علی ابراهیمی: امسال نیز با نزدیک‌شدن به ماه مبارک رمضان مسئولان از برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم مواد غذایی برای تثبیت قیمت‌ها و ایجاد آرامش در بازار خبر دادند.

 با این رویه از 5‌مرداد ماه جاری بیش از 300‌نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور نسبت به تأمین کالاهای اساسی و مواد پروتئینی مورد نیاز مردم در این ماه اقدام کردند گرچه اکنون با گذشت چند روز از آغاز به کار این نمایشگاه‌ها، قیمت اغلب مواد غذایی در سطح شهر تهران کاهش محسوسی نداشته است.

از روز چهارشنبه هفته گذشته با افتتاح رسمی نمایشگاه‌های ضیافت در مصلای امام‌خمینی(ره) تهران و بوستان ولایت توسط وزیر بازرگانی و برخی مسئولان صنفی، فعالیت نمایشگاه‌های عرضه مستقیم مواد‌غذایی در تهران آغاز شد؛ نمایشگاه‌هایی که به گفته مسئولان در 6‌نقطه شهر تهران آغاز به کار کرد تا اقلام غذایی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان را تأمین کند؛ گرچه بعدا اعلام شد که این نمایشگاه‌ها در 20‌نقطه شهر تهران افتتاح می‌شود. گرچه همانطور که مسئولان اعلام کرده بودند قیمت عرضه مواد غذایی در این نمایشگاه‌ها نسبت به سطح شهر پایین‌تر است اما با گذشت چند روز هنوز برخی اقلام که با تقاضای بیشتری مواجه هستند به میزان کمتری عرضه شده و یا اقلامی که ارتباط چندانی به طرح ضیافت ندارد در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود گویی برخی اصناف، طرح ضیافت را همانند نمایشگاه‌های فروش بهاره قلمداد کرده‌اند.

از گوشت و مرغ تا تنقلات

نمایشگاه ضیافت بر پا شده در مصلای تهران از‌جمله نمایشگاه‌هایی است که از 5‌مرداد ماه افتتاح شده و مقرر است تا 15‌مرداد ماه همه روز از 10‌صبح تا 10‌شب با عرضه مواد غذایی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، پذیرای شهروندان باشد. مقرر شده تا در این نمایشگاه‌ها گوشت قرمز و مرغ، تخم‌‌مرغ، ماهی، خرما، حلوا، چای، عسل، زیتون، حبوبات، نمک، شیرینی، تن‌ماهی، عرقیجات، زعفران و لبنیات با نرخ‌هایی که از 5‌تا‌30‌درصد کمتر از قیمت‌های سطح شهر است به مصرف‌کنندگان عرضه شود. گذری بر نمایشگاه ضیافت در مصلای تهران بیانگر آن است که با وجود اهداف مطرح برای عرضه مواد غذایی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان اکنون این نمایشگاه به محلی برای تأمین همه اقلام مردم تبدیل شده به‌نحوی که علاوه بر مواد غذایی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، در غرفه‌های این نمایشگاه عرضه‌کنندگان نسبت به فروش محصولاتی مانند لحاف، مواد شوینده، مواد بهداشتی و چیپس و پفک نیز اقدام می‌کنند که تناسبی با مواد‌غذایی پرمصرف ماه رمضان نداشته و بیش از همه جای عرضه شکر و برنج مرغوب در نمایشگاه ضیافت مصلای تهران خالی است.

مواد پروتئینی با کیفیت و قیمت نسبتا خوب

بسیاری از کالاهای عرضه‌شده در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مصلای تهران از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار هستند؛ گرچه در عرضه برخی اقلام مانند گوشت گوسفندی کاستی‌هایی وجود دارد و در بسته‌بندی ران گوسفندی زیر ران و قلوه‌گاه گوسفند نیز به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. با این وجود قیمت مواد‌غذایی عرضه شده در این نمایشگاه با قیمت‌های سطح شهر اختلاف دارد، به‌نحوی که گوشت ران گوسفندی که اکنون با نرخ بیش از 19‌هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود در این نمایشگاه 17‌هزار و 500‌تومان است. همچنین سردست 17‌هزار و 150، قلوه‌گاه بدون استخوان 8‌هزار و 500، گردن گوسفندی 12‌هزار، راسته گوسفند با استخوان 13‌هزار، ماهیچه گوسفندی 18‌هزار و 500، راسته گوسفند بی‌استخوان 22هزار، چرخ‌کرده مخلوط ممتاز10‌هزار و 500، ران ممتاز گوساله 12‌هزار، مخلوط گوساله 11‌هزار، گردن گوساله 10‌هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

قیمت برخی دیگر از اقلام خوراکی

با این وجود قیمت مواد غذایی عرضه شده در نمایشگاه مصلای تهران به‌رغم گلایه‌های عرضه‌کنندگان مبنی بر شکسته شدن قیمت‌های پیشنهادی آنها توسط وزارت بازرگانی، اختلاف چشمگیری با قیمت‌های سطح شهر ندارد، به‌نحوی که در این نمایشگاه چای کلکته 450‌گرمی با نرخ 4‌هزار و 900، چای سبز4‌هزار و 200، چای‌ کیسه‌ای نعنا هزار و 150، چای‌ کیسه‌ای لفاف‌دار ساده هزار، برنج هندی هر کیلو 2هزار و 150، خرمای مضافتی ساغر2هزار و 400، خرمای مضافتی زاهدی هزار و 100، خرما مضافتی رویال2 هزار و خرمای دشتستان به نرخ هزار و 100‌تومان عرضه می‌شود.

همچنین روغن کنجد هر کیلو گرم 8‌هزار، حلوا شکری 30‌گرمی190، حلوا شکری پسته‌ای 900‌گرمی 4‌هزار و 300، حلوا شکری 900 گرمی کریستال4‌هزار و 100، عسل خمین 900 گرمی 18 هزار، عسل کنار سفارشی 450 گرمی 9‌هزار، عسل40 گیاه 3کیلویی 22‌هزار و 500، روغن 500‌گرمی 4هزار و 800، قند 400‌گرمی 650، کره 100‌گرمی 750، کره کیلویی 7‌هزارو 500، ماست دبه‌ای پر‌چرب 3‌هزار، پنیر پر‌چرب هزار و 575، خامه عسلی 450 و خامه کاکائویی 450‌تومان به مردم عرضه می‌شود. همچنین بسیاری از اقلام غذایی دیگر عرضه شده در این نمایشگاه بیانگر قیمت‌هایی است که گرچه نسبت به قیمت‌های سطح شهر کمتر بوده اما به‌نظر می‌رسد قادر به شکستن قیمت‌ این اقلام در فروشگاه‌های سطح شهر نخواهد بود.

کد خبر 141773

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز