رییس دانشگاه علمی کاربردی از اجرای پایلوت نظام نوین شاگردی و استادی در پنج استان کشور خبر داد و گفت: این طرح در آینده‌ در استان‌ها و رشته‌های بیشتری توسعه خواهد یافت.

 دکتر پورعباس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سیستم غیر رسمی آموزش کشور در سال‌های گذشته، افزود: این سیستم به گونه‌ای بود که هر کارگاه یا مغازه بزرگی تعدادی شاگرد جهت آموزش و کار می‌پذیرفت؛ تا به مرور زمان به استادکار ارتقاء پیدا کند.

وی با بیان اینکه این نگاه، نگاه سنتی بود که بخش عمده‌ای از استادکارهای کشور را تامین می‌کرد، ادامه داد: این نظام آموزشی به دلایل مختلف از جمله بیمه و قانون کار، در حدود 40 سال اخیر از بین رفت و عملا حوزه‌های خصوصی تمایلی به جذب شاگرد نداشتند.

پورعباس با اشاره به تدوین نظام نوین شاگردی و استادی اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور این طرح آزمایشی را در 5 استان از جمله آذربایجان و خراسان اجرا می‌کند که این کارگاه‌ها در قالب آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به قرارداد سه جانبه سازمان فنی حرفه‌ای، شاگرد و کارفرما گفت: کارفرما به عنوان استادکار، کارآموز به عنوان شاگرد، محیط کار و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز به عنوان ناظر و هدایت کننده تعاملی را پیش می‌برند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم در این طرح افراد در یک دوره سه ساله بتوانند علاوه بر ایجاد شغل، آموزش‌های لازم را در سطوح کارگر ساده، نیمه ماهر و ماهر کسب کنند.

پورعباس در خاتمه با بیان اینکه مدرک این شاگردی از سوی سازمان فنی حرفه‌ای ارائه می‌شود، افزود: پس از اجرای طرح پایلوت، این طرح به صورت گسترده با رشته‌های بیشتر در استان‌های مختلف توسعه می‌یابد تا به نقطه مطلوب برسد.  

کد خبر 135546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز