علی ابراهیمی: امسال نیز با فرارسیدن ماه مبارک رمضان دست‌اندرکاران تنظیم بازار از بر پایی 300نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور برای تأمین اقلام غذایی مورد نیاز مردم در این ماه خبر دادند.

بازار

 بنابر اعلام مسئولان مقرر شده است در این نمایشگاه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و برخی اقلام مانند زولبیا‌وبامیه و خرما که در این ایام با تقاضای بیشتری مواجه است با تخفیف‌های 10 تا 30درصدی نسبت به قیمت خرده فروشی سطح شهر به مصرف‌کنندگان عرضه شود. اکنون با گذشت بیش از 10روز از برپایی این نمایشگاه‌ها و تمدید مهلت اجرای این طرح تا 20مرداد ماه گزارش‌ها حاکی از استقبال مردم و شهروندان از این نمایشگاه‌هاست اما مروری بر قیمت، کیفیت، نحوه عرضه و اطلاع رسانی از برپایی این نمایشگاه‌ها بیانگر وجود برخی کمبودهاست.

نمایشگاه‌های عرضه مستقیم مواد غذایی و اجرای طرح فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های منتخب سطح شهر تهران از جمله راهکارهایی است که امسال نیز برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان مدنظر مسئولان قرار گرفته است. مسئولان وزارت بازرگانی و برخی اتحادیه‌های صنفی با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان از عرضه مواد غذایی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان با قیمت و کیفیت مناسب نسبت به قیمت‌های سطح شهر خبر دادند. گزارش‌ها نشان از آن دارد که استقبال عمومی از این نمایشگاه‌ها تا حدی که اطلاع‌رسانی شده، خوب بوده اما این نمایشگاه‌ها همچنان با مشکلاتی در بعد اطلاع‌رسانی، قیمت و کیفیت مواجه است.

ناهماهنگی و ضعف اطلاع‌رسانی

امسال نمایشگاه‌های طرح ضیافت در بیش از 300نقطه در 31استان کشور از 5مرداد ماه فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که بسیاری از مصرف‌کنندگان از کم‌و‌کیف برپایی این نمایشگاه‌ها اطلاع چندانی ندارند. گرچه به گفته مسئولان، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در 6 نقطه شهر تهران نسبت به تأمین و عرضه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در این ماه اقدام کرده‌اند اما مردم از محل بر پایی این نمایشگاه‌ها اطلاع چندانی ندارند و تنها نمایشگاه‌های عرضه مستقیم مصلای بزرگ تهران، فرهنگسرای خاوران و بوستان ولایت توسط مسئولان اعلام شده است. از سوی دیگر به گفته برخی فعالان صنفی و شهروندان به‌رغم دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه برپایی نمایشگاه‌ها در سایر نقاط شهر تهران، عدم‌هماهنگی وزارت بازرگانی با مدیریت شهری موجب شده تا برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان به‌رغم اعلام قبلی در برخی مناطق شهر تهران بر پا نشود و شهروندان اطلاع چندانی از کم‌و‌کیف برپایی این نمایشگاه‌ها در سایر نقاط شهر تهران نداشته باشند.

کالاهایی که کمتر عرضه می‌شود

به‌رغم اعلام دست‌اندر کاران برپایی این نمایشگاه‌ها اکنون برخی اقلام اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان مانند گوشت قرمز و مرغ، تخم‌مرغ، روغن، شکر و برنج با قیمت‌های اعلام شده کمتر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. از سوی دیگر نمایشگاه‌های مذکور به محلی برای عرضه سایر اقلام غیرضروری مردم تبدیل شده و حال و هوای نمایشگاه‌های طرح ضیافت را به نمایشگاه‌های فروش بهاره نزدیک کرده است. از سوی دیگر برخی اقلام غذایی عرضه شده در این نمایشگاه‌ها مانند گوشت قرمز از کیفیت لازم برخوردار نبوده و اقلام بسته‌بندی شده با مشخصات درج شده روی کالا همخوانی ندارد.

این در حالی است که هنوز هم دست‌اندرکاران صنفی از عرضه مواد غذایی در این نمایشگاه‌ها با تخفیف‌های ویژه خبر می‌دهند به نحوی که اخیرا دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی از عرضه انواع روغن خوراکی با تخفیف 12درصدی در فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور خبر داده است. ابوالحسن خلیلی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان مصرف محصولاتی همچون گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، شکر و روغن افزایش می‌یابد اعلام کرده است، تولیدکنندگان انواع روغن خوراکی جهت رفاه مصرف‌کنندگان در ماه مبارک رمضان محصولات خود را با 12درصد تخفیف در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور توزیع می‌کنند و دولت نیز با نظارت‌های ویژه و جلوگیری از افزایش قیمت شکر، نرخ این محصول را تثبیت کرده است.

از سوی دیگر مسئول اجرایی بانک اطلاعات موجودی کالاهای ضروری با تشریح جزئیات قیمت مصوب شکر و تخم‌مرغ اعلام کرده است، بر اساس تصمیمات جدید، قیمت هر کیلوگرم شکر فله هزار و 132 و شکر بسته‌بندی هزار و 500تومان بوده و نرخ هر کیلوگرم تخم‌مرغ 2هزار و 400تومان و هر شانه تخم‌مرغ حداکثر 5هزار تومان است. محمدحسین مولاخواه، اعلام کرده که مردم درصورت خرید این کالاها با قیمت بالاتر از نرخ‌های مصوب می‌توانند مراتب را با شماره تلفن 124 در میان گذارند. به گفته وی کالاهای اساسی با تخفیف ویژه در 300نمایشگاه طرح ضیافت در سراسر کشور در حال عرضه بوده و در تهران نیز در مصلای بزرگ تهران، فرهنگسرای خاوران و بوستان ولایت نمایشگاه طرح ضیافت در حال برگزاری است.

کد خبر 142418

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز