گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش مصمم به تقویت مدارس غیردولتی است. تخلفات آشکار این مدارس نیز با چراغ سبز آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد و غیردولتی‌ها «می‌توانند» هر کاری انجام دهند.

آموزشگاه - طرح

شامگاه شنبه 7 خرداد‌ماه بخش خبری 20:30 شبکه دوم سیما: گزارشی از تبلیغات کاذب برخی مدارس غیردولتی پخش می‌شود و گزارشگر با بیان اینکه این نوع تبلیغات «صدای وزیر آموزش و پرورش را هم در آورده» به سراغ وی می‌رود. حاجی‌بابایی در باره تبلیغات کاذب مدارس غیردولتی می‌گوید: «وقتی اولیا و دانش‌آموزان به مدرسه غیردولتی بروند و متوجه شوند آن چیزهایی که گفته شده نیست، قطعا نخستین ضرر آن به مدرسه برمی‌گردد.» حمید‌رضا حاجی‌بابایی، اضافه کرد: «البته باید سازمان مدارس مردمی ما و مدارس غیردولتی ما پیگیری و دنبال کند تا تبلیغات یک حد متعادلی داشته باشد و واقعیت‌هایی را به دانش‌آموزان و اولیا بگوییم و مطابق آن واقعیت‌ها ثبت‌نام انجام شود و ان‌شاءالله باید نظارت را قوی کنیم.» وی پیش از این در باره برخی تخلفات مدارس غیردولتی مانند رزرو جا و رعایت نکردن شهریه مصوب به فارس گفته بود:‌ «باید توجه داشت که این مدارس به‌صورت رقابتی اداره می‌شوند؛ البته باید پیگیری کنیم تا این مسائل در مدارس غیردولتی ساماندهی شود.»

ترغیب مردم برای ثبت‌نام در غیردولتی‌ها

سیاست وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم همچون دولت نهم تقویت مدارس غیردولتی است.حاجی‌بابایی دی‌ماه 89 با اشاره به سیاست آموزش و پرورش در حمایت از مدارس غیردولتی تصریح کرد: «براساس قانون مصوب مجلس در مورد مراکز غیردولتی درصدد گسترش مدارس غیردولتی هستیم؛ به این معنا که مردم را ترغیب کنیم تا در آموزش و پرورش سهیم باشند.» همچنین وی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر تقویت مدارس غیردولتی، اعلام کرد: فکر می‌کنید چرا این مدارس، غیردولتی نامگذاری شده‌اند و فلسفه وجودی مدارس غیردولتی چیست؟ «فلسفه وجودی مدارس غیردولتی این است که مردم پول بدهند تا مدارس غیردولتی بهتر اداره شوند.» حاجی‌بابایی اضافه کرد: «اگر قرار بود مدارس غیردولتی بدتر از مدارس دولتی اداره شوند پس چرا مردم فرزندانشان را در آنجا ثبت‌نام می‌کنند، خب، می‌بردند در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کردند.»

مشت نمونه خروار

براساس این سیاست، مجموعه آموزش و پرورش نیز ملزم به همکاری همه‌جانبه با مدارس غیردولتی است. پس از تدوین 8 آیین‌نامه جدید برای حمایت از مدارس غیردولتی، اعلام شد به همه مدارس غیر‌دولتی مجوز تأسیس آموزش از راه دور داده می‌شود. همچنین آموزش کودکان 4 تا 6 ساله نیز به مدارس غیردولتی واگذار شد.کار به همین جا ختم نشد و سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در سازمان مدارس غیردولتی ادغام شد تا بیش از پیش سازمان مدارس غیردولتی تقویت شود.البته وزیر آموزش و پرورش هم در واپسین روزهای سال 89 طی بخشنامه‌‌ای 13ماده‌ای مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها را مکلف به نظارت همه‌جانبه بر مدارس و مراکز غیردولتی و حمایت از این مجموعه با استفاده از ظرفیت‌های استان کرد.

مجرب‌ها در غیردولتی‌ها

اغلب مؤسسان مدارس غیردولتی افراد بانفوذی هستند که آموزش و پرورش توان برخورد با تخلفات آنان را ندارد و این موضوع طی چند سال اخیر به‌خوبی به اثبات رسیده و نمونه بارز آن اظهارات وزیر آموزش و پرورش در بخش خبری 30: 20 است که با وجود پخش گوشه‌‌ای از تخلفات مدارس غیردولتی تنها به بیان یک جمله کوتاه بسنده کرد: «ان‌شا‌ءالله باید نظارت را قوی کنیم.» نکته اینجاست که نه‌تنها آموزش و پرورش نظارتی بر عملکرد مدارس غیردولتی ندارد، بلکه نیروهای مجرب خود را نیز به این مدارس می‌فرستد. اسفند ماه 89، حافظی، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در بابل گفته بود: 11هزار نیرو از آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی اعزام شده‌اند و مدیران و معاونان همه مدارس غیردولتی از آموزش و پرورش اعزام (مامور) شده‌اند.

تمسک به ماده 16 قانون اساسی

ابوطالب حافظی در بابل اظهار کرده بود که «براساس ماده 16 قانون اساسی برخورداری مدارس غیردولتی از امکانات و تجهیزات آموزشی با مدارس دولتی مساوی است.» با توجه به نام بردن از اصل 16 قانون اساسی به قانون اساسی مراجعه کردیم و چنین چیزی پیدا نکردیم. اصل 16 قانون اساسی بیان می‌کند: «از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی‌ است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاس‌ها و در همه رشته‌ها تدریس شود.»

آموزش و پرورش رایگان

هنگام بررسی این ادعا در قانون اساسی به اصولی برخوردیم که بر رایگان‌بودن آموزش در کشور تأکید می‌کرد: براساس مواد قانونی 19، 20 و 30 قانون اساسی، دولت موظف به ارائه برنامه‌های آموزش ابتدایی و متوسطه رایگان به همه شهروندان ایرانی بدون در نظر گرفتن جنسیت، رنگ، نژاد، قومیت و... آنان است. یقینا اگر این مواد از قانون اساسی بر رایگان بودن آموزش برای همه شهروندان تا پایان دوره متوسطه تأکید نمی‌کرد، تاکنون آموزش و پرورش کاملا خصوصی‌سازی‌ شده بود.

کد خبر 136389

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز