سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

علی ابراهیمی : اکنون تثبیت یا افزایش قیمت‌ها به محلی برای مناقشه دست‌اندرکاران تنظیم بازار و تولید‌کنندگان تبدیل شده و در حالی که مسئولان بر تثبیت قیمت‌ها و افزایش حداقلی و منطقی قیمت‌ها تأکید دارند دست اندر‌کاران بخش تولید، تثبیت قیمت‌ها و افزایش هزینه تمام شده تولید را زمینه‌ساز زیان و ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی و عامل رواج برخی تخلفات در عرضه کالا قلمداد می‌کنند.

فروشگاه

 از سوی دیگر در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزایش قیمت کالا یا خدمات را منوط به ارائه مستندات افزایش قیمت تمام‌شده تولید، بررسی و تأیید آن در دستگاه‌های ذی‌ربط و ابلاغ هرگونه تغییر قیمت توسط کار‌گروه طرح تحول اقتصادی می‌دانند، تولید‌کنندگان از طولانی شدن فرایند بررسی این مستندات و تداوم تثبیت قیمت‌ها گلایه دارند. دیدگاه‌ها و مستندات برخی تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت‌ها را می‌خوانید.

 افزایش 28درصدی هزینه تولیدات دامپروری

تولید‌کنندگان محصولات دامپروری نیز از افزایش هزینه تمام شده تولید خبر داده و سیاست‌های دولت در زمینه تثبیت قیمت‌ها را عامل زیان تولید‌کنندگان این بخش قلمداد می‌کنند. این تولیدکنندگان با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌های تولید، واردات بی‌رویه شیر خشک، گوشت قرمز و دام زنده و کاهش قیمت پایه خرید شیر خام از زوال بیشتر این صنعت خبر می‌دهند.رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران از تأثیر حدود 28درصدی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در افزایش هزینه تمام شده تولید محصولات دامپروری خبر داد و به خبرنگار ما گفت: اجرای این قانون، افزایش قیمت جهانی کنسانتره و علوفه و حذف یارانه حامل‌های انرژی موجب شده تا قیمت تمام شده تولید محصولات دامپروری افزایش یابد.

با این شرایط اکنون هزینه تمام شده تولید گوشت گوساله 26درصد افزایش یافته و به‌طور میانگین رشد 28درصدی هزینه تولید این محصولات را شاهد هستیم. احمد مقدسی در تشریح تأثیر افزایش هزینه‌های تولید محصولات دامپروری افزود: در حالی که صنعت دامپروری از3سال پیش با زیان به فعالیت خود ادامه داده و حتی عرضه محدود نهاده‌های تولید به واحدهای تولیدی نیز قطع شده، در چند ماه اخیر هزینه حمل‌ونقل 20درصد، حقوق و دستمزد(با احتساب بن کارگری و خواربار) 11درصد، ذرت علوفه‌ای32.8 درصد یونجه 20درصد و جو 20درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر قیمت گازوئیل 11‌برابر و برق 5 برابر شده است.

وی افزود: با این شرایط هزینه تمام‌شده تولید هر کیلوگرم شیر خام به 551 تومان افزایش یافته که با احتساب 10 درصد سود به حدود 607 تومان می‌رسد، اما اکنون حداکثر قیمت فروش شیر خام 450 تومان است. با وجود این واردات بی‌رویه شیر خشک در قالب مکمل‌های غذایی و تثبیت قیمت لبنیات موجب کاهش میزان خرید شیر خام توسط کارخانه‌های لبنی و اجبار دامداران به کاهش قیمت این محصول شده است.مقدسی با اشاره به بی‌نتیجه بودن نشست‌های تشکل‌های دامداران با مسئولان برای حمایت از تولید افزود: در حالی که متولی بخش تولید وزارت جهاد کشاورزی است اما تصمیم‌گیری در مورد فروش محصولات دامپروری به وزارت بازرگانی محول و حمایت از مصرف‌کننده جایگزین حمایت از تولید شده است. بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها و نبود متولی کارآمد در صنعت دامپروری موجب زیان تولید‌کنندگان این صنعت شده است.

وی تصریح کرد: به‌رغم افزایش هزینه تمام‌شده تولید محصولات دامپروری، اکنون دامداران برای افزایش قیمت محصولات خود و ممانعت از حذف یارانه شیر، بین دستگا‌‌ه‌های مختلف تصمیم‌گیری پاسکاری می‌شوند، این در حالی است که اکنون حتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت تمام شده شیر برای دامداران بالاست. با وجود این، طولانی‌شدن فرایند تصمیم‌گیری و ثمربخش نبودن نشست‌های تخصصی برای پرداخت یارانه شیر موجب شده است تا حذف یارانه پرداختی و بدهی برخی استان‌ها در زمینه شیر یارانه‌ای خانوار، اکنون توزیع شیر یارانه‌ای در برخی استان‌های کشور قطع شود و علاوه بر زیان تولید‌کنندگان شیر، سلامت جامعه نیز به خطر افتد. رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران افزود: به‌رغم این شرایط اکنون طولانی‌شدن فرایند تصمیم‌گیری در مورد چگونگی تخصیص یارانه و تعیین قیمت واقعی تمام‌شده شیر، صنعت دامپروری را با زیان مضاعف مواجه کرده است اما مسئولان هنوز بر برپایی نشست‌های بررسی قیمت تمام‌شده اصرار دارند؛ نشست‌هایی که تاکنون هیچ دستاورد مثبتی برای حمایت از تولید‌کنندگان این بخش به‌دنبال نداشته است.وی گفت: شرایط نابسامان تولید‌کنندگان این بخش و نبود حمایت از صنعت دامپروری و واردات بی‌رویه شیر خشک موجب شده است تا به‌طور ضمنی از تولید‌کنندگان محصولات دامی در کشورهای اروپایی و آمریکا حمایت شود.

صنایع لبنی در کشاکش تثبیت قیمت‌ها

لبنیات از جمله مواد غذایی است که طی چند ماه اخیر اظهارات متفاوتی در زمینه تخلفات کم فروشی و گرانفروشی این محصولات مطرح شده است؛ به‌نحوی که تولید‌کنندگان این بخش با انتقادهایی در مورد نرخ پایه خرید شیر خام، واردات شیر خشک، توزیع شیر یارانه‌ای و افت کمی و کیفی فراورده‌های لبنی مواجه بوده‌اند، به اعتقاد دست‌اندرکاران این صنعت تداوم سیاست تثبیت قیمت‌ها، ورشکستگی کارخانه‌های لبنی را به‌دنبال خواهد داشت. تولید‌کنندگان لبنیات با استناد به بخشنامه سازمان بازرگانی استان تهران مبنی بر تداوم تثبیت قیمت‌ها اعلام می‌کنند که در این بخشنامه هر گونه افزایش قیمت لبنیات مستلزم اخذ مجوزهای لازم از کار‌گروه تحول اقتصادی دولت قلمداد و عنوان شده تا همه مدارک و مستندات لازم برای افزایش قیمت به سازمان‌های ذی‌ربط ارائه شود. براساس این نامه هر گونه افزایش قیمت بدون اخذ مجوز با برخورد قاطع قانونی همراه خواهد بود.

طی چند روز اخیر در حالی که تولید‌کنندگان محصولات لبنی از موافقت ضمنی سازمان حمایت با افزایش حداکثر 10درصدی قیمت لبنیات با واگذاری بررسی هزینه تمام‌شده تولید و درخواست افزایش قیمت‌ها به سازمان‌‌های بازرگانی استان‌ها خبر می‌دهند، مسئولان سازمان حمایت با بیان اینکه در سطح ملی هنوز هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت لبنیات اتخاذ نشده است، افزایش10 درصدی قیمت را برای همه تولید‌کنندگان کالا در مناطق مختلف کشور قلمداد کرده و معتقدند که افزایش بیش از 10درصدی قیمت‌ها نیازمند مصوبه کار‌گروه ذی‌ربط است. همچنین هنوز مستندات هزینه تمام‌شده تولید برای درخواست افزایش 20درصدی قیمت‌ لبنیات به سازمان حمایت ارائه نشده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف با سازمان حمایت و سایر متولیان تنظیم بازار و ارائه مستندات افزایش قیمت تمام شده مواد لبنی به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت مواداولیه و ملزومات تولید فراورده‌های لبنی و تداوم تثبیت قیمت‌ها، ورشکستگی تولید‌کنندگان را به همراه خواهد داشت. با وجود این و به‌رغم ارائه مستندات افزایش هزینه تولید به وزارت صنایع و معادن و سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، دستگاه‌های ذی‌ربط پاسخی به افزایش قیمت‌ها نداده‌اند. مجید علیداد افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید باید قیمت لبنیات حداقل 20 درصد افزایش یابد تا قادر به ادامه تولید باشیم. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت تمام شده تولید و بالارفتن قیمت لبنیات با توجه به کاهش قدرت خرید مردم موجب کاهش فروش و زیان تولید‌کنندگان شود.
علیداد با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش هزینه تمام شده تولید لبنیات تصریح کرد: پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش 40درصدی قیمت مواد پتروشیمی مورد نیاز در این صنعت را شاهد بوده‌ایم که این امر تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصولات لبنی داشته است. همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری با افزایش نرخ سوخت بیش از 15درصد افزایش یافته و افزایش نرخ خرید شیر خام که بین 60‌تا‌70‌درصد مواداولیه تولید کارخانه‌های لبنی را تشکیل می‌دهد نیز تأثیر 10درصدی بر افزایش هزینه تولید داشته است.وی با اشاره به اینکه تولید‌کنندگان فراورده‌های لبنی افزایش بهره‌وری را به‌عنوان راهکار کاهش هزینه تمام شده تولید مد نظر قرار داده‌اند، افزود: افزایش قیمت برق و سوخت تأثیر1.5 تا 3درصدی، افزایش نرخ دستمزد بین یک تا 4درصد و اخذ مالیات بر ارزش افزوده 4درصد هزینه تولید لبنیات را افزایش داده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، پرداخت‌نشدن مطالبات معوق کارخانه‌های لبنی در زمینه توزیع شیر یارانه‌ای را از دیگر مشکلات این صنعت قلمداد کرد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده برای پرداخت این مطالبات هنوز هم 208میلیارد تومان از مطالبات سال گذشته کارخانه‌های لبنی باقی‌مانده است؛ این در حالی است که شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات با مشکل نقدینگی برای ادامه تولید مواجه هستند.

سماجت برای افزایش قیمت‌ مواد غذایی

اکنون وضعیت تولید و عرضه محصولات غذایی متأثر از افزایش هزینه تمام شده تولید و اصرار دست‌اندرکاران تنظیم بازار بر تثبیت قیمت‌هاست؛ به‌نحوی که تولید‌کنندگان این بخش از افزایش 20‌تا‌25درصدی هزینه تمام‌شده محصولات غذایی خبر داده و معتقدند با وجود ارائه مستندات افزایش قیمت، سازمان حمایت در مقابل افزایش منطقی قیمت عرضه این محصولات سماجت می‌کند.
رئیس انجمن صنایع غذایی با اشاره به افزایش قیمت انرژی پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، هزینه حمل‌ونقل و مواداولیه تولید صنایع غذایی را افزایش داده است. افزایش نرخ شکر مشکلاتی را برای تولید‌کنندگان نوشابه و کمپوت ایجاد کرده است.

محمد حسینی افزود: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و تفاهم برای تثبیت قیمت‌ها مقرر شد تا افزایش هزینه‌های تولید با ارائه بسته‌های حمایتی جبران شود اما اکنون به‌رغم افزایش هزینه تمام شده تولید، به مستندات افزایش قیمت پاسخ مثبتی داده نمی‌شود. وی تصریح کرد: اکنون نرخ دستمزد، برخی هزینه‌های جنبی و مواداولیه تولید افزایش یافته و این امر تولید‌کنندگان را با مشکل مواجه ساخته است؛ به‌نحوی که از فروردین ماه امسال برخی کارخانه‌های صنایع غذایی به‌دلیل زیان‌دهی مجبور به کاهش ظرفیت تولید یا تعطیلی شده‌اند و با تشدید تعطیلی این کارخانه‌ها، روند واردات محصولات غذایی به کشور نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.

حسینی افزود: افزایش هزینه تمام شده تولید و اصرار بر ادامه تثبیت قیمت‌ها موجب خواهد شد تا بسیاری از کارخانه‌های صنایع غذایی طی یکی دو ماه آینده به تعطیلی کشانده شوند. اگرچه هنوز آمار دقیقی از میزان تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید صنایع غذایی نداریم اما برخی شرکت‌ها (کامبیز) اعلام کرده‌اند که با تداوم این روند به‌زودی تعطیل خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه به‌طور متوسط هزینه تمام شده تولید محصولات غذایی بین 20تا25درصد افزایش یافته است، افزود: این افزایش هزینه تولید در همه محصولات غذایی صورت گرفته و برای ادامه روند تولید باید قیمت این محصولات نیز به همین میزان پس از محاسبه افزایش دقیق هزینه تولید در محورهایی مانند مواداولیه، مواد جانبی مانند سلفون، هزینه‌های دستمزد و حمل‌ونقل افزایش یابد.

رئیس انجمن صنایع غذایی با بیان اینکه مستندات افزایش قیمت تمام شده آبمیوه، کمپوت و کنسرو و فراورده‌های گوشتی را به سازمان حمایت ارائه کردیم و خواستار آن هستیم تا این سازمان افزایش منطقی قیمت‌ها را بپذیرد، تصریح کرد: متأسفانه سازمان حمایت با سماجت در مقابل افزایش قیمت‌ها مقاومت کرده و به‌رغم تشدید روند تعطیلی کارخانه‌ها وعده بررسی این درخواست‌ها را مطرح می‌کنند.
حسینی با بیان اینکه در زمینه تولید فراورده‌های گوشتی شرایط تولید دشوارتر شده است، افزود: از آنجا که 70درصد ماده اولیه مورد نیاز فراورده‌های گوشتی، گوشت قرمز است افزایش قیمت گوشت قرمز در چند ماه اخیر موجب شده تا هزینه تولید در این بخش بیش از 20درصد افزایش یابد.

رئیس انجمن صنایع غذایی افزود: حتی تولید‌کنندگان ماکارونی که پیش از این با استقبال از اجرای این قانون، قیمت‌ها را کاهش دادند با مشکلاتی مواجه شده‌اند. از سوی دیگر با افزایش هزینه تمام‌شده تولید و تثبیت قیمت‌ها کاهش کمیت، رواج کم‌فروشی و عدم‌سلامت بازار را شاهد خواهیم بود؛ چرا که برخورد غیرمنطقی در مواجهه با بخش تولید، رفتار غیرمنطقی تولید‌کنندگان و افزایش تخلفات را به همراه خواهد داشت. وی تصریح کرد: با رواج تخلفات امکان نظارت بر 22‌هزار واحد تولیدی صنایع غذایی وجود نداشته و نمی‌توان با تشدید برخوردها این واحدها را به ادامه تولید به‌رغم افزایش هزینه تولید و به شکلی زیان‌ده مجبور کرد.

کد خبر 136930

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز