همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید به جایگاه دانشگاه فنی حرفه‌ای توجه بیشتری شود، چون این داشگاه باید نقش موثری در انتقال تکنولوژی به دانشجویان ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عباسپور تهرانی فر در همایش ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: وزارت علوم هنوز نتوانسته خود را از پوسته وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق خارج کند و تنها اسم آن را عوض کرده است. وزارت علومی که مد نظر ما بود هنوز شکل نگرفته در حالیکه این وزارتخانه باید در راس تحقیقات و فناوری کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید کرد: نباید بعد از گذشت 5 سال از دانشگاه فنی و حرفه ای تنها یک اسم باقی مانده باشد در حالیکه دانشگاه فنی و حرفه ای باید تبدیل به یک دانشگاه شود و این دانشگاه باید در تحقق بخشیدن به ابعاد فناوری وزارت علوم تلاش کند.

عباسپور در ادامه سخنان خود همچنین به بافت دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی هم بافت ویژه خود را دارد. هنگام مجوز دادن همکاران ما به این دانشگاه قرار بود رشته هایی که در اصل علمی کاربردی هستند در این دانشگاه راه اندازی شود اما ما دیدیم که حتی رشته هایی مثل زبان انگلیسی هم در این دانشگاه ایجاد شد که ما به این وضعیت اعتراض کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: این دانشگاه قرار بود به تربیت تکنسین ها بپردازد که هم اکنون در مسیر اصلی خود قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه اندازی و تاسیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: اساس بنیان دانشگاه فنی و حرفه ای در برنامه پنجم توسعه شکل گرفت اما لازم بود که امکانات و اموال دانشگاه فنی و حرفه ای به خود این دانشگاه از نقاط و مراکز مختلف کشور انتقال یابد.

وی افزود: بنابراین ما به تمام مراکز از جمله دانشگاههای پیام نور، جامع علمی کاربردی، دولتی و غیر انتفاعی ها تاکید کردیم که استفاده از اموال دانشگاه فنی و حرفه ای ممنوع است. خوشبختانه بخش زیادی از این نقل و انتقالات به طور کامل صورت گرفته است.

به گفته عباسپور تهرانی فر در بخشی از نقل و انتقالات این دانشگاه ابهاماتی صورت گرفته بود که آن اختلافات هم اکنون با رسیدن به نقاط مطلوب سر و سامان یافته است.

عباسپور در ادامه سخنان خود با اشاره به تعرض به بخشی از متعلقات این دانشگاه گفت: گاهی اخباری می شنوم که به برخی متعلقات دانشگاه فنی و حرفه ای تعرض شده است از جمله شنیده ام که تابلوی واحد فنی و حرفه ای این دانشگاه در نیشابور را پایین کشیده اند.

وی همچنین با اشاره به مهمترین وظایف دانشگاه فنی و حرفه ای در تربیت متخصصان ماهر و زبده، اظهار داشت: همکاران دانشگاه فنی و حرفه ای باید افق را فراتر از تربیت کاردانی و نیروی تکنسین ببینند. در ترمیم هرم دانشجویی که ابعاد کاردانی آن ضعیف است دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند نقش موثری ایفا کند.

عباسپور تهرانی فر خاطر نشان کرد: برای دانشگاه فنی و حرفه ای باید قانون جدید و متفاوتی نگاشته شود چون این دانشگاه، فنی و حرفه ای است و نقش موثر در انتقال تکنولوژی به دانش آموزان و دانشجویان را ایفا می کند.

وی با اشاره به بودجه این دانشگاه اظهار داشت: وظیفه دولت است که در بودجه 91 اعتبارات ویژه ای را برای دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گیرد البته قرار بود در برنامه چهارم توسعه بودجه دانشگاهها بر اساس سرانه دانشجویی اختصاص یابد که این امر تحقق نیافت.

وی ادامه داد: هنوز بودجه هیچ کدام از دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس سرانه دانشجویی اختصاص نیافته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: کمیسیون های تخصصی مجلس خارج از بودجه امکان در نظر گرفتن اعتبار گسترده ای را برای دانشگاهها ندارند و در این رابطه با محدودیت مواجه هستند.

عباسپور تهرانی فر همچنین با ذکر مثالی از دانشگاههای کلن و فرانکفورت آلمان گفت: ما به الگوی دانشگاههایی مثل فرانکفورت و کلن آلمان نیاز داریم تا دانشگاهی مثل دانشگاه فنی و حرفه ای در ایران تاسیس شود.

 

کد خبر 153706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز