دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

میترا بیدی: یک نوبته کردن مدارس ابتدایی کشور از سال گذشته در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است و این سازمان در راستای تغییرات ساختاری خود بنا دارد تا پایان سال 90 از تعداد مدارس دو شیفته ابتدایی بکاهد.

مدرسه - دانش آموزان دختر

 به گفته وزیر آموزش و پرورش اکنون حدود 10 تا 15درصد مدارس ابتدایی کشور دو نوبته هستند، اما این نسبت در شهرهای گوناکون، تفاوت دارد. برای نمونه، در شهرستان آمل، از توابع استان مازندران، 34/7درصد از مدارس ابتدایی شهری، دو نوبته هستند. اکبر لطفی، رئیس آموزش و پرورش آمل در این باره می‌گوید:«اگرچه روند تک شیفته شدن مدارس آمل ادامه دارد، اما به‌دلیل کمبود فضای آموزشی، برخی مدارس ابتدایی این شهرستان همچنان دو نوبته هستند». به گفته وی اداره آموزش و پرورش آمل همچنان با مشکل اداره کردن شیفت دوم مدارس دو نوبته روبه‌رو است و این در حالی است که به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی وزیر در اظهاراتش تصریح کرده است که از اول مهر 90 طرح تک نوبته کردن مدارس ابتدایی اجرایی می‌شود و براین اساس تمام مدارس ابتدایی کشور باید به‌صورت ثابت در نوبت صبح دایر شوند .

بیشتر مدارس روستایی شهرستان آمل

تک شیفته‌اند، بنابراین دو نوبته بودن مدارس ابتدایی، چالشی است که آموزش و پرورش آمل در مدارس شهری با آن روبه‌رواست. اکنون 45 مدرسه از 69 مدرسه ابتدایی شهری در آمل تک نوبته هستند که به ‌عبارت دیگر، آموزش و پرورش آمل باید 24 مدرسه ابتدایی را تا آغاز سال تحصیلی آینده تک‌شیفته کند. اکبر لطفی، رئیس آموزش و پرورش آمل درباره روند تک نوبته شدن مدارس ابتدایی می‌گوید:« از زمانی که معاونت آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد، سیاست این وزارتخانه بر رسیدگی بیشتر به مدارس ابتدایی قرارگرفته و این معاونت، اداره بهتر مدارس ابتدایی را در دستور کار خود قرار داده است».

وی ادامه می‌دهد:«در سال تحصیلی 89-88 توانستیم 5 مدرسه را تک‌شیفته کنیم، اما ادامه این روند نیاز به ساخت و ساز مدارس جدید دارد. اگر اعتبار لازم از سوی دولت تأمین شود، در 4سال آینده می‌توان همه مدارس را تک شیفته کرد».به گفته وی افزون بر ساخت‌وساز مدارس جدید از سوی دولت و خیران، کاهش تعداد دانش‌آموزان در سال‌های اخیر از عواملی است که به تک‌شیفته شدن مدارس کمک کرده، به‌طوری که اکنون تعداد کل دانش‌آموزان در حال تحصیل در مقاطع آموزشی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از 96 هزار نفر در سال 70 به 60 هزار نفر در سال‌جاری رسیده است.

لطفی همچنین رعایت محدوده ثبت‌نام را روشی مؤثر در تک‌شیفته شدن مدارس ابتدایی برمی‌شمارد و می‌گوید:«برخی روستاها مدارس ابتدایی مناسبی دارند، اما همچنان والدین تمایل دارند دانش‌آموزان را در مدارس شهری ثبت نام کنند. این گرایش در مورد دانش‌آموزان ساکن شهر نیز به‌صورت دیگری رخ می‌نماید، زیرا والدین آنان ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان صرفا در بعضی مدارس خوشنام درس بخوانند که این سبب افزایش تعداد دانش‌آموزان و دوشیفته شدن برخی مدارس می‌شود. به‌نظر می‌رسد با مدیریت جمعیت دانش‌آموزی و اعمال محدوده ثبت‌نام، بتوان این مشکل را تا حدی حل کرد».رئیس آموزش و پرورش آمل از کمک‌های خیران مدرسه‌ساز برای جبران کمبود فضای آموزشی خبر می‌دهد و می‌گوید:«به‌تازگی با مدیرعامل چند شرکت صنعتی برای ساخت مدرسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی و ساخت مدرسه علی‌بن‌ابیطالب(ع) قرارداد بسته شده است که انتظار می‌رود تا 2 سال دیگر این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند». وی از کمک 100درصدی دو خیر برای ساخت این مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید:« معمولا عملیات اجرایی مدارسی که از سوی خیران ساخته می‌شود، زودتر از مدارس دولتی‌ساز به پایان می‌رسد».

به گفته لطفی اکنون 5 مدرسه دولتی و 3 مدرسه خیرساز در آمل در حال ساخت است. وی می‌گوید:«از این میان 2‌مدرسه تا 90 درصد، 4 مدرسه تا 50درصد و 2 مدرسه تا 25درصد پیشرفت داشته‌اند. امسال هم درصورت تأمین بودجه، 3‌مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به بهره‌برداری می‌رسد».

آمار 35/6 درصد کلاس‌های تخریبی

مشکل کمبود فضای آموزشی به ادامه فعالیت مدارس ابتدایی دو نوبته محدود نمی‌شود؛ 6411 کلاس از 18هزار کلاس‌های استان مازندران، یعنی حدود 35/6 از آنها تخریبی بود. این آمار را علی نبیان، مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران در اختیار همشهری قرار داده است. وی درباره اقدامات سازمان متبوعش برای نوسازی مدارس در مازنداران می‌گوید:« در 4 سال گذشته توانسته‌ایم 1520 کلاس را بازسازی کنیم و درصورتی که تأمین اعتبار انجام شود، 75درصد باقیمانده را نیز به اتمام می‌رسانیم».

وی درپاسخ به اینکه کدام‌یک از شهرهای استان از اولویت برای بازسازی برخوردارند، گفت:«سازمان نوسازی خود را نسبت به همه فضاهای آموزشی استان که نیازمند بازسازی هستند، بدهکار دانش‌آموزان می‌داند و در این باره شهرهای بزرگ و کوچک از رامسر در غرب استان گرفته تا گلوگاه در شرق مازندران برای ما تفاوتی ندارد».به گفته نبیان، پروژه‌های بازسازی با توجه به درصد کلاس‌های تخریبی و نسبت آن به تعداد دانش‌آموزان هر شهر آغاز می‌شود تا با توزیع عادلانه اعتبار و ایجاد توازن، بازسازی در همه استان به یک نسبت پیش رود. وی درباره وضع بازسازی مدارس در شهر آمل توضیح می‌دهد:« اکنون 104 کلاس درس به مساحت 17500 متر مربع در آمل در حال ساخت است که تاکنون 3 میلیارد تومان اعتبار برای آنها هزینه شده است».

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان مازندران روند جذب اعتبارات پروژه‌ها را مناسب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید:«سال 90، سال طلایی برای آموزش و پرورش است، زیرا با تصویب افزایش بودجه این وزارتخانه در مجلس، به‌زودی اعتبارات به استان‌ها ابلاغ می‌شود که درصورت تداوم این وضع انتظار داریم تا سال 92 بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی‌ بافت تخریبی مدارس به پایان برسد».

نبیان درباره میزان اعتبار اختصاص یافته به استان می‌گوید:«هنوز موافقت‌نامه‌ای تبادل نشده است و احتمالا تا ماه آینده مشخص می‌شود، اما آنچه روشن است، افزایش چشمگیری در بودجه استان رخ خواهد داد که در ازای آن ما نیز سرعت اجرای پروژه‌ها از طریق پیمانکاران را افزایش خواهیم داد».

اکنون 15 طرح در آمل در حال ساخت است که به گفته مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مازندران، بخشی از آنها در آستانه اتمام است. وی می‌گوید:« مدرسه 10کلاسه محمودزاده، توسعه دبیرستان عصمت اکبری، مدرسه 8 کلاسه مرزنگویی و تکمیل مدرسه کار و دانش امام علی(ع) طرح‌هایی هستند که 90درصد پیشرفت داشته‌اند و تا پایان سال 90 به بهره برداری می‌رسند».نبیان اظهار می‌کند که درصورت تأمین اعتبار سال 90، احتمالا بیش از 4 مدرسه را بتوان تکمیل کرد، با این حساب به‌نظر می‌رسد که طرح وزارت آموزش و پرورش برای تک نوبته کردن مدارس ابتدایی کشور در سال تحصیلی 91-90 دست‌کم در شهر آمل امکان اجرایی شدن داشته باشد.

کد خبر 136457

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز