علی ابراهیمی: امسال ماه مبارک رمضان در حالی فرا می‌رسد که نظام قیمت و عرضه برخی مواد غذایی متأثر از بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید و افزایش رسمی و غیررسمی قیمت‌ها تفاوت چشمگیری با سال‌های گذشته داشته است.

بازار

 این امر موجب شده که اجرای طرح ضیافت در سال‌جاری نیز با آنچه در سال‌های گذشته شاهد بودیم تفاوت داشته باشد. با این وجود، امسال نیز برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و افزایش بازرسی و نظارت به همراه ارائه تخفیف‌های ویژه و برخی اقدامات دیگر مانند اعلام کالابرگ یا سبد کالایی کارمندان، محورهای اصلی تنظیم بازار ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود.
در فاصله چند روز مانده تا آغاز ماه مبارک رمضان اکنون مسئولان از افزایش عرضه مواد غذایی با تخفیف ویژه و تشدید نظارت بر بازار خبر داده و تلاش می‌کنند تا از طریق تعامل با تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها و افزایش عرضه برخی مواد غذایی که با افزایش تقاضا احتمال نوسان قیمت‌ بیشتری دارند، بازاری آرام در این ایام را برای روزه‌داران نوید دهند. این در حالی است که هنوز هم برخی تولید‌کنندگان با استناد به افزایش هزینه تمام‌شده تولید خواستار افزایش قیمت محصولات تولیدی خود هستند. با این وجود، بررسی درخواست این افزایش قیمت‌ها به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

برپایی نمایشگاه‌ها

مطابق روال هر ساله در طرح ضیافت امسال نیز برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و اجرای طرح فروش فوق‌العاده محور اصلی طرح‌های تنظیم بازار است؛ به نحوی که پس از دیدگاه‌های وزیر بازرگانی در زمینه برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا از هفته جاری و اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده، رئیس شورای اصناف کشور نیز از بر پایی 6 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در تهران از 5مرداد ماه امسال خبر داد. قاسم نوده فراهانی اعلام کرد که در این نمایشگاه‌ها کالاهای اساسی با تخفیف 5 تا 15درصدی به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز از برپایی 300نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور از 5مرداد ماه جاری خبر داد و افزود: در این نمایشگاه‌ها تلاش شده تا رفاه بالاتری برای مردم فراهم شده و روزه‌‌‌داران بتوانند اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان را با قیمت و کیفیت مناسبی تهیه کنند.

تشدید نظارت‌ها

معاون وزیر بازرگانی نیز با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان از ابتدای مرداد ماه اعلام کرد که از دهم تیرماه امسال طرح تابستانه نظارت بر بازار آغاز شده و از ابتدای مرداد ماه نیز طرح ویژه نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان اجرایی شده است. محمد حسن نکویی‌مهر افزود: با برخی انجمن‌ها مانند انجمن روغن تفاهمنامه‌هایی امضا شده تا کالاها به میزان لازم و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. همچنین چندی پیش معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از آغاز طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان از یکم مرداد ماه ‌امسال در سراسر کشور خبر داد و گفت: ‌تمرکز بازرسی‌ها در طرح نظارتی ماه مبارک رمضان روی اقلام پرمصرف این ایام همچون مواد غذایی، ‌لبنی، پروتئینی، میوه و سبزیجات، ‌غلات و حبوبات، انواع شیرینی‌جات، قندوشکر، شوینده‌ها و ‌انواع نهاده‌های دامی خواهد بود که چه به صورت پیشگیرانه و چه از طریق برخورد با تخلف، کنترل‌های لازم اعمال می‌شود. سیدجواد تقوی با بیان این مطلب افزود: همچنین با توجه به افزایش ساخت و ساز، تمرکز عمده نظارت در این بخش روی اقلام مصالح ساختمانی همچون میلگرد، ‌انواع فولاد و سیمان خواهد بود.

تخفیف؛ از لبنیات تا میوه

این دیدگاه‌های دست‌اندرکاران تنظیم بازار با خبرهای خوش برخی تولید‌کنندگان کالا در زمینه کاهش قیمت و افزایش عرضه برخی مایحتاج ماه مبارک رمضان همراه بود، به نحوی که چندی پیش دبیر اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور از عرضه محصولات لبنی با 15درصد تخفیف در غرفه‌های نمایشگاه ضیافت خبر داد و گفت: اتحادیه‌های لبنی در 300 نمایشگاه ضیافت کشور غرفه‌هایی را در نظر گرفته تا همه محصولات لبنی مورد نیاز مردم در ماه رمضان را با تخفیف تا 15درصدی در اختیار روزه‌داران قرار دهند. محمدرضا گنجی گفت: اکنون کارخانه‌ها و دامداران با دولت تعامل می‌کنند و بعد از حذف یارانه‌ها طبیعی است که مشکلاتی وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران از عرضه فوق‌العاده میوه در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران با تخفیف 10تا 20درصدی قیمت‌ها خبر داد و اعلام کرد که در تمامی میادین میوه و تره‌بار استان تهران این تخفیف‌ها اعمال خواهد شد. همچنین نمایشگاه‌های متعددی توسط سازمان میادین برای عرضه میوه و تره‌بار با تخفیف ویژه در سراسر تهران بر پا خواهد شد.

اختلاف نظر در تعیین قیمت

به‌رغم این تمهیدات هنوز هم برخی تولید‌کنندگان از اختلاف نظر در زمینه تعیین قیمت اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان خبر می‌دهند، به نحوی که رئیس اتحادیه کشوری قنادان با اشاره به اختلاف نظر 1000 تومانی این اتحادیه و وزارت بازرگانی بر سر تعیین قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان اعلام کرده است، برای کنترل بازار اتحادیه حواله 22هزار تن شکر و 11هزار تن روغن را دریافت کرده‌ایم.محمد نصرتی با بیان اینکه هنوز قیمت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان نهایی نشده است، تصریح کرد: قیمت پیشنهادی اتحادیه برای زولبیا و بامیه 4هزار و 500تومان در هر کیلوگرم بوده‌است که مجمع پیشنهاد 4هزار و 200تومان داده است. با این وجود، وزارت بازرگانی در رایزنی‌های اولیه قیمت 3هزار و 200تومان را پیشنهاد داده که ما نپذیرفته‌ایم و هنوز هیچ‌کدام از قیمت‌ها برای عرضه زولبیا و بامیه نهایی نشده است.

کد خبر 141132

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز