونه ای که حیات اقتصادی آن کشور را به صورت جدی تهدید می کند.

وحشت از آینده بر سر بازارهای جهانی سایه انداخت

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی اعلام کرد : چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده آمریکا با توجه به افزایش بدهی‌های دولت این کشور و بحران مالی دامنگیر اتحادیه اروپا نگرانی سرمایه گذاران و صاحبان سهام را در بازارهای بین المللی برانگیخته است.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری یورو نیوز، بازارهای سهام در اروپا روز پنج‌شنبه با سقوط بی‌سابقه ارزش شاخص‌ها روبه‌رو شدند. سقوط ارزش شاخص‌های سهام در این بازارهای بین المللی طی یک سال گذشته یک رکورد منفی محسوب می شود.

"سم استوال "، مدیر برنامه ریزی سرمایه گذاری در موسسه «استاندارد اندپور» دراین‌باره می گوید: «به نظرم اروپا به طور قطع در این مساله نقش آفرین است زیرا هنگامی که اکثر سرمایه گذاران باور دارند که اروپا می تواند شرایطی چون یونان و همچنین مشکلات بدهی های افزایش یافته ایرلند و پرتغال را تاب آورد، احتمالا مشکلات بیشتر، تلاش برای حل بدهی های اسپانیا و ایتالیا را نیز می طلبد، البته اگر این دو کشور به کمک نیاز داشته باشند چنین به نظر می‌رسد».

گزارش‌ها حاکی است که بازارهای اروپا همچنین متاثر از نشست مقامات بانک مرکزی اتحادیه اروپا است. نشستی که در آن جان کلود تریشه، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا خبر از کندتر شدن رشد اقتصادی داده و تاکید کرده است که احتمال ادامه این روند وجود دارد.

از سویی دیگر بازارهای سهام در اروپا چشم‌انتظار گزارش اشتغال در ایالات متحده آمریکا هستند. گزارشی که به باور بسیاری از کارشناسان احتمال می رود از رشد منفی اشتغال زایی در این کشور خبر دهد. قرار است که این گزارش آماری روز جمعه از سوی وزارت کار ایالات متحده آمریکا منتشر شود.

"رابرت هالور " تحلیلگر و کارشناس امور مالی گفت: «ما با دو مشکل در منطقه یورو مواجه هستیم. اول از همه سیاستمداران ما در رهبری مسایل اقصادی پیش رو ناتوانند و این بازارهای مالی را سردرگم کرده است. این مشکل اصلی است و مشکل دیگر نیز آن است که ما هنوز آینده نگری در رابطه با وضعیت اسپانیا، یونان، پرتغال و ایرلند نکرده ایم. این همان چیزی است که به وضوح مغفول مانده و اختلال ایجاد می کند، همان چیزی که نشانه ای روشن از ضعف برای بازارهای اروپایی سهام است».

در همین روز در بازارهای مالی ارز ارزش یورو در مقابل دلار نیز سیر نزولی را طی کرد و هر یورو یک دلار و 41 سنت داد و ستد شد. بهای طلا نیز با افزایش به یک هزار و 677 دلار به ازای هر انس رکوردی تازه ثبت کرد.

در بازار نایمکس نیز بهای نفت شیرین و سبک ایالات متحده آمریکا با بیش از چهار دلار کاهش که حدود پنج درصد قیمت پیشین محسوب می شود به 87 دلار و 63 سنت و بهای نفت خام برنت دریای شمال نیز با کاهشی پنج دلاری به 108 دلار و 85 سنت به ازای هر بشکه تنزل یافت.

کد خبر 142224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز