گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با اذعان وزیر آموزش و پرورش به آماده نبودن امکانات ثبت‌نام اینترنتی در مدارس کشور، ثبت‌نام دانش‌آموزان مانند سال‌های گذشته خواهد بود و مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش از اصرار خود برای ثبت‌نام اینترنتی عقب‌نشینی کردند.

مدرسه

وزیر آموزش و پرورش به فارس گفته است: زیر‌ساخت‌های ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان از سال گذشته بهتر شده اما هنوز به‌طور کامل فراهم نشده است ولی باید به سمتی حرکت کنیم که کامل شود. طی یک ماه اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش اظهارات متناقضی در باره نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس کشور داشتند که موجب سرگردانی مادر و پدرها در چگونگی ثبت‌نام فرزندانشان شده بود.‌ با توجه به سخنان وزیر آموزش و پرورش به یاد جمله‌ای افتادم که وی در پاسخ به پرسش همشهری درباره وضعیت مدارس دولتی عادی گفت: «ما به جای مدرسه در وزارتخانه برای بودجه مدارس تصمیم‌‌گیری و به جای آنها همایش و اردو برگزار می‌کنیم.» اکنون نیز زیر‌ساخت‌های ثبت‌نام اینترنتی در بسیاری از مدارس- حتی پایتخت - آماده نیست اما معلوم نیست به چه علتی مسئولان تاکید داشتند که ثبت‌نام فقط اینترنتی باید انجام شود که با گفته‌های حاجی‌بابایی این موضوع حل شد.

آمار دقیق؛ آرزوی بر باد رفته

حمید‌رضا حاجی‌بابایی که از نبود نظام جامع آماری در برنامه‌های پیشنهادی خود برای گرفتن رای اعتماد از مجلس نیز یاد کرده بود، بلافاصله پس از رسیدن به کرسی وزارت اعلام کرد که باید آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان کشور وجود داشته باشد تا با زدن یک کلید اگر در دورترین نقطه کشور هم دانش‌آموزی ترک تحصیل کرد قابل مشاهده باشد و از آن مطلع شویم. وی، آبان ماه 88 اعلام کرد: «حرف نخست در آموزش و پرورش را برنامه‌ریزی و آمار خواهد زد؛ باید سامانه آماری در آموزش و پرورش ایجاد شود تا تمام آمار و ریز مطالب در آموزش و پرورش جمع‌آوری شود.» وزیر آموزش و پرورش، بهمن‌ماه 89 در پاسخ به پرسش همشهری در باره زمان اعلام آمار دقیق این وزارتخانه گفت: آمار14 میلیون و 300هزارنفری، آماری است که تا امروز به دست ما رسیده است اما در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی هستیم تا هیچ شبهه‌ای باقی نماند و تقریباً می‌توان گفت بیش از 90 درصد آمار مدنظر، همین است که اعلام شد. جالب اینکه به فاصله اندکی از این اظهارات، آمار دانش‌آموزان یک میلیون کاهش یافت و 13میلیون و 300 هزار نفر شد. البته اکنون نیز بین 12میلیون و 300 هزار و 13میلیون و 300 هزار نفر تشکیک وجود دارد و سال تحصیلی به پایان رسیده و مشخص نشد چند میلیون نفر از دانش‌آموزان در سال تحصیلی 90-89 به مدرسه رفتند.

خواجه و نقش ایوان

وزیر آموزش و پرورش، 9 مرداد 89 اعلام کرد: ثبت‌نام اینترنتی مدارس اجباری می‌شود. حاجی‌بابایی گفت: ثبت‌‌نام اینترنتی امسال(89) در شهر تهران و همزمان در سراسر کشور با کد ملی دانش‌آموزان انجام می‌شود، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، از سال آینده(90) ثبت‌نام اینترنتی در مدارس در سراسر کشور اجباری خواهد شد.

وی که همچنان در ایجاد نظام جامع آماری در دستگاه متبوعه خود موفق نبوده اعلام کرد: یکی از مزایای ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان، داشتن آمار دقیق از شمار دانش‌‌‌آموزان و جلوگیری از ثبت‌نام همزمان دانش‌آموزان در مدارس است. تا پیش از اعلام نظر وزیر آموزش و پرورش هر مسئولی در این وزارتخانه اعم از معاون، مدیرکل و رئیس درباره ثبت‌نام اظهارنظر می‌کردند. مسلم اینکه نظام جامع آماری مد نظر حاجی‌بابایی در وزارت آموزش و پرورش، آرزویی است که هنوز محقق نشده و درنتیجه برنامه‌ریزی‌ها در این دستگاه عیالوار همچنان مانند گذشته خواهد بود. همان طور که پیش از این نیز بیان کردیم بهتر نیست یک نفر در وزارت آموزش و پرورش در‌باره مسائل اظهارنظر کند تا مردم هم تکلیف خود را بدانند؟

کد خبر 136956

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز