شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

دکتر احمد میر مطهری: اقدام مؤسسه اعتبارسنجی استاندارد‌اند پور در کاهش یک پله‌ای اعتبار مالی دولت آمریکا، اقتصاد این کشور را باردیگر در شرایط شوک قرار داد.

دکتر احمد میر مطهری

با وقوع بحران مالی در اقتصاد آمریکا دولت اوباما گمان می‌کرد درصورتی که بتواند جمهوریخواهان را برای توافق بر سر سقف بدهی‌های آمریکا با خود همراه سازد مشکل اقتصاد حل خواهد شد و می‌تواند اعتبار آمریکا را برگرداند، اما به‌رغم تصویب کنگره باز هم سقوط بازار‌های بورس و اعتبار آمریکا را شاهد هستیم چرا که اکنون نسبت بدهی‌های آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور به مرحله بسیار فزایند‌ه‌ای رسیده است. در این مرحله اعتبار آمریکا به حدی کاهش یافته که بر صادرات و واردات این کشور تاثیر گذاشته و موجب خواهد شد تا ضریب بیکاری در این کشور به سطح بالاتری افزایش یابد.

more   رتبه اعتباری اقتصاد آمریکا برای اولین بار در تاریخ کاهش یافت

از آنجا که دلار یک واحد پول تقریبا بین‌المللی محسوب می‌شود، گرچه از سال 1970 به بعد حق برداشت مخصوص ( اس. دی. آر) جایگزین دلار شده اما هیچگاه نتوانسته جای دلار را در بازارهای جهانی بگیرد یا از ارزش دلار بکاهد. با این شرایط تداوم بحران مالی آمریکا تاثیر کلی بر اقتصاد جهان خواهد داشت. قطعا ارزش دلار آمریکا در مقابل یوروی اروپا، ین ژاپن و یو‌آن چین به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید. بحران کنونی اقتصادی آمریکا ادامه بحران مالی پیشین این کشور است چراکه سیاستگذاران آمریکا تلاش کردند تا با تزریق مقداری پول که بخش عمده‌ای از آن بدون پشتوانه بوده بازارهای مالی را از حالت رکود خارج کنند. ابتدا تلاش کردند با درپیش‌گرفتن سیاست‌های انبساطی نسبت به رفع مشکل اقدام کنند که توفیقی حاصل نشد و مجددا تلاش کردند تا با افزایش سقف بدهی‌ها برای رفع این مشکل چاره‌جویی کنند که این ساز و کار نیز مفید واقع نشده است. در واقع ناکارآمدی چاره‌‌‌جویی‌های پیشین برای حل بحران مالی آمریکا موجب شده تا شرایط کنونی اقتصاد آمریکا در ادامه بحران مالی پدیدار شود.

از سوی دیگر باید توجه کرد که سطح بحران مالی آمریکا به‌مراتب بالاتر از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی شده برای حل این بحران بوده است و سیاستگذاران اقتصادی آمریکا با احداث خاکریزی کوچک تلاش کردند تا به مقابله با سیلی ویرانگر برخیزند. در واقع پیش‌بینی درستی از عمق بحران مالی آمریکا وجود نداشت و با این شرایط سیاستگذاران اقتصادی فکر می‌کردند که با تزریق دلارهای دولت آمریکا به اقتصاد، مشکل مذکور را حل کنند که توفیقی حاصل نشد.

تداوم بحران کنونی افول سیطره آمریکا بر اقتصاد جهان را به همراه خواهد داشت؛ موضوعی که اخیرا یکی از اقتصاددانان آمریکایی نیز به آن اشاره کرده است. این بحران بورس‌های آمریکا را با مشکل مواجه کرده و با این شرایط قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز قطعا افزایش خواهد یافت، همچنین دلار آمریکا در بازارهای جهانی وضعیت بی‌ثباتی را تجربه خواهد کرد و ارزش برابری آن در مقابل ارزهای معتبر بین‌المللی به‌شدت کاهش خواهد یافت.

به‌رغم تاثیر زیاد بحران مالی آمریکا بر اقتصاد جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی باید گفت این بحران کمترین تاثیر را بر اقتصاد کشورمان خواهد داشت چرا که طی سال‌های تحریم، قطع وابستگی‌ درآمدهای نفتی کشورمان به دلار را شاهد بوده و سعی کرده‌ایم تا سبد ارزی را جایگزین دلار برای دریافت پول نفت کنیم. این موضوع باعث شده تا اکنون در بین کشورهای نفت‌خیز، خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس کمترین آسیب را بر اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

کد خبر 142368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز