گروه اقتصادی: مقامات دولتی از تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی با صنایع و معادن از یک سو و وزارتخانه‌های راه‌وترابری با مسکن و شهرسازی از سوی دیگر استقبال کردند اما درباره انتخاب وزرای جدید و گزینه‌های احتمالی ابهام وجود دارد.

megamerg

به گزارش همشهری، ادغام وزارتخانه‌های یادشده با استقبال نسبی فعالان بخش خصوصی و وزرای سابق این وزارتخانه‌ها هم همراه بوده اما برخی نمایندگان مجلس می‌گویند: دولت باید برای ادغام وزارتخانه‌ها لایحه به مجلس بدهد و تا زمان تصویب لایحه دولت، امور وزارتخانه‌های ادغام‌شده کماکان به روش فعلی انجام خواهد شد.

حمایت معنادار وزیر بازرگانی

مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی که گفته می‌شود پیش‌تر استعفایش را به رئیس‌جمهور ارائه کرده تا دست دولت برای تعیین وزیر وزارتخانه جدید باز باشد، در نخستین واکنش به ادغام 2 وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن، خواستار انجام این ادغام با محوریت توسعه صادرات غیرنفتی شد. به گزارش مهر، او با استقبال از تشکیل وزارت تجارت و صنعت اظهار کرد: ‌به‌نظر می‌رسد اگر این ادغام با هدف توسعه صادرات غیرنفتی صورت گیرد، بهترین حرکتی است که در این مسیر طی شده است.

هرچند پس از قطعی شدن ادغام 2وزارتخانه یادشده، وزیر صنایع و معادن واکنشی نشان نداده است اما ساعتی پس از اظهارنظر وزیر بازرگانی، سخنگوی وزارت صنایع و معادن از تصمیم دولت حمایت کرد. به گزارش مهر، سید رضا فاطمی‌امین 2 بخش صنعت و تجارت را مکمل یکدیگر و کاهش برخی موازی‌کاری‌ها دانست و تاکید کرد: پیش‌تر علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع گفته بود که اگر ادغام خوب طراحی شود، بسیار مناسب خواهد بود و هم منافع بخش تولید و هم مصرف‌کنندگان حفظ خواهد شد. مهم بخش مطالعات است؛ بخش اجرا سختی چندانی ندارد.

وداع هر دو یا استعفای یکی؟

به گزارش مهر، به‌نظر می‌رسد مهدی غضنفری و علی اکبر محرابیان وزرای بازرگانی و صنایع با این مصوبه و اتخاذ تصمیمات جدید با دولت دهم خداحافظی کنند. براساس این گزارش حتی زمزمه استعفای غضنفری از وزارت بازرگانی در برخی محافل دولتی و خصوصی بر سر زبان‌ها افتاده است، البته از وزارت صنایع و معادن هم خبر می‌رسد که به‌دلیل اختلافات بالاترین مقامات این وزارتخانه با برخی نزدیکان رئیس‌جمهور، علی اکبر محرابیان هم به احتمال زیاد از وزارت صنایع کنار گذاشته خواهد شد.

نیکزاد می‌ماند

این گزارش می‌افزاید: احتمال معرفی علی نیکزاد به‌عنوان وزیر وزارتخانه جدیدی که از ادغام راه‌وترابری و مسکن و شهرسازی ایجاد خواهد شد، زیاد است. او که هم‌اکنون وزیر مسکن و شهرسازی و سرپرست وزارت راه‌وترابری است، اظهار کرد: قرار است کارگروهی با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری سازوکار ادغام این دو وزارتخانه را بررسی کنند و گزارشی را به رئیس‌جمهور ارائه دهد.

کارکنان اخراج یا تعدیل نمی‌شوند

معاون راهبردی منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تاکید کرد که ادغام وزارتخانه‌ها، عاملی برای تعدیل نیروی انسانی نخواهد بود. به گزارش ایسنا، هاجر تحریری اظهار کرد: با این ادغام ساماندهی نیروی انسانی در سازمان آغاز خواهد شد و از سوی دیگر قالب سازمانی جدیدی برای وزارتخانه‌های تازه تاسیس تدوین می‌شود. او با اشاره به اینکه متناسب با تغییر ساختار وزارتخانه‌ها، افراد نیز در جایگاه‌های جدید متناسب با تخصص و نیاز مستقر می‌شوند، گفت: با وجود این، اگر کارمندانی وجود داشته باشند که در سازمان‌های دیگر به تخصص آنها نیاز باشد، این افراد منتقل خواهند شد.

کد خبر 132734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز