کمیسیون اصل 90، کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی است که قانونا مردم و نمایندگان می‌توانند نسبت به تخلفات 3 قوه به آن مراجعه و شکایت کنند.

حجت‌الاسلام محمد ابراهیم نکونام

 در هفته‌های گذشته این کمیسیون به‌شدت پرکار شده و چندین گزارش از تخلفات دولت تهیه و قرائت کرده است. چرایی این موضوع را از حجت‌الاسلام محمد ابراهیم نکونام، رئیس کمیسیون اصل 90 جویا شدیم.

  • در چند هفته اخیر گزارش‌های شما از تخلفات دولت افزایش داشته، علت چیست؟

این گزارش‌ها مربوط به تخلفات یکی دو سال قبل است که الان آماده شده و اینطور نیست که تخلفات دولت ناگهانی زیاد شده باشد. شاید در گذشته اراده مجلس کمتر بر قرائت گزارش‌ها از تریبون مجلس بود ولی الان اراده بر قرائت گزارش‌هاست.

  • این تغییر رویکرد به چه دلیل رخ داده؟

به هر حال فضای عمومی کشور و وظایف مجلس باعث شده رویکرد ما تغییر کند.

  • ریشه این تخلفات کجاست؟

طبیعی است که همه دولت‌ها در روند کاری خودشان با یکسری از تخلفات مواجه باشند. در دولت‌های گذشته هم تخلفاتی صورت می‌گرفت. اما متأسفانه دولت دهم روی برخی کارهای خودش که تخلف محسوب می‌شود پافشاری دارد. طبیعی است که دیدگاه‌هایی که خلاف قانون اساسی و قوانین عادی باشد در برابر قانون جایگاهی ندارد و لذا دستگاه‌های نظارتی گزارش‌های خودشان را اعلام می‌کنند.

  • آیا گزارش‌های شما تأثیری هم بر اصلاح رفتار دولت داشته؟

کمابیش داریم نشانه‌های آن را می‌بینیم و درصد بالایی از مواردی که اعلام شده حل شده است.

  • مسئولان چقدر به گزارش‌های نهاد‌های نظارتی توجه دارند؟

مسئولان دولتی به گزارش‌های نهادهای نظارتی توجه دارند، از همین رو تلاش می‌کنند مسائل را حل و فصل کنند. منتها آقای احمدی‌نژاد دیدگاهی داشتند که در یک مقطعی بیان کردند و دیگر هم تکرار نشد و الان هم باز کردن آن شاید درست نباشد. اما اعتقادم این است که مسئولان نظام کمتر با هم جلسه دارند و اگر مسئولان قوا و مسئولان رده‌بالای کشور بیشتر با هم نشست داشته باشند طبیعتا دیدگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود. برای نمونه همین موضوع ادغام‌ها داشت به یک چالش در کشور بدل می‌شد اما با چند نشست حل و فصل شد. این یک خلأیی است که متأسفانه آقایان کمتر با هم می‌نشینند و دیدگاه‌های خودشان را از طریق تریبون‌ها به اطلاع همدیگر می‌رسانند.

  • یعنی هزینه کردن از رهبری برای مسائلی که در قانون تکلیف آن مشخص شده را صحیح می‌دانید؟

نه این اشکال آقایانی است که متأسفانه از آقا هزینه می‌کنند. اگر همه، یعنی چه مجلس و چه دولت بر مدار قانون حرکت کنند این مشکلات پیش نمی‌آید.

  • چرا بیشترین حجم از تذکرات مجلس متوجه شخص آقای رئیس‌جمهور بوده؟

در یک مقطعی این فاصله بین مجلس و دولت ایجاد شد. برخی از این تذکرات به‌دلیل وجود همین فاصله و اختلافات بود و بخش عمده‌ای از این تذکرات هم مربوط به عدم‌اجرای مصوبات دولت در سفر‌های استانی بود. چون به هر حال یکی از شاخصه‌هایی که این دولت دارد و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره داشتند، سفر‌های استانی بود که در آنها مصوبات فراوانی تصویب می‌شد که بخشی از آنها با تاخیر به مرحله اجرا در می‌آمد که موجب تذکر و اخطار به دولت می‌شد.

  • آقای میرتاج الدینی گفته بودند بخش عمده‌ای از این تذکرات ماهیت تقاضا داشت؟

بخش عمده که نه ولی خیلی از این تذکرات در واقع درخواست بوده.

  • چرا بعد از قرائت گزارش اخیر کمیسیون رای‌گیری نشد؟

این از اختیارات کمیسیون اصل 90 است که گزارش‌های خودش را به مبادی ذی‌ربط ‌بفرستد یا از تریبون قرائت کند. طبق قانون تنها اگر موضوع ماده 233 باشد باید رای‌گیری شود و گزارش اخیر مشمول ماده 233 نمی‌شد.

  • اگر رأی‌گیری نشود چه تضمینی است که به نتیجه برسد؟

خود کمیسیونی که به مبادی ذی‌ربط ارسال کرده پیگیری می‌کند.

  • چرا سؤال از رئیس‌جمهور انجام نشد؟

ببینید، تنها سؤال که نیست. کمیسیون‌ها دارند به وظایف نظارتی خودشان درخصوص دستگاه‌های مرتبط عمل می‌کنند و کمیسیون اصل90 هم به‌طور مستمر کار خودش را انجام می‌دهد.

  • دولت 6 ماه قانون تشکیل وزارت ورزش رامعطل گذاشت. آیا این موضوع برای دولت هزینه‌ای هم به همراه داشت؟

به هر حال ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. گزارش‌هایی تهیه شده و در حال پیگیری آن هستیم و اینطور نیست که با اجرای قانون موضوع تخلف و تاخیر قبلی منتفی شود. از آن زمان که دولت به وظیفه‌‌اش عمل نکرد تا زمان معرفی وزیر تخلف بوده و دولت باید در مراجع قانونی پاسخگو باشد.

  • چقدر مجلس را در افزایش تخلفات دولت مؤثر می‌دانید؟

این نیازمند یک بررسی و تحلیل دقیق و کارشناسانه است. اما من معتقدم می‌شد خیلی بهتر از این عمل کرد تا این‌همه موج اختلافات میان این دو قوه به مردم منتقل نشود.

کد خبر 139388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز