همشهری آنلاین: قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز ایران با پیش‌بینی افزایش قیمت سرسام‌آور میوه، عامل اصلی آشفتگی بازار و نابسامانی میوه را وجود گروهی انحصار گرا و فرصت طلب در این بازار دانست که باعث ایجاد کمبود مصنوعی وبرهم زدن توازن عرضه و تقاضا شده است.

میوه فروشی

  عنایت الله بیابانی در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: این گروه انحصار گرا و فرصت طلب که عمدتا وارد کنندگان میوه هم هستند با احتکار میوه ضمن ضربه به منافع ملی باعث آشفتگی بازار میوه و نابودی بخش کشاورزی شده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر بازار میوه نسبت به گذشته از روند افزایشی به لحاظ قیمتی برخوردار است و طی یک ماه آینده در صورت نبود کنترل و نظارت جامع شاهد افزایش سر سام آور قیمت در این بازار خواهیم بود.

مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان مرکبات و صادر کنندگان با اشاره به اینکه واردات، یکی دیگر از عوامل آشفتگی‌های بازار میوه است، اظهار داشت: این گروهی انحصار‌گر با ایجاد فضای کمبود مصنوعی در بازار میوه اقدام به واردات کرده و همین امر باعث شده که پایه قیمتی بازار میوه را دستخوش تغییر کند.

بیابانی تصریح کرد: متاسفانه وارد کنندگان انحصار‌گر با ذخیره سازی و احتکار از یک سو و از سویی دیگر با واردات مرکبات لوکس و محصولاتی که در ایران نیز تولید می‌شوند باعث ایجاد عدم توازن در بازار میوه شده‌اند.

وی اضافه کرد: نبود سیستم نظارتی و متولی واقعی در این بازاررا می توان عامل اصلی نابسامانی بازار میوه از گذشته تاکنون دانست.

به گفته بیابانی، در حالی که متولی تولید وزارت کشاورزی است و این وزارتخانه براساس قانونی که مجلس تصویب کرده موظف است در حوزه واردات نیز دخالت کند مسئولان این وزارتخانه تاکنون هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام ندادند.

وی در پایان بازار میوه را در حال حاضر یک بازار آشفته و نابسامان توصیف کرد و نسبت به افزایش سونامی قیمت محصولات در این بازار در آستانه ماه رمضان هشدار داد.

کد خبر 139132
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز