پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

پگاه شفتی: زمین‌­لرزه، رانش زمین، سونامی؟ این‌روزها، خبرها پر از این کلمات هستند. انگار زمین از دست انسان‌­ها به تنگ آمده و خودش را به هر آب و آتشی می‌­زند تا شرآنها را کم کند!

598

دومین روز اردیبهشت در کشورهای نیم­‌کره شمالی، روز زمین پاک یا همان روز جهانی زمین است.

این رسم زیبا اولین بار 41 سال پیش و با برگزاری مراسمی برای بزرگداشت زمین پاک در روز 22 آوریل (دوم اردیبهشت) 1970 در ایالات متحده امریکا به مناسبت بزرگداشت زمین پاک بنا گذاشته شد. از آن پس سازمان ملل متحد این روز را روز زمین پاک نام‌­گذاری کرد. در بسیاری از کشورها مانند کانادا، جشن­‌ها و برنامه‌­­هایی چندروزه به مناسبت این روز برگزار می­‌شود.

در این روز مراسم ویژه­‌ای در مدارس کانادا برگزار می‌­شود. یکی از این مراسم، آشنایی کودکان و نوجوانان با تفکیک زباله است. مسابقاتی مانند چیدن پازل­‌های مخصوص تفکیک زباله در مدارس ابتدایی و بازبینی آشپزخانه و غذاخوری مدرسه برای تفکیک زباله، برای نوجوان‌‌ها تدارک دیده می‌­شود.

یکی از این نوجوانان «کایرا»، دانش‌آموز 17 ساله‌ای است که درباره این روز می‌گوید: « در مدرسه ما به تفکیک زباله اهمیت زیادی داده می‌­شود. ما سطل‌­هایی با رنگ‌های مختلف در مدرسه داریم که هر رنگی مخصوص یک نوع زباله است. مثلاً رنگ سبز مخصوص کاغذهای باطله، آبی شیشه، زرد زباله‌های تر، خاکستری آلومینیوم، سیاه آهن و نارنجی مخصوص پلاستیک است. اگرچه سیستم تفکیک زباله در خانه­‌ها هم هست، اما شاید نه به این دقت. سال گذشته، یکی از تحقیقات دانش‌آموزی ما ساختن سطل‌های تفکیک کاغذ بود.598

 ما برای روزنامه‌های باطله، کاغذهای اداری و مقواها سطل‌های جداگانه با طیف رنگی سبز ساختیم. مثلا ً سطل روزنامه‌­های باطله سبز پررنگ، مقواها سبز چمنی و کاغذهای اداری سبز کم‌رنگ بودند. این یکی از پروژه­‌های بسیار دوست­ داشتنی ما بود. از آن روز به بعد ما به تفکیک زباله با دقت و علاقه بیشتری نگاه می­‌کنیم و ساختن این سطل­‌های رنگارنگ برای ما نوعی ادای دین به زمین است. این پروژه حتی توجه خانواده‌­ام را هم جلب کرد و آن­ها هم با دقت خاصی کاغذها و زباله‌هایشان را تفکیک می‌‌کنند و در سطل­‌های رنگی دست­‌ساز من می‌ریزند.»

او می‌گوید: «امسال اما برای این روز خاص، از طرف مدرسه برنامه دیگری تدارک دیده شده است. نام این برنامه «دستان­تان را کثیف کنید» است.

ما هر کدام مأموریت داریم یک نصف روز را در یک رستوران یا غذاخوری بگذرانیم و روند تفکیک زباله را از نزدیک بررسی کنیم و یک گزارش کامل درباره مشاهداتمان بنویسیم. در پایان، رستورانی که بر اساس گزارش‌های ما بیشترین دقت را در تفکیک زباله داشته باشد، از طرف مدرسه مورد تقدیر قرار می­‌گیرد. تفکیک زباله یکی از ارکان اصلی حفظ محیط زیست است.
هر چه‌قدر زباله کم­تر باشد زمین پاک­‌تر است.»

کد خبر 132828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز